Arvoisa puhemies! Hyvät edustajakollegat! Tämän hyvin vakavan ja surullisen hetken jälkeen varmasti myös poisnukkuneen edustajan, työtään rakastaneen henkilön toive on, että jatkamme päiväjärjestyksessä, ja siksi esittelen teille nyt puheenvuorossani julkisen talouden suunnitelman.
Palaan aluksi helmikuulle. Helmikuun alussa esittelin teille hallituksen ensimmäisen lisätalousarvion tälle vuodelle. Toivoin silloin, että kyseessä olisi vihdoin viimeinen korona-lisätalousarvio. Silloin totesin myös, että kaikkeen täytyy varautua. Kaikkeen täytyy varautua — totisesti.
Arvoisa puhemies! Hallitus joutui laatimaan tämän julkisen talouden suunnitelman vuosille 23—26 hyvin erilaisissa olosuhteissa kuin vielä alkuvuodesta ajattelimme. Valtiovarainministeriön helmikuun puolivälissä tehdyssä esityksessä julkisen talouden suunnitelmaksi oletuksena oli suhteellisen vahva talouskasvu vielä tälle vuodelle.
Venäjän hyökkäys Ukrainaan alensi talouden kasvuennustetta, lisäsi inflaatiopaineita ja ylipäätään epävarmuutta sekä toi uusia menotarpeita puolustukseen ja turvallisuuteen. Venäjän hyökkäys, se on vastenmielinen ja se on tuomittava. Sydämemme ovat ukrainalaisten puolella. Kuitenkaan valtiovarainministeriön talousarviovalmistelun perusteita ei uusi toimintaympäristö sinänsä järkyttänyt. Sen pohjalta käytiin normaalisti ministeriöiden kahdenväliset neuvottelut ja hallituksen yhteinen neuvottelu huhtikuun 5. päivä, hyökkäyksen luomat lisätarpeet tietenkin huomioon ottaen.
Esityksessään hallitus päätti toteuttaa viime vuonna linjaamansa 370 miljoonan euron pysyvät säästöt kehystasoa alentamalla ja kohdentamalla ne 328 miljoonan euron osalta eri hallinnonaloille. Veikkausyhtiön tuottojen ohjaaminen valtion yleiskatteelliseksi tuloksi toteutettiin eduskunnassa toimineen parlamentaarisen työryhmän ehdotuksen mukaisesti.
Myös tutkimus- ja kehittämistoiminnan menoja lisätiin parlamentaarisen työryhmän esityksen pohjalta. Kunnioitimme siis vahvasti eduskunnan tahtoa näissä kahdessa, myös taloudellisesti merkittävässä kysymyksessä. Lisäys on näissä tutkimus- ja kehittämistoiminnan menoissa yhteensä 344 miljoonaa euroa verrattuna aiempaan kehystasoon, kuitenkin kehyksen puitteissa. Aivan välttämättömiä yksityisiä tutkimus- ja kehitysinvestointeja vauhdittaa lisäksi uusi verokannustin, joka otetaan käyttöön ensi vuoden alusta alkaen.
Miksi panostamme tähän? Siksi, että ne ovat osa hallituksen keskeistä tavoitetta vahvistaa talouden kasvun edellytyksiä. Pitkäjänteinen, vahva ja myös luonnon kannalta kestävä talouskasvu, se on paras keino hyvinvointiyhteiskunnan rahoittamiseksi ja julkisen talouden kestävyyden vahvistamiseksi.
Kasvun tueksi riihessä löydettiin ratkaisu myös investointien lupamenettelyjen vauhdittamiseen niin, että energiaomavaraisuuden lisäämistä pystytään nopeuttamaan entisestään.
Kolmas kasvun vahvistamisen avain on työperäinen ja koulutusperäinen maahanmuutto, johon jo hallituksen aiemmat päätökset ovat antaneet paljon vauhtia, ja niiden toimeen-panoa seurataan tiiviisti.
Talouskasvun edellytyksistä huolehtimisessa, siinä on pyritty ottamaan oppia menneestä. Finanssikriisistä toipumiseen meni taannoin noin kymmenen vuotta, mutta edellisestä, myöskin puhemiehen äsken puheessaan viittaamasta 90-luvun lamasta, siitä toivuttiin paljon nopeammin juuri kohdentamalla menoja tutkimus- ja kehitysrahoitukseen määrätietoisesti ja pitkäjänteisesti. Silloin päästiin vahvaan investointien ja tuottavuuden kasvuun mobiiliteknologian siivittämänä. Julkisen velan bkt-suhde, se taittui silloin nopeasti.
