Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Ärende 8 på dagordningen presenteras för första behandling. Till grund för behandlingen ligger kommunikationsutskottets betänkande KoUB 23/2022 rd. Nu ska riksdagen besluta om innehållet i lagförslagen. — Utskottets ordförande, ledamot Kymäläinen, varsågod.
Arvoisa herra puhemies! Käsittelemme liikenne‑ ja viestintävaliokunnan mietintöä hallituksen esityksestä laiksi eräiden Euroopan laajuisen liikenneverkon hankkeiden lupamenettelyistä ja muista hallinnollisista menettelyistä sekä laiksi liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetun lain ja ratalain 74 §:n muuttamiseksi. Ehdotetulla lailla eräiden Euroopan laajuisten liikenneverkon hankkeiden lupamenettelyistä ja muista hallinnollisista menettelyistä pantaisiin kansallisesti täytäntöön Euroopan laajuisen liikenneverkon toteuttamista edistäviä yhdenmukaistamistoimenpiteitä koskeva direktiivi eli niin kutsuttu Smart TEN-T. Laissa säädettäisiin direktiivin soveltamisalaan kuuluvien infrahankkeiden edellyttämien lupamenettelyiden ja muiden hallinnollisten hyväksymismenettelyiden kokonaiskestosta, nimettäisiin Liikenne‑ ja viestintävirasto direktiivin mukaiseksi kansalliseksi viranomaiseksi ja säädettäisiin sen tehtävästä. Lisäksi esityksessä ehdotetaan muutoksia maantien toiminnallisen luokan määrittämistä koskevaan päätöksentekomenettelyyn. Ehdotuksen mukaan Liikenne‑ ja viestintävirasto vahvistaisi jatkossa maantien kuulumisen valta‑, kanta‑, seutu‑ tai yhdysteihin Väyläviraston tai elinkeino‑, liikenne‑ ja ympäristökeskuksen esityksestä. Lisäksi ratalakiin tehtäisiin tekninen muutos.
Valiokunta pitää hyvänä esityksen tavoitetta joustavoittaa ja nopeuttaa TEN-T-verkon hankkeiden etenemistä. Vaikka direktiivin ja lakiehdotuksen soveltamisalaan kuuluvia hankkeita on Suomessa vähän, esitys voi olla omiaan parantamaan hankkeiden tehokasta ja tarkoituksenmukaista läpivientiä ja tuoda ennustettavuutta myös hankkeiden kustannusten hallintaan. Valiokunta pitääkin esitystä saamansa selvityksen perusteella tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena. Asiantuntijakuulemisessa tuotiin esille, että sitova neljän vuoden käsittelyä koskeva määräaikasääntely voi osoittautua ongelmalliseksi esimerkiksi tilanteissa, joissa usein viimeisenä asiaa käsittelevälle kunnan viranomaiselle ei siitä riippumattomista syistä jää riittävästi aikaa käsitellä asiaa ennen määräajan päättymistä. Saadun selvityksen mukaan neljän vuoden määräaikaa voidaan kuitenkin tarvittaessa jatkaa, mitä koskevan hakemuksen voivat tehdä Liikenne‑ ja viestintävirastolle myös toimivaltaiset viranomaiset. Valiokunta kiinnittää myös huomiota siihen, että esityksen perustelujen mukaan menettelyjen kokonaiskestoa koskevalla määräaikaissäännöksellä ei myöskään voida sivuuttaa asianosaisten ja muiden tahojen perustuslakiin ja EU-oikeuteen kiinnittyviä menettelyllisiä oikeuksia.
Lopuksi valiokunta haluaa kiinnittää tässäkin asiassa huomiota viranomaisresursseihin. Hallituksen esityksessä ehdotetaan kansallisen viranomaisen tehtävän antamista Liikenne‑ ja viestintävirastolle, mitä on asiantuntijakuulemisessa kannatettu. Valiokunta kiinnittää kuitenkin huomiota Liikenne‑ ja viestintäviraston ja muiden esitykseen liittyvien viranomaisten resurssien riittävyyden keskeiseen merkitykseen sääntelyn tavoitteiden toteutumisen ja tarvittavan viranomaisyhteistyön kannalta. Valiokunta pitää myös tärkeänä, ettei esityksen toimeenpanosta aiheudu toimijoille kohtuutonta hallinnollista taakkaa tai kustannuksia. Valiokunta on tehnyt esityksen toiseen lakiehdotukseen yhden tulkintaa helpottavan selvennyksen sekä yhden kieliopillisen korjauksen. Valiokunta ehdottaa esityksen hyväksymistä osin muutettuna.
Arvoisa puhemies! Liikenne‑ ja viestintävaliokunnan mietintö on yksimielinen.
Tack för presentationen. — Ledamot Hoskonen frånvarande.
Riksdagen avslutade den allmänna debatten.
Riksdagen godkände innehållet i lagförslag 1—3 i proposition RP 290/2022 rd enligt betänkandet. Första behandlingen av lagförslagen avslutades.