Viimeksi julkaistu 5.6.2021 18.34

Pöytäkirjan asiakohta PTK 103/2018 vp Täysistunto Torstai 18.10.2018 klo 16.00—19.11

7. Lakialoite laiksi työvoima- ja yrityspalveluiden alueellista tarjoamista ja työelämäkokeilua koskevasta kokeilusta annetun lain 27 §:n muuttamisesta

LakialoiteLA 35/2018 vpArto Satonen kok ym. 
Lähetekeskustelu
Toinen varapuhemies Tuula Haatainen
:

Lähetekeskustelua varten esitellään päiväjärjestyksen 7. asia. Puhemiesneuvosto ehdottaa, että asia lähetetään työelämä- ja tasa-arvovaliokuntaan. 

Keskustelu
18.45 
Arto Satonen kok 
(esittelypuheenvuoro)
:

Arvoisa puhemies! Lakialoitteessa ehdotetaan muutettavaksi julkisten työvoima- ja yrityspalveluiden alueellista tarjoamista ja työelämäkokeilua koskevasta kokeilusta annetun lain voimaantuloa koskevaa 27 §:ää siten, että lain voimassaoloa jatketaan vuoden 2020 loppuun asti. Tämän lakiesityksen on allekirjoittanut 58 kansanedustajaa seitsemästä eri puolueesta.  

Kyse on siitä, että julkisten työvoima- ja yrityspalveluiden alueelliset kokeilut ovat hallituksen kärkihanke ja kokeilut ovat käynnistyneet hyvin, mutta alkuperäistä maakuntauudistusta ennakoiva kokeiluaikataulu on nyt liian tiukka.  

Alueelliset kokeilut ovat lyhyessä ajassa pystyneet pureutumaan työttömyyden kovaan ytimeen ja saaneet aikaan merkittäviä tuloksia. Kokeilun asiakkaat ovat työllistyneet ja aktivoituneet ja olleet tyytyväisiä saamaansa palveluun. Kokeiluissa on myös rakennettu uusia kumppanuuksia yksityissektorin kanssa ja kehitetty lukuisia palveluinnovaatioita. Kunnat ovat kyenneet valjastamaan koko kuntaorganisaation työllistymistä edistävien palvelujen alustaksi. 

Arvoisa puhemies! Kokeilutoimistojen asiakkaista ajanjaksolla syyskuusta 2017 kesäkuuhun 2018 on työllistynyt 10 565 henkilöä. Heistä 2 723 on työllistetty palkkatuen avulla. Kokeilujen kohderyhmä on kokeilulain mukaisesti suhteellisesti ottaen vaikeimmin työllistettävää, ja siltä osin sitä on vaikea verrata muihin työllistämistoimiin ja niihin alueisiin, joissa kokeilu ei ole ollut voimassa. Lakimuutoksella mahdollistetaan hyvän kehityksen jatkuvuus, saadaan kestävää näyttöä kokeilujen vaikutuksista ja turvataan hyvien käytäntöjen sujuva siirtyminen maakuntaan ja kasvupalvelupilotteihin. 

Tästä siirtymästä voisi sanoa sen, että kaikkein hankalin tilanne tulee silloin, jos tämä pilottilaki uusista kasvupalveluista ei ehdi täältä eduskunnasta riittävän nopeasti valmiiksi — sehän on täällä paitsi työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan myös perustuslakivaliokunnan käsittelyssä — ja kun nyt näitä kokeiluja uhkaa alasajo, jos tätä lakimuutosta ei tehdä, niin me saatamme ajautua sellaiseen tilanteeseen, että juuri siinä vaiheessa, kun meidän työmarkkinat vetävät hallituksen onnistuneen talouspolitiikan ansiosta varsin hyvin ja työtä olisi tarjolla, meidän palveluihin saattaa tulla katkos. Ei tietenkään palveluihin sillä tavalla katkosta tule, että aina meillä on palveluita tarjolla, mutta juuri näihin palveluihin, joilla näitä tuloksia on saatu aikaan, saattaa tulla katkos ennen kuin nämä uudet pilotit ehtivät lähteä liikkeelle. Pidänkin tärkeänä sitä, että jos tämä lakiesitys ei tule tässä muodossa hyväksyttyä, ainakin löydettäisiin sellainen ratkaisu, että tällaista väliaikaa tähän palveluntarjontaan ei syntyisi. 

Toinen äärimmäisen tärkeä asia on se, että kuntien panosta työllisyydenhoidossa ei ole mielestäni riittävästi ymmärretty. Tietääkseni kunnat käyttävät noin 800 miljoonaa euroa vuodessa omaa rahaansa työllistämistoimiin, ja esimerkiksi Tampereella on tähän kokeiluun alun perin budjetoitu 10 miljoonaa euroa. Nämä ovat mittavia panostuksia, ja nyt on niin, että jos järjestelmä muuttuu sillä tavalla, että kuntien rooli työllisyydenhoidossa pienenee, niin kuntien rahat on kuitenkin saatava tähän käyttöön, koska en pidä realistisena, että me voisimme valtion rahoitusosuutta niin paljon nostaa, että ne pystyisivät vastaavan määrän käyttämään. Sen takia on todella tärkeää, että siirtyminen uuteen järjestelmään — kun maakunnat aloittavat ja kasvupalvelut lähtevät liikkeelle — tapahtuu sillä tavalla, että kunnilla säilyy motivaatio toimia siellä myös palvelujen rahoittajana, koska muuten meillä ei ole mahdollista taata riittävän laadukkaita palveluita riittävän monille, kuten nyt tässä kokeilun myötä on pystytty tarjoamaan. 