Arvoisa puhemies! Suomella on nyt vahvaa edelläkävijyyttä ja kilpailukykyä ilmastonmuutosta hillitsevien teknologioiden, tuotantojen ja myös palveluiden alalla. Näistä voi löytyä Suomen uusi Sampo eli investointien ja kasvun moottori. Suomen kestävän kasvun ohjelmasta noin miljardi euroa kohdentuu investointeihin puhtaaseen energiantuotantoon, vähäpäästöisiin innovaatioihin, rakennusalan ympäristöratkaisuihin sekä sähköisen liikenteen latausinfraan.
Venäjän hyökkäys Ukrainaan, se taas antoi puhtaan teknologian investoinneille, tälle kokonaisuudelle, vielä aivan uuden pontimen, ja se on, ei enempää eikä vähempää kuin omavaraisuus. Hallituksen esitys julkisen talouden suunnitelmaksi sisältääkin lisätoimia, joilla vahvasti vauhditetaan irtautumista Venäjän fossiilisesta energiasta: enemmän kotimaista energiantuotantoa ja fossiilista energiaa korvaavan teknologian hyödyntämistä siis.
Kehysriihen yhteydessä tähän energian hintojen nousuun ja ylipäätään inflaatioon ja hintojen nousuun liittyen päätettiin myös pienituloisimpien kansalaisten sopeutumisesta äkilliseen energiahintojen nousuun: sitä tuetaan aikaistamalla elinkustannusten nousua vastaavaa indeksikorotusta sosiaalietuuksiin. Tämä on oikeudenmukaista, ja se on tarpeen yhteiskunnallisen eheyden ja eriarvoisuuden vähentämisen kannalta.
Arvoisa puhemies! Hyvät kollegat! Koronakriisissä valtio joutui ottamaan vastaan iskuja yritysten, kuntien ja yksittäisten ihmisten sijasta. Tarkoituksena oli rakentaa siltaa yli vaikeimman ajan, kompensoida rajoitusten haittoja elinkeinoelämälle ja ylläpitää työllisyyttä, kunnes päästään takaisin normaalimpaan aikaan. Tälle kaikelle oli myös vahva, yli puoluerajojen kulkeva tuki.
Mutta toki myös nyt tarvitaan valtion toimia, mutta kuitenkin on hyvä ymmärtää, että Venäjän hyökkäys Ukrainaan, se on erilainen kriisi. Turvallisuusympäristömme, se on muuttunut peruuttamattomasti. Venäjän eristäminen muun muassa fossiilisista polttoaineista irtautumalla, se tarkoittaa nopeaa siirtymää aivan uudenlaiseen toimintaympäristöön.
Valtion on totta kai toimittava myös uudessa kriisissä, mutta toisella tavalla kuin korona-aikana, nyt varautumalla ja vauhdittamalla siirtymää sekä estämällä eriarvoisuuden kasvua. Kaikkia markkinoiden aiheuttamia ongelmia ja äkillisiä muutoksia valtio ei pysty kompensoimaan tai korjaamaan, mutta hallitus tekee merkittäviä lisäpanostuksia maanpuolustukseen sekä kyber- ja rajaturvallisuuteen ja auttaa myös sotaa Ukrainasta pakenevia. Suomen sotilaallisessa toimintaympäristössä tapahtunut muutos, se edellyttää pitkäjänteistä puolustuskyvyn vahvistamista sekä nopeaa lyhyen ja keskipitkän aikavälin lisäresursointia Puolustusvoimien määrärahoihin. Se aloitetaan välittömästi jo kuluvana vuonna lisätalousarviossa.
Myös Rajavartiolaitosta vahvistetaan muun muassa hankkimalla uudet valvontalento-koneet. Puolustuksen ja rajan nopeisiin menotarpeisiin palataan vielä toukokuussa, kun todellakin tämän vuoden toinen lisätalousarvio esitellään. Samoin kyberturvallisuutta vahvistavat toimet, nekin aloitetaan välittömästi tänä vuonna, mutta myös kehyksessä osoitetaan lisävoimavaroja useilla kymmenillä miljoonilla vuosittain.
Oma tärkeä kysymyksensä ovat Ukrainasta sotaa pakenevat ihmiset. He ovat tilapäisen suojelun piirissä. Tavoite on saada heidät nopeasti osaksi normaalia arkea, työelämää ja koulunkäyntiä — sekä aikuiset että lapset. Kuntien rooli tässä on keskeinen, ja hallitus korvaa kunnille niille aiheutuvia menoja, joihin on nyt siis myös kehyksessä mittavasti varauduttu.
Arvoisa puhemies! Venäjän hyökkäyksen vuoksi julkisen talouden perustana olevat reaalitalouden ennusteet, ne ovat juuri nyt harvinaisen epävarmoja. Hyökkäystä edeltäviin ennusteisiin verrattuna Suomen bkt-kasvu, se lähestulkoon puolittuu tältä vuodelta. Ensi vuoden oletamme jatkuvan noin 1,7 prosentin tasolla. Näillä kasvuoletuksilla budjettitalouden alijäämä olisi nyt kehyskaudella noin 7,2 miljardia euroa. Julkisyhteisöjen velka suhteessa bkt:hen olisi ensi vuonna liki 67 prosenttia. Velkasuhde lähtisi kehyskauden loppupuolella kasvuun, ottaen huomioon juuri nämä panostukset puolustukseen, tutkimukseen ja kehitykseen, mutta myös velan korkomenojen kasvun vuoksi.
Velkasuhteen pitämiseksi aisoissa tarvitaan nyt siis lisää ennen kaikkea talouden kasvua vauhdittavia toimia, ja kyllä, menojen priorisointia, mitä hallituskin teki. Myönteistä on se, että työllisyysaste on nyt kuitenkin noussut erittäin suotuisasti, työpaikkoja on avoimena ja työllisyys lähenee kehyskauden lopulla arvioidusti 75:tä prosenttia eli vihdoin hyvää pohjoismaista tasoa ja myöskin hallituksen itselleen asettamaa tavoitetta.
On syytä huomioida myös yksi merkittävä muutos tämän poikkeuksellisen ajan keskellä: hyvinvointialueuudistus, se muuttaa ensi vuonna olennaisesti valtion budjetin rakennetta. Kun kuntien sote-menot siirtyvät valtion budjettiin, menotaso kasvaa sen vuoksi 13,9 miljardilla, valtionosuudet hyvinvointialueille katetaan valtionverotuksella ja kuntavero taas kevenee 13 prosenttiyksiköllä. Hyvinvointialueiden onnistuminen sote-menojen kasvun hillinnässä on tärkeää koko julkisen talouden kannalta, ja tämä hallitus varmistaa asiaa muun muassa tuottavuutta lisääviä kertaluonteisia ict-menoja tukemalla.
Hyvät kansanedustajat, Euroopassa on sota. Tästä syystä hallitus joutui tekemään kehyspoikkeuksen, jotta tilanteeseen välittömästi liittyvät maanpuolustuksen, rajaturvallisuuden ja kyberin menolisäykset, joista edellä kerroin, katetaan kehyksen ulkopuolisina. Samoin Ukrainaan annettu apu, pakotteiden välittömät vaikutukset, katetaan vastaavasti. Lisäksi myös energiahintojen nousun takia tehtävät yksittäiset toimet ja huoltovarmuuden kannalta välttämättömät investoinnit, jotta olisi kotimaista energiantuotantoa ja jotta vauhdittaisimme fossiilisesta energiasta luopumista, kuuluvat tähän niin sanottuun kehyspoikkeukseen. Hyvä eduskunta! Näitä yllättäviä menoja vastaavien leikkausten tekeminen muista menoista nopealla aikataululla ei olisi ollut kasvun eikä yhteiskunnallisen eheyden kannalta perusteltua tehdä.
Ja vielä aivan lopuksi, arvoisa puhemies! Hallituksen talouspolitiikkaa on tehty tällä vaalikaudella poikkeuksellisen vaihtelevassa toimintaympäristössä. Korona-aikana valtio velkaantui nopeasti, mutta samalla onnistuttiin ylläpitämään työllisyyttä ja vahvistamaan kasvun edellytyksiä. Kriisin aikana valmisteltiin samalla merkittäviä tulevaisuuden rakenteellisia toimia: oppivelvollisuuden, soten ja työllisyyspalveluiden uudistuksia.
Venäjän hyökkäys Ukrainaan, se palautti kansakunnan, valtion ja politiikan perusasioiden äärelle. Syntyi uusi tärkeysjärjestys. Kaikinpuolisesta turvallisuudesta huolehtiminen, huoltovarmuus sekä myös kotimaisen ruuan ja energian saanti nousivat yhdessä yössä tärkeysjärjestyksen kärkeen. Silti kriisissä on taas mahdollisuus uudistua ja vahvistaa tulevaisuuden kestävää kasvua. Julkisen talouden suunnitelman, hyvät kollegat, voikin tiivistää tuleville vuosille seuraavasti: Me varaudumme. Me uudistumme. Me pärjäämme.
Puhemies Matti Vanhanen
:Valtiovarainvaliokunnan puheenjohtaja, edustaja Koskinen.