Arvoisa rouva puhemies! Mietinnössä ehdotetaan säädettäväksi laki patruunoiden komponenttien viennin luvanvaraisuudesta. Lisäksi ehdotetaan muutettavaksi rikoslakia ja ampuma-aselakia.
Lakiehdotuksissa on kyse Euroopan unionin pakotteita koskevista säädöksistä ja EU:n asevientiasetusta täydentävästä kansallisesta sääntelystä. Tarve säätää kansallisesti siviilikäyttöisten patruunoiden komponenttien viennin luvanvaraisuudesta korostuu Venäjän vastaisten pakotteiden tehokkaan toimeenpanon vuoksi, mutta asiasta on tarpeen säätää myös muiden olemassa olevien sekä tulevien pakotejärjestelmien osalta, jotta lainsäädäntö olisi aukoton pakotteiden tehokkaan toimeenpanon mahdollistamiseksi.
Ehdotettu sääntely perustuu siihen, että Euroopan unionin pakoteasetuksessa kielletään niin sanotun asevientiasetuksen liitteessä lueteltujen unionista tai sen ulkopuolelta peräisin olevien ampumatarvikkeiden suora tai välillinen myynti, toimitus, siirto ja vienti Venäjällä oleville luonnollisille henkilöille tai oikeushenkilöille, yhteisöille tai elimille tai käytettäväksi Venäjällä. Asevientiasetuksen liitteessä edellytetään, että patruunoiden komponentit eli hylsyt, nallit, ruuti, luodit ja ammukset, joita käytetään ampuma-aseessa, ovat luvanvaraisia jäsenvaltiossa.
Ehdotetun ensimmäisen lakiehdotuksen mukaan patruunoiden komponentteja ei saa viedä Euroopan unionin tullialueen ulkopuolelle ilman vientilupaa. Kun patruunoiden komponenttien vienti tulee ehdotetun lain nojalla Suomessa luvanvaraiseksi, vienti tulee vientivalvonnan piiriin. Samalla niiden vienti Euroopan unionin pakotteiden kohteena olevaan valtioon tulee pakotteiden nojalla kielletyksi. Hallintovaliokunta katsoo, että ehdotetun lain avulla voidaan puuttua tehokkaasti pakotteiden kiertämiseen kolmansien maiden kautta.
Asevientiasetuksen 10 ja 11 artiklassa säädetään vientiluvan myöntämisessä ja epäämisessä huomioon otettavista seikoista, jotka ovat samat kuin ampuma-aseiden viennissä. Näitä ovat muun ohella esimerkiksi kansalliset ulko- ja turvallisuuspolitiikan näkökohdat ja se, että hakijalla on rikosrekisterimerkinnät esimerkiksi terrorismirikoksista ja ampumatarvikkeiden laittomasta kaupasta. Vientiluvan myöntämisestä päättää Poliisihallitus. Vientivalvontaviranomaisena toimii Tulli.
Arvoisa puhemies! Ehdotetulla sääntelyllä on yhtymäkohta eduskunnan 14.3.2025 hyväksymiin lakiehdotuksiin, joissa oli kyse rikoslain 1 luvun 11 §:n ja 46 luvun muuttamisesta ja siihen liittyvistä laeista. Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen 215 artiklan nojalla annettujen pakoteasetusten ja Euroopan unionista tehdyn sopimuksen 29 artiklan nojalla annettujen pakotepäätösten kansallisen täytäntöönpanolain rikkominen on lakien voimaan tultua rangaistavaa rikoslain 46 luvun 3 a—3 d §:ien nojalla pakoterikoksina. Tästä seuraa, että myös patruunoiden komponenttien luvaton vienti pakotteen vastaisesti tulee rangaistavaksi pakoterikoksena, jos eduskunta hyväksyy nyt ehdotetun lainsäädännön.
Nyt ehdotetussa kolmannessa lakiehdotuksessa ehdotetaan säädettäväksi, että patruunoiden komponenttien vienti ilman lupaa on rangaistavaa säännöstelyrikoksena ehdotetun rikoslain 46 luvun 1 §:n 1 momentin 10 kohdan nojalla. Hallintovaliokunnan saaman selvityksen mukaan ehdotettu uusi lainkohta voisi tulla sovellettavaksi edellä mainittujen pakoterikossäännösten voimaan tultua käytännössä lähinnä sellaisenaan luvattomaan vientiin, jossa ei ole kysymys pakotteiden rikkomisesta. Jos yksittäistapauksessa samaan tekoon soveltuu useampi rangaistussäännös, kuten säännöstelyrikosta ja pakoterikosta koskeva, noudatetaan lain soveltamisessa yleisiä lainkonkurrenssioppeja.
Hallintovaliokunta kiinnittää mietinnössään huomiota siihen, että lainsäädäntökokonaisuus muodostuu lain soveltajan näkökulmasta varsin monimutkaiseksi, kun ehdotettua sääntelyä on luettava rinnakkain Euroopan unionin pakotteita koskevien säädösten ja asevientiasetuksen kanssa. Mietintöön sisältyykin muutamia selventäviä kirjauksia.
Ehdotetussa sääntelyssä on kyse nimenomaan siviilikäyttöisten patruunoiden komponenttien viennin luvanvaraisuudesta. Mainitun 1 lakiehdotuksen 1 §:n mukaan lakia ei sovelleta sellaisiin patruunoiden komponentteihin, jotka ovat puolustustarvikkeiden viennistä annetussa laissa tarkoitettuja puolustustarvikkeita. Niiden vienti edellyttää puolustustarvikkeiden viennistä annetun lain mukaista lupaa.
Sääntelykokonaisuuteen liittyen ampuma-aselakiin ehdotetaan eräitä teknisluonteisia muutoksia. Tätä koskee toinen lakiehdotus. Lakiehdotuksessa ehdotetaan lisäksi yksinomaan kansallisiin sääntelytarpeisiin perustuen täsmennettäväksi ampuma-aselain 99 §:ää poliisin hallussa olevien esineiden luovuttamisesta.
Hallituksen esityksestä ilmenevistä syistä ja saamansa selvityksen perusteella, arvoisa rouva puhemies, hallintovaliokunta ehdottaa 1 ja 2 lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomina ja kolmannen lakiehdotuksen hyväksymistä muutettuna siten, että se yhteensovitetaan eduskunnan 14.3. kuluvaa vuotta hyväksymän rikoslain 1 luvun 11 §:n ja 46 luvun muuttamisesta annetun lain kanssa. Valiokunnan mietintö on yksimielinen. — Kiitos.
Ensimmäinen varapuhemies Paula Risikko
:Kiitoksia. — Edustaja Jukkola, poissa. — Edustaja Honkonen. Huhuu!