Toivon, että kun työelämä- ja tasa-arvovaliokunta tätä asiaa käsittelee, he onnistuvat löytämään ratkaisun siihen ongelmaan, jonka tässä kuvasin. 

18.51 
Sari Essayah kd :

Arvoisa rouva puhemies! Kiitoksia edustaja Satoselle tästä laki-aloitteesta, joka mahdollistaa alueellisten kokeilujen jatkamisen. On äärimmäisen tärkeää, että näissä palveluissa ei tapahdu katkosta juuri tässä vaiheessa, kun meillä työmarkkinat tällä hetkellä näyttäisivät vetävän ja myöskin näillä vaikeimmin työllistyvillä ryhmillä, muun muassa pitkäaikaistyöttömillä, oikeasti olisi tuetulla palvelulla mahdollisuus päästä työelämän syrjään kiinni. Tietysti siinä mielessä voisi sanoa, että moitetta tulee hallitukselle, koska tämä koko sote-maku-sähläilyhän täällä taustalla nyt on, ja sen takia joudutaan sitten tällä tavoin nopeutetusti tätä lainsäädäntöä tekemään, jotta katkosta ei tapahtuisi, kun on jääty odottamaan niitten lakien voimaansaattamista ja ei ole sitten katsottu hallituksen toimesta tarpeelliseksi lähteä jatkamaan näitä kokeiluja. 

Juuri Tampereella ja Pirkanmaallahan on erinomaisen hyviä kokemuksia näistä erilaisista kuntakohtaisista malleista. On ollut upeaa, että siellä on saatu parhaita mahdollisia tuloksia juuri tämmöisellä moniammatillisella otteella, jossa on pystytty yhdistämään sosiaalityötä ja sitten myöskin koulutusta ja rakentamaan niitä paikallisia malleja. Ylipäätänsä se, että henkilöitä on kohdattu kasvokkain ja että heille on räätälöity näitä erilaisia palveluita, on selkeästi ollut nähtävissä. Tässä mielessä voisi sanoa, että sinne Ruotsinkin suuntaan on hyvä katsoa. Kun aina mietitään, että miksi siellä Ruotsissa työllistämispalveluissa on niin paljon enemmän väkeä vaikka työttömiä on suurin piirtein saman verran, niin se on juuri se, että pystytään ottamaan paremmin koppia ihmisestä ja ihan oikeasti sitten auttamaan heitä näissä tilanteissa. Meillähän on ollut vähän sitä, että ihmisiä on sinne nettiin ohjattu tekemään erilaisia hakemisia. Ihmisten haastatteluja sinällänsä kyllä kannatan, mutta kun ne eivät ole toteutuneet välttämättä ihan kohtaamalla vaan se on enempikin ollut sellaista pikaisesti puhelimella soittamista ja sen kysymistä, onko tilanne muuttunut vai eikö ole muuttunut, ja asia on ikään kuin sillä kuitattu. 

Tietysti tässä yhteydessä ehkä vielä haluaisin nostaa esille sen tietosuojakäytännön, mikä tuolla TE-keskuksissa on ollut, mikä on näitä kuntien erilaisia räätälöityjä hankkeita ollut jonkun verran haittaamassa. Jonkun toisen lakiesityksen yhteydessä nostin esille tämän ongelman, mikä muun muassa Juuan kunnassa havaittiin, kun haluttiin järjestää kunnan toimesta pitkäaikaistyöttömille tämmöiset rekrytointimessut ja sieltä TE-keskuksesta ei sitten saatukaan niitä tietoja, ketkä sattuvat olemaan niitä kunnan pitkäaikaistyöttömiä. Siinä mielessä täytyy ajatella, että jos ihmisiä pyritään auttamaan, niin ei voi olla niin, että meidän tietosuojasäännökset sitten viranomaisten kesken estävät heidän auttamisensa. 

18.54 
Olli-Poika Parviainen vihr :

Arvoisa rouva puhemies! Kiitos myös omasta puolestani edustaja Satoselle hyvästä työstä, että olette tuonut tämän asian keskusteluun tänne eduskunnan suureen saliin. Ennen kuin pääsin eduskuntaan, toimin Tampereen kaupungin työllisyydenhoidosta vastaavana apulaispormestarina, ja jo silloin meillä oli yhdessä yli puoluerajojen tavoitteena löytää keinoja korkeaan työttömyyteen vastaamiseen ja uudistaa työllisyydenhoidon menettelytapoja. Näin tehtiinkin, ja sitten osana hallituksen kokeilukulttuuriohjelmaa käynnistettiin tämä kuntakokeilu, joka nyt on tuottanut erinomaisia tuloksia. Esimerkiksi vielä muutama vuosi sitten Tampere oli Suomen työttömyyspääkaupunkeja, mutta kehitys on nyt saatu aivan toisenlaiseen suuntaan. Ylipäätään kun katsotaan valtakunnan tasolla kokeiluja, kuten edustaja Satonenkin aloitteessaan kirjoittaa, yli 10 000 ihmistä on työllistynyt näiden kokeilujen avulla. Se on tärkeää, ja se on nimenomaan käsityöhön perustuvaa työllisyydenhoitoa, sitä, että kohdataan jokainen ihminen yksilönä ja tarjotaan heille sopivinta palvelua.  

Kun mietitään maakuntauudistuksen aikataulua, joka on ollut kauniisti sanottuna varsin joustava viime vuosina, on mielestäni varsin perusteltua, että myös näitä kokeiluja pyritään jatkamaan niin, että emme vahingossa menetä sitä osaamista, mikä nyt on saatu. Maakuntