Arvoisa puhemies! Aluksi tämän asian ulkopuolelta haluan monien edustajakollegoiden tavoin myös esittää surunvalitteluni kouluampumisen johdosta.
Arvoisa puhemies! Esittelen talousvaliokunnan mietinnön, jonka pohjana on hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi kirjanpitolain ja tilintarkastuslain muuttamisesta. Esitys liittyy direktiivin 2013/34/EU muuttamiseen siltä osin kuin kyse on tiettyjen yritysten ja sivuliikkeiden tuloverotietojen ilmoittamisesta annetun direktiivin eli niin sanotun veroraportointidirektiivin kansallisesta täytäntöönpanosta. Direktiivi koskee maakohtaisten tuloverotietojen julkista raportointia. Sääntelyn tavoitteena on lisätä avoimuutta ja läpinäkyvyyttä.
Tuloveroja koskeva julkistamisvelvollisuus koskee konserneja ja yrityksiä, joiden liikevaihto ylittää 750 miljoonaa euroa. Hallituksen esityksen mukaan Suomessa on noin 50 yritystä tai konsernia, jotka yltävät tähän summaan. Sen lisäksi raportoinnin piirissä on noin tuhat konsernia, joiden ylimmän emoyrityksen — eli puhutaan perimmäisestä emoyrityksestä — kotipaikka on ulkomailla.
Veroraportointidirektiivi on luonteeltaan minimisäädös, ja sääntelyä on mahdollista täydentää kansallisen täytäntöönpanon yhteydessä muun muassa laajentamalla raportointivelvollisten piiriä direktiivissä säädetyn liikevaihdon alittaviin yrityksiin ja lisäämällä raportoinnin sisältövaatimuksia. Hallituksen esitys ei sisällä mainittuihin seikkoihin liittyvää kansallista lisäsääntelyä. Tosin velvoite kohdistuisi direktiivin tarkoittamien osakeyhtiöiden ohella myös osuuskuntiin. Tämä laajennus vastaa suomalaisen kirjanpitolainsäädännön yleistä lähtökohtaa siitä, että velvoite informaation avoimuuteen ulkopuolisille on yhtäläinen yritysmuodosta riippumatta.
Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian. Säännöksiä tuloverotietojen ilmoittamisesta sovellettaisiin direktiivin edellyttämällä tavalla tilikausilla, jotka alkavat 22. kesäkuuta 2024 ja sen jälkeen.
Hallituksen esityksestä ilmenevistä syistä ja saamansa selvityksen perusteella talousvaliokunta pitää esitystä kannatettavana ja puoltaa hallituksen esitykseen sisältyvien lakiehdotusten hyväksymistä seuraavin huomautuksin ja muutosehdotuksin, joita käyn nyt läpi yksityiskohtaisemmin.
Väliaikainen poikkeus tuloverokertomukseen sisältyvän tiedon julkistamisesta:
Kirjanpitolain 7 b luvun 8 §:ssä säädetään väliaikaisesta poikkeuksesta tuloverokertomukseen sisältyvän tiedon julkistamisen osalta. Veroraportointidirektiivi mahdollistaa sen, että tietyt tiedot saadaan jättää väliaikaisesti julkistamatta, jos julkistaminen voisi aiheuttaa vakavaa taloudellista haittaa tuloverokertomuksen tarkoittamille yrityksille. Kertomuksessa on selkeästi ilmoitettava julkistamatta jättämisestä ja esitettävä perusteltu selitys tälle menettelylle.
Ehdotetun 2 momentin mukaan väliaikaisesti julkistamatta jätetty tieto tulee esittää myöhemmässä tuloverokertomuksessa viimeistään kahden vuoden kuluttua julkistamatta jättämisestä. Tämän jälkeen kirjanpitolautakunta voi erityisestä syystä pidentää määräaikaa julkistamatta jättämiselle enintään kolmella vuodella.
Veroraportointidirektiivin mukaan jäsenvaltioiden on varmistettava, että kaikki antamatta jätetyt tiedot julkaistaan myöhemmässä tuloverotietoja koskevassa kertomuksessa viimeistään viiden vuoden kuluessa tietojen alkuperäisestä antamatta jättämisestä.
Talousvaliokunta pitää perusteltuna pitäytyä direktiivin mahdollistamassa yritysaloitteisessa viiden vuoden poikkeusajassa ilman hallinnollista menettelyä kirjanpitolautakunnassa. Tällöin voidaan välttää turhaa byrokratiaa ja suomalaisille yrityksille mahdollisesti aiheutuvaa kilpailuhaittaa. Myös kirjanpitolautakunta on todennut lausunnossaan, että olisi selkeämpää, jos väliaikaisesti julkistamatta jätetty tieto tulisi esittää direktiivissä mahdollistetun mukaisesti. Näin ollen valiokunta ehdottaa muutoksia 7 b luvun 8 §:n 2 momenttiin.
Hallituksen esityksessä todetaan, että väärinkäytösmahdollisuuden estämiseksi poikkeamisille tulee olla objektiivisesti todennettava syy, joka on pöytäkirjattava. Poikkeamisen laillisuuden arviointi kuuluu tilintarkastajalle osana hallinnon tarkastusta. Valiokunnan asiantuntijalausunnossa on tuotu esiin, että tilintarkastajan tekemään laillisuuden arviointiin ei voi kuulua poikkeamiselle edellytettävää objektiivisen syyn arviointia eikä tiedon julkaisemisesta mahdollisesti aiheutuvan kaupallisen haitan arviointia. Valiokunta korostaa, että kyse on yksinomaan laillisuuden valvonnasta, kuten muussakin hallinnon tarkastuksessa. Näin ollen tilintarkastajan tehtävänä on hallinnon tarkastuksessaan varmistaa, että lykkäämiselle on esitetty syy, joka on hallituksessa asianmukaisesti käsitelty ja pöytäkirjattu.
Toisena kohtana tuloverokertomuksen laatimisaika ja julkistaminen:
Kirjanpitolakiin ehdotetun 7 b luvun 9 §:n 1 momentin mukaan tuloverokertomus on laadittava neljän kuukauden kuluessa tilikauden päättymisestä. Saman pykälän 2 momentin mukaan tuloverokertomus on ilmoitettava rekisteröitäväksi 12 kuukauden kuluessa tilikauden päättymisestä. Veroraportointidirektiivin mukaan raportti voidaan laatia, julkaista ja asettaa saataville 12 kuukauden kuluessa tilikauden päättymisestä.
Valtiovarainvaliokunta on todennut lausunnossaan, että verotusmenettelystä annetun lain, 1558/1995, 14 d §:n nojalla tehtävä verotuksen maakohtainen raportti on toimitettava Verohallinnolle 12 kuukauden kuluessa tilikauden päättymisestä. Ehdotetussa kirjanpitolain 7 b luvun 7 §:n 1 momentissa mahdollistetaan myös se, että esityksen tarkoittamassa julkisessa tuloverokertomuksessa tiedot määritetään verotuksen maakohtaisessa raportoinnissa noudatettavalla tavalla. Yhdenmukaisuus laatimisajoissa on omiaan vähentämään yrityksiin kohdistuvaa hallinnollista taakkaa, ja nämä seikat huomioon ottaen valtiovarainvaliokunta on pitänyt perusteltuna, että myös julkisen tuloveroraportin laatimisessa ja julkistamisessa noudatettaisiin 12 kuukauden määräaikaa.
Talousvaliokunta katsoo valtiovarainvaliokunnan tavoin, että määräaikojen yhdenmukaistaminen on perusteltua, ja näin ollen ehdottaa muutoksia tuloverokertomuksen laatimisaikaa, rekisteröitäväksi ilmoittamista ja julkistamista koskevaan säännökseen.
Sääntelyn uudelleentarkastelu:
Valiokunnan asiantuntijakuulemisessa on esitetty kritiikkiä sitä koskien, ettei kansallisessa ehdotuksessa ole käytetty mahdollisuutta säätää raportointivaatimuksista minimisääntelyä kattavammin.
Hallituksen esityksessä todetaan, että veroraportointikertomusten tietosisällöllinen yhdenmukaisuus Eta-alueella on ollut perustavanlaatuinen tavoite direktiivin laadintaprosessissa, ja siksi kansallisten lisävaatimusten asettamiseen on suhtauduttava pidättyväisesti. Talousvaliokunta katsoo, että on perusteltua pidättäytyä kansallisesta lisäsääntelystä direktiivin täytäntöönpanon yhteydessä. Mahdollinen soveltamisalan laajennus, liikevaihtorajan tarkastelu ja raportoitavien tietojen laajennustarpeet on tarkoituksenmukaista ottaa arvioitavaksi komission johdolla, jotta voidaan arvioida tilannetta suhteessa muihin EU- ja Eta-maihin.
Valiokunta toteaa, että direktiivin 48 h ‑artiklan mukaan komissio antaa viimeistään 22. kesäkuuta 2027 kertomuksen tuloverotietoja koskevien raportointivelvoitteiden noudattamisesta ja niiden vaikutuksesta ottaen huomioon tilanteen OECD:n tasolla, tarpeen varmistaa riittävä avoimuuden taso sekä säilyttää ja turvata kilpailukykyinen ympäristö yrityksille ja yksityisille investoinneille.
Kertomuksessa tullaan arvioimaan erityisesti, olisiko kertomuksen antamisvelvoitetta asianmukaista laajentaa liikevaihtorajan suhteen sekä laajentaa tuloverotietoja koskevan kertomuksen sisältöä ottamalla mukaan muita tietoja.
Komissio arvioi kertomuksessa myös, miten kolmansien maiden verotuksellisten lainkäyttöalueiden verotietojen esittäminen kootusti sekä tietojen väliaikainen antamatta jättäminen vaikuttavat veroraportointidirektiivin tehokkuuteen. Komissio toimittaa kesään 2027 mennessä uudelleentarkastelua koskevan kertomuksen Euroopan parlamentille ja neuvostolle ja liittää siihen tarvittaessa lainsäädäntöehdotuksen.
Lisäksi meillä on erinäisiä lakiteknisiä huomioita esityksessä.
Arvoisa puhemies! Mietintöön sisältyy yksi vastalause. — Kiitos.
Ensimmäinen varapuhemies Paula Risikko
:Kiitoksia. — Seuraavaksi edustaja Kivelä.