Kiitoksia, arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessä on kyseessä aika tekninen korjausesitys edellisen hallituskauden aikana säädettyyn niin sanottuun Metka-lakiin, joka astuu voimaan 1.1.2024. Tässä on havaittu nyt muutama tekninen korjaus, jotka on syytä tehdä.
Ehkä noin yleisesti voisi sanoa hallitusohjelman kirjauksista ensin, että pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelman mukaan metsien käyttö pohjautuu aktiiviseen ja monitavoitteiseen metsänhoitoon Kansallisen metsästrategian 2035 mukaisesti. Niin kuin aiemmillakin hallituskausilla, olemme linjanneet, että metsien kasvua edistäviksi toimenpiteiksi kirjataan muun muassa nuorten metsien hoitaminen laadukkaasti ajallaan ja hoitorästien poistaminen, ja tavoitteena on lisätä metsänhoidon määrää ja varmistaa myöskin kannustejärjestelmän sujuva käyttöönotto. Tosiaankin tässä nyt entinen Kemera-lainsäädäntö päättyy ja lähdemme sitten tällä Metkalla 1.1.2024 liikkeelle. Toki vielä sitten vanhaa Kemera-rahoitusta pystyy hakemaan tuonne lokakuun alkupäiville saakka.
Tässä hallituksen esityksessä on siis kolme teknistä muutosta tähän metsätalouden kannustejärjestelmä -lakiin. Ensinnäkin muutetaan viittaus tähän uuteen, joulukuussa 2023 annettavaan vähämerkityksistä tukea koskevaan Euroopan komission asetukseen, elikkä tähän niin sanottuun de minimis ‑asetukseen. Koska se tulee vasta joulukuussa, meidän pitää nämä viittaukset nyt tehdä sen mukaisesti tässä vaiheessa, että ne eivät viittaa esimerkiksi yksittäisiin rahasummiin vaan puhutaan nimenomaan siitä Euroopan komission antamasta esityksestä.
Sitten toinen kohta, mikä tässä muutetaan, niin muutetaan ympäristötukisopimusta koskevista neuvotteluista laadittavaan pöytäkirjaan merkittäviä tietoja.
Sitten kolmantena tässä on, että lisätään säännös tämän rahoitushaun avautumisen ajankohdasta, elikkä se avautuisi sitten 1.3.2024.
Taimikon ja nuoren metsän hoidon tuki myönnetään tänä vähämerkityksellisenä tukena eli de minimis ‑tukena, ja uusi komission asetus tulee nostamaan vähämerkityksellisenä tukena myönnettävän tuen enimmäismäärää. Tätä emme vielä ihan tarkalleen tiedä, mutta se, mitä komissiossa on ollut vireillä, viittaisi siihen. Joulukuussa tosiaan sitten olemme sen suhteen viisaampia. Enimmäismäärän nouseminen mahdollistaa kuitenkin aikaisempaa useammalle metsänomistajalle tuen myöntämisen kaikkiin taimikon ja nuoren metsän hoitotöihin.
Ympäristötukisopimusta koskevan neuvottelun pöytäkirjaan merkittävistä tiedoista säädettäisiin siis tarkemmin lain tasolla, jotta kyseisistä tiedoista olisi mahdollista säätää sitten tarkemmin ministeriön asetuksella. Kyse on siitä, että ministeriön asetuksella säänneltävästä asiasta tulee olla riittävät perussäännökset laissa. Ympäristötukisopimusta koskevan neuvottelun pöytäkirjaan merkittäviin varsinaisiin tietoihin ei ole siis tulossa mitään muutosta siltä osin, vaan ainoastaan juuri se, että ne säädetään nyt tarkemmin lain tasolla.
Sitten tosiaan kolmas kohta, mikä tässä esityksessä on sisällä, on metsätalouden kannustejärjestelmälain päivämäärä, elikkä ensinnäkin se kannustejärjestelmälaki tulee 1.1.2024 voimaan, mutta sitten se rahoitushaku avautuu 1.3.2024, ja se mahdollistaa sen, että Suomen metsäkeskus ennättää saada rahoituksen hakuun liittyvät sähköisen asioinnin palvelut ja myöskin hakemusten käsittelyyn liittyvän tietojärjestelmän keskeiset osat valmiiksi ennen kuin tuo rahoitushaku avautuu. Hakemusten hallinnointi on varmasti helpompaa ja nopeampaa, kun nämä hakemukset sitten voidaan vastaanottaa ja käsitellä sähköisesti. Taimikon ja nuoren metsän hoitotyön voi aloittaa heti kun laki on tullut voimaan, koska de minimiksessähän sen voi aloittaa jo heti silloin niin kuin etukäteisesti, mutta näissä muissa työlajeissa työt voi aloittaa sitten vasta kun Metsäkeskus on tehnyt tämän rahoituspäätöksen niiltä osin. — Arvoisa puhemies! Näillä sanoilla hallituksen esityksen esittelen.
Ensimmäinen varapuhemies Paula Risikko
:No niin, kiitoksia esittelystä. — Sitten onkin puheenvuorojen aika, ja puheenvuorot aloittaa edustaja Kalmari.