Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Ärende 7 på dagordningen presenteras för första behandling. Till grund för behandlingen ligger kommunikationsutskottets betänkande KoUB 13/2025 rd. Nu ska riksdagen besluta om innehållet i lagförslagen. — Utskottets ordförande, ledamot Ovaska, presenterar betänkandet för oss.
Arvoisa rouva puhemies! Suosio on suurta näköjään näin ilta-aikaan. — Liikenne- ja viestintävaliokunta on hyväksynyt mietinnön hallituksen esityksestä 65, jossa ehdotetaan muutettaviksi raideliikennelakia ja liikenteen palveluista annettua lakia. Raideliikennelakiin ehdotettu keskeinen muutos koskee itäisen kansainvälisen liikenteen kaluston käyttömahdollisuuden jatkamista kotimaan puutavara- ja kemikaalikuljetuksissa vuoden 28 loppuun asti. Nykyinen poikkeus on voimassa vuoden 26 loppuun, ja ehdotettu jatkaminen on valiokunnan näkemyksen mukaan käytännössä välttämätöntä näiden kuljetusten jatkuvuuden varmistamiseksi. Valiokunnan saaman selvityksen mukaan nyt ehdotettu kahden vuoden lisäaika on kuitenkin pisin mahdollinen. Valiokunta pitää esityksessä myönteisenä sitä, että OSJD/GOST-standardin mukaisten vaunujen käytölle asetetaan selkeä päättymispäivämäärä.
Toinen esityksen keskeinen osa koskee kaupunkiraideliikenteen eli metro- ja raitiotieliikenteen turvallisuuden kehittämistä. Esityksen mukaan Liikenne- ja viestintävirastolle tulisi toimittaa suunnitelma uuden kaupunkiraideliikenteen rataverkon rakentamisesta silloin, kun tällaista verkkoa suunnitellaan alueelle, jolla ei ennestään ole metro- tai raitiotieliikennettä. Esityksen mukaan Traficom arvioi kaupunkiraideliikenteen rakentamista koskevan ilmoituksen perusteella hankkeen turvallisuusvaikutukset. Valiokunta pitää lähtökohtaisesti hyvänä, että kaupunkiraideliikenteen turvallisuutta pyritään kehittämään jo suunnitteluvaiheessa.
Asiantuntijakuulemisissa esityksen vaatimuksia ilmoituksen tekemisestä ja turvallisuusvaikutusten arvioinnista on pidetty pääosin myönteisinä. Samalla on kuitenkin tuotu esiin, että uusi ilmoitusmenettely voi lisätä hallinnollista taakkaa erityisesti pienemmille toimijoille. Valiokunta korostaa mietinnössään, että sääntelyn toimeenpanossa tulee huolehtia siitä, ettei eri toimijoille aiheudu ilmoitusvelvollisuuksista tarpeetonta hallinnollista taakkaa tai viivästyksiä. Sääntelyn tavoitteiden saavuttaminen edellyttää tiivistä ja toimivaa yhteistyötä eri osapuolten välillä.
Arvoisa puhemies! Liikenne- ja viestintävaliokunta puoltaa hallituksen esityksen hyväksymistä muuttamattomana. Valiokunnan mietintö on yksimielinen.
Riksdagen avslutade den allmänna debatten.
Riksdagen godkände innehållet i lagförslag 1 och 2 i proposition RP 65/2025 rd enligt betänkandet. Första behandlingen av lagförslagen avslutades.