Arvoisa herra puhemies! Tässä on kyse hallituksen esityksestä eduskunnalle laiksi liikennejärjestelmästä ja maanteistä. Tämä koskee siis Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiiviä tieinfran turvallisuuden hallinnasta. Tämähän on aikanaan koskenut TEN-T-verkostoa, jota on vajaat 5 200 kilometriä, ja nyt tätä laajennetaan koskemaan myös vähän laajemmin suomalaista tieverkkoa. Valiokunta myös kiinnittää hyvällä tavalla huolta ja huomiota liikenneturvallisuusstrategiaan turvallisuuden parantamiseksi ja liikenneonnettomuuksien ehkäisemiseksi.
En malta olla nostamatta esille sitä huolta, että tämän verkoston lisäksi meillä on maassa erittäin laaja maantieverkosto, joka on kilometreiltään vielä paljon laajempi, mutta sillä on vahva yhteys näihin pääverkkoihin, ja näiden teiden kunto, arvoisa puhemies, on tänäkin vuonna vain heikentynyt. Niiden tieturvallisuus, liikenneturvallisuus ei ole parantunut, kun asfaltointimäärät leikattiin tälle vuodelle viime vuoden yli 4 000 kilometristä tämän vuoden noin 2 500 kilometriin. 700 kilometriä uutta huonokuntoista asfalttitietä syntyi Marinin hallituksen päätöksen myötä tänäkin vuonna, ja tämä ei, arvoisa puhemies, vie tätä kehitystä siihen suuntaan, mitä tässä EU-direktiivissäkin tavoitellaan, eli liikenneturvallisuuden parantamiseen.
Sitten ihan oma juttunsa on se, mitä me teemme näillä teillä, jos suomalaisilla ei ole varaa näillä teillä ajaa. Tällä viikolla Pentti Kuvaja tuumaili tankatessaan menovettä 13 vuotta vanhaan autoonsa Kallislahden Teboililla Savonlinnassa: ”Tästä ne vihreät nauttivat ja me maalaiset kärsimme.” Tuo bensiini maksoi 1 euro 95 senttiä eli lähes 2 euroa. Jakeluaseman yrittäjä totesi: ”Mutta minkäs sille mahtaa, ei täällä maaseudulla pääse mihinkään ilman autoa.”
Arvoisa Marinin hallitus, hyvät keskustalaiset, tässä kertaantuvat nyt ne teidän tekemänne massiivisen suuret polttoaineveron korotukset. Eli nyt teiden kuntoa halutaan laittaa kuntoon ainakin EU:n taholta. Hallituksen toimet ovat toisenlaisia, ja samaan aikaan liikkumisesta tiellä tehdään bensan ja dieselin veronkorotuksilla erittäin kallista. [Mikko Savola: Taitaa olla maailmanmarkkinahinta kuitenkin!] — Edustaja Savola nostaa esille, että taitaa olla maailmanmarkkinahinta. Kyllä, se on totta, että maailmanmarkkinahinta tässä näkyy, [Puhemies koputtaa] mutta ne teidän veronkorotukset tekevät...
Tulen, puhemies, hetkeksi sinne. [Puhuja siirtyy puhujakorokkeelle — Ben Zyskowicz Mikko Savolalle: Katso nyt, mitä sinä aikaansait! — Naurua — Välihuutoja]
Ensimmäinen varapuhemies Antti Rinne
:Koko iltapäivä aikaa.
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Savola totesi, että kyse on maailmanmarkkinahinnasta. Kyllä, totta kai se vaikuttaa siihen, mutta samaan te, edustaja Savola, vetositte silloin, kun te teitte vuonna 2020 koko 2000-luvun suurimman korotuksen bensa- ja dieselveroon. Silloin te totesitte, että maailmanmarkkinahinta on niin edullinen, että nyt voidaan tehdä tällainen ennätyssuuri korotus, että se ei haittaisi ihmisten arkea. No, teettekö te nyt sitten vastaavan veronalennuksen, kun maailmanmarkkinahinta on näin korkea, että 2 euroa maksaa polttoainelitra? Ja, arvoisa edustaja Savola, tuo omaa autoaan tankannut henkilö on voinut joskus ehkä tukeakin keskustaa, mutta ei muuten enää tämän politiikan jälkeen tue. [Jussi Saramo: Te korotitte kolme kertaa bensaveroa, enemmän kuin kukaan!]
Ensimmäinen varapuhemies Antti Rinne
:Kiitoksia. — Edustaja Guzenina, olkaa hyvä.