Senast publicerat 31-07-2025 17:06

Punkt i protokollet PR 8/2025 rd Plenum Tisdag 18.2.2025 kl. 14.01—19.24

7. Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagstiftning som kompletterar EU:s förordning om omedelbara betalningar

Regeringens propositionRP 215/2024 rd
Remissdebatt
Förste vice talman Paula Risikko
:

Ärende 7 på dagordningen presenteras för remissdebatt. Talmanskonferensen föreslår att ärendet remitteras till ekonomiutskottet. 

För debatten reserveras i detta skede högst 30 minuter. Om vi inte inom denna tid hinner gå igenom talarlistan avbryts behandlingen av ärendet och fortsätter efter de övriga ärendena på dagordningen. — Minister Rydman presenterar, varsågod. 

Debatt
17.02 
Elinkeinoministeri Wille Rydman 
(esittelypuheenvuoro)
:

Arvoisa rouva puhemies! Tosiaan tänään käsiteltävänä oleva toinen asiani on hallituksen esitys EU:n pikamaksamisasetusta täydentäväksi lainsäädännöksi. Esityksen tarkoituksena on antaa Euroopan unionin niin kutsuttua pikamaksamisasetusta täydentävät kansalliset säännökset. Lisäksi esityksellä täsmennetään rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä annettua lakia asianajotoimintaa harjoittavien yhtiöiden valvonnan osalta. 

Pikasiirrot ovat tilisiirtomuoto, jossa rahat siirtyvät muutamassa sekunnissa tililtä maksunsaajan tilille. Maksut on mahdollista toteuttaa mihin vuorokaudenaikaan tahansa, myös tavanomaisen työajan ulkopuolella, ja toiseen EU-maahan. Osa pankeista ja muista maksupalveluntarjoajista tarjoaa pikasiirtoja jo nykyisellään. Asetuksen siirtymäaikojen jälkeen kaikkien tavanomaisia tilisiirtoja tarjoavien pankkien ja maksulaitosten on lähetettävä ja vastaanotettava pikasiirtoja. EU:n pikamaksamisasetus ja sitä täydentävät kansalliset säännökset tarjoavat uuden, välittömän maksutavan niin kuluttajille, yrityksille kuin viranomaisillekin. Pikasiirtojen palvelumaksut eivät saa olla suurempia kuin maksut, joita asiakas maksaa muista euromääräisistä tilisiirroista. Maksupalveluntarjoajan on tarkastettava ennen pikasiirron lähettämistä, vastaavatko maksajan antamat tiedot maksunsaajan nimi- ja tilitietoja. Tämä vaikeuttaa pikasiirtojen käyttämistä rikollisiin tarkoituksiin. Esitys koostuu EU-säännöksen edellyttämästä täytäntöönpanosta. 

Finanssivalvonnalle annettaisiin oikeus määrätä asetuksen mukaisista seuraamusmaksuista. Lisäksi maksulaitoksille mahdollistettaisiin pääsy tiettyihin selvitysjärjestelmiin, jotta ne voisivat tarjota pikasiirtoja tehokkaasti. Kansallista lainsäädäntöä myös yhdenmukaistettaisiin pikamaksamisasetuksen kanssa. 

Yhdessä asetuksen kanssa esitys nopeuttaa rahojen liikkumista, jolloin ne ovat nopeammin käytössä kulutukseen ja investointeihin. Esitys mahdollistaa turvallisemman kaupankäynnin ja innovatiivisten lisäpalveluiden kehittämisen. Uudesta maksutavasta on hyötyä myös varautumisen kannalta, sillä se vähentää riippuvuutta kolmansien maiden rahoituslaitoksista ja infrastruktuureista. 

Esityksellä on resurssivaikutuksia maksupalveluntarjoajiin, joille aiheutuu pikasiirtojärjestelmien perustamis- ja ylläpitokustannuksia, sekä Finanssivalvontaan, jolle esitys lisää uusia valvontatehtäviä. 

Rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä annettua lakia esitetään selvennettäväksi niin, että on yksiselitteistä, että lain mukainen ilmoitusvelvollisuus ja siitä seuraavat velvoitteet kohdistuvat asianajoyhtiöön eivätkä yksittäiseen asianajajaan, kun asianajotoimintaa harjoitetaan yhtiössä. Muutoksella korjattaisiin lain sanamuoto vastaamaan EU:n neljättä rahanpesudirektiiviä. 

Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 1. päivänä huhtikuuta 2025, ennen kansalliselle täytäntöönpanolle annettua määräaikaa. 

Riksdagen avslutade debatten. 

Riksdagen remitterade ärendet till ekonomiutskottet.