Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Ärende 4 på dagordningen presenteras för remissdebatt. Talmanskonferensen föreslår att ärendet remitteras till finansutskottet. — Varsågod, minister Saarikko, 30 minuter i det här skedet.
Arvoisa puhemies! Kiitos kollegoille tästä äskeisestä lisätalousarviokeskustelusta. Edustan siinä aina koko hallitusta ja pidättäydyn tässä salissa oman puolueeni näkemysten esittelystä — niille on toiset foorumit.
Nyt esittelen teille hallituksen esityksen numero 257, jolla on tarkoitus kompensoida kunnille varhaiskasvatusmaksujen alentamisesta aiheutuva maksutuottojen menetys, yksityisen hoidon tuen hoitolisän korotuksesta aiheutuvat kustannukset sekä yhteisöverotukseen tehtävästä veroperustemuutoksesta aiheutuvat verotuottomuutokset. Yhteisöveron jako-osuusmuutoksissa otetaan huomioon budjettiriihessä tehdyt päätökset. Niihin kuuluva päätös alentaa varhaiskasvatusmaksuja 70 miljoonalla eurolla, ja päätös korottaa yksityisen hoidon tuen hoitolisää 100 eurolla kuukaudessa. Lisäksi jako-osuusmuutoksissa huomioidaan elinkeinoverotuksen veroperustemuutosta koskeva hallituksen esitys, jossa on kysymys koneiden, kaluston ja muun niihin verrattavan irtaimen käyttöomaisuuden korotetuista poistoista.
Budjettiriihen päätöksen mukaisesti varhaiskasvatusmaksujen alentamisen sekä yksityisen hoidon tuen hoitolisän korotuksen vaikutuksia kompensoidaan kunnille verovuositasolla 100 miljoonalla eurolla yhteisöveron jako-osuuksia muuttamalla. Varhaiskasvatusmaksujen alennus ja yksityisen hoidon tuen hoitolisän korotus kasvattavat vuosina 23—29 kuntien pysyvää jako-osuutta ja jako-osuuksia 1,25 prosenttiyksiköllä ja pienentävät vastaavasti valtionosuutta.
Vaikkei vaikutuksia yksittäisiin kuntiin voida täsmälleen arvioida, voidaan kuitenkin sanoa, että varhaiskasvatusmaksujen alentamisen ja yksityisen hoidon tuen hoitolisän kompensaatio kohdistuu yksittäisiin kuntiin hiukan epätasaisesti suhteessa varhaiskasvatusmaksujen alentamisen ja yksityisen hoidon tuen hoitolisän korottamisen kustannuksiin. Olennaista on, että kokonaisuudessaan nämä menetykset kunnille kompensoidaan, niin kuin hallitusohjelmassa on luvattu. Yhteisöveron jako-osuusesityksessä ehdotetut, korotettuja poistoja koskevaan esitykseen liittyvät jako-osuuksien muutokset kasvattavat kuntien yhteisöverotuottoja vuosina 24—25 sekä pienentävät vuosina 26—29 niin, että korotetuista poistoista aiheutuvat verotuottovaikutukset ovat kunnille neutraalit. Ja nämä kaikki jako-osuuksia koskevat muutokset verontilityslakiin ja tuloverolakiin on tarkoitettu tulemaan voimaan vuoden 23 alusta.
Riksdagen avslutade debatten.
Riksdagen remitterade ärendet till finansutskottet.