Arvoisa puhemies! Käsittelyssä on hallitusohjelmaan perustuva esitys uudeksi rahapelilaiksi. [Hälinää — Puhemies koputtaa] Kyse olisi historiallisesta muutoksesta, jossa nykyinen Veikkauksen rahapelimonopoli purettaisiin osittain ja meillä siirryttäisiin Tanskan, Ruotsin ja lähes koko muun Euroopan tavoin toimilupaperusteiseen rahapelijärjestelmään. Uudessa laissa säädettäisiin rahapelitoiminnasta ja sen valvonnasta. Uuden rahapelilain lisäksi esityksessä ehdotetaan muutettavaksi 13:a lakia ja kumottavaksi kahden lain säännöksiä.
Hallitusohjelman ja tämän esityksen tavoitteena on torjua rahapelihaittoja sekä parantaa rahapelijärjestelmän kanavointiastetta eli sitä osuutta pelaamisesta, mikä tapahtuu lailla säädetyn ja valvotun järjestelmän puitteissa. Esityksen mukaisessa rahapelilaissa on haettu tasapainoa rahapelihaittojen torjunnan ja toisaalta kanavointikykyä ja rahapelijärjestelmän houkuttelevuutta tukevien elementtien välillä.
Esityksellä toteutetaan hallitusohjelman mukainen rahapelijärjestelmän uudistus, jolla rahapelimarkkina avataan osittain kilpailulle. Rahapelien tarjoaminen olisi luvanvaraista, ja niitä voisi toimeenpanna joko yksinoikeustoimiluvan tai rahapelitoimiluvan nojalla.
Yksinoikeustoimilupa voitaisiin myöntää Suomen valtion määräysvallassa olevalle osakeyhtiölle, jonka toimialana on rahapelien toimeenpano. Käytännössä tämä tarkoittaisi Veikkausta. Yksinoikeustoimiluvan nojalla saisi toimeenpanna raha-arpajaisia, veikkauspelejä eli esimerkiksi lottoa sekä rahapeliautomaatti- ja kasinopelejä fyysisessä myyntikanavassa. Veikkauksen tulisi maksaa valtiolle korvaus yksinoikeustoimiluvasta.
Rahapelitoimiluvan nojalla olisi mahdollista toimeenpanna vedonlyöntipelejä ja erilaisia nettikasinoilla yleisesti tarjolla olevia rahapelejä, kuten sähköisiä kasino- ja raha-automaattipelejä. Hevos- eli totopelit kuuluisivat jatkossa vedonlyöntipeleihin.
Veikkaus voisi toimia myös kilpaillulla markkinalla. Veikkauksen yksinoikeustoiminta ja kilpailluilla markkinoilla oleva toiminta tulee kuitenkin eriyttää eri yhtiöihin saman konsernin sisällä.
Rahapelien tarjoamisessa käytettävien peliohjelmistojen toimittaminen edellyttäisi myös toimilupaa. Rahapeleissä saisi hyödyntää yksinomaan peliohjelmistotoimiluvan haltijoiden peliohjelmistoja, millä olisi merkitystä järjestelmän ulkopuolisen tarjonnan torjunnassa.
Yksinoikeustoimilupa olisi voimassa kymmenen vuotta. Kilpailulle markkinalle oikeuttava rahapelitoimilupa ja peliohjelmistotoimilupa olisivat voimassa enintään viisi vuotta. Rahapelitoimiluvan ja yksinoikeustoimiluvan haltijat maksaisivat rahapelitoiminnastaan 22 prosentin arpajaisveron.
Laissa säädettäisiin toimilupamenettelyn lisäksi myös rahapelaamisen ikärajasta, pelitilistä, tunnistautuneena pelaamisesta sekä peliestoista ja pelaamista koskevista rajoituksista. Laki sisältää myös säännökset markkinoinnista, kielletyistä markkinointikeinoista ja -tavoista, markkinoinnin yhteydessä annettavista tiedoista, sponsoroinnista sekä suoramarkkinointikiellosta. Esityksessä toteutetaan hallitusohjelmassa mainittu mahdollisuus hankkia kaiken laillisen tarjonnan kattava pelaamisen esto yhdeltä alustalta.
Arvoisa puhemies! Tällä hetkellä yksinoikeusjärjestelmämme ulkopuolella pelataan vuosittain useilla sadoilla miljoonilla euroilla. Tästä säännellyn ja valvotun järjestelmän ulkopuolella pelaamiseen käytetystä rahasta suurin osa tulee pieneltä joukolta pelaajia, joilla vakavien haittojen syntymisen todennäköisyys on hyvin suuri. Esityksen tavoitteena onkin rakentaa toimiva rahapelijärjestelmä tilanteessa, jossa nykyinen yksinoikeusjärjestelmä ja sen tarkoitus on vaarassa menettää merkityksensä verkkorahapelaamisen voimakkaan lisääntymisen ja järjestelmän ulkopuolisen pelaamisen johdosta. Tilannetta haastaa edelleen se, että yksinoikeusjärjestelmän ulkopuolista pelaamista edistämään pyrkivät rahapeliyhtiöt saattavat pitkälti välttää nykyisessä laissa säädetyt seuraamukset. Nykyisessä rahapelijärjestelmässä havaitut haasteet edellyttävät kiireellisiä toimia.
Arvoisa puhemies! Tuon esille, että rahapelien markkinointi ja uusien luvallisten rahapelitoimijoiden markkinoille tulo voivat johtaa riskiin rahapelihaittojen lisääntymisestä. Uudistus voisi siirtää jonkin verran rahapelaamista sähköiseen kanavaan ja korkeamman riskin sisältävien rahapelien pelaamiseen, mutta uudistus antaa kuitenkin mahdollisuuden ulottaa sääntely valtaosaan rahapelaamista ja tätä kautta vaikuttaa myös pelihaittoihin nykyistä laajemmin.
Esityksessä on pyritty löytämään käytännössä toimiva tasapaino rahapelihaittojen torjuntatavoitteen ja kanavointiasteen parantamisen välille. Jos tavoitteena olisi pelkästään rahapelien torjunta, olisi sääntely korostuneen tiukkaa erityisesti tarjonnan ja markkinoinnin osalta. Ainoastaan kanavointiasteen maksimoimiseen pyrkivä sääntely olisi puolestaan näiltä osin mahdollisimman sallivaa. Nykyisessä rahapelijärjestelmässä havaitut haasteet edellyttävät vastaamista molempiin tavoitteisiin, jotta säännellyn markkinan suhteellinen osuus kasvaisi nykytilanteeseen verrattuna ja olemassa olevaa rahapelikysyntää voitaisiin ohjata valvottuun tarjontaan.
Toimiluvan haltijoiden tulee kantaa vastuunsa toiminnan aiheuttamista rahapelihaitoista. Haittojen torjumiseksi toimiluvan haltijoille esitetään asetettavaksi huolenpitovelvollisuus. Velvollisuuden täyttämiseksi toimiluvan haltijoiden tulee paitsi jatkuvasti seurata ja arvioida asiakkaidensa pelikäyttäytymistä myös tarvittaessa puuttua siihen. Viranomainen voisi määrätä seuraamusmaksun tai kieltää rahapelin toimeenpanon, jos velvollisuutta laiminlyödään. Toimiluvan haltijoiden tulee myös tarjota pelaajille mahdollisuus asettaa itselleen rajoituksia pelaamiseen. He voisivat toimenpiteissään huomioida erityisesti nuoret aikuiset ja esimerkiksi asettaa heille erityisiä rajoituksia.
Rahapelijärjestelmän toimivuuden varmistamiseksi esityksessä ehdotetaan valvontaviranomaiselle monipuolisia toimivaltuuksia. Lainvastaiseen toimintaan puuttumiseksi laissa säädettäisiin hallinnollisista seuraamuksista, joita olisivat muun muassa rahapelien toimeenpanon ja markkinoinnin kieltäminen, toimiluvan peruuttaminen sekä rikemaksu ja seuraamusmaksu. Lisäksi rahapelilaissa säädettäisiin sosiaali- ja terveysministeriön tehtävästä seurata, tutkia ja arvioida rahapeleistä aiheutuvia haittoja. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos toimeenpanisi tehtäviä. Pelihaittojen ehkäisyyn ja vähentämiseen voitaisiin myöntää valtionavustusta.
Arvoisa puhemies! Lakien on pääosin tarkoitus tulla voimaan vuoden 2027 alusta, jolloin uusi rahapelitoiminta voisi käynnistyä. Toimilupamenettelyä koskevat säännökset tulisivat voimaan kuitenkin jo vuoden 2026 alusta lukien. Tämä tarkoittaisi sitä, että toimilupia voisi hakea jo vuoden 2026 alusta lukien.
Esityksen tavoitteiden saavuttamisen kannalta olennaista on, että järjestelmän ulkopuolelle suuntautuva rahapelipelaaminen vähentyy, mikä mahdollistaisi rahapelihaittojen torjuntatoimenpiteiden kohdistumisen nykyistä suurempaan osaan rahapelaamista.
Koska kyseessä on merkittävä kokonaisuudistus, pidän tärkeänä, että uudistuksen käytännön vaikutuksia hallitusohjelmatavoitteisiin nähden seurataan ja arvioidaan voimaantulon jälkeen. — Kiitos.
Puhemies Jussi Halla-aho
:Kiitoksia, ministeri. — Edustaja Heinonen, olkaa hyvä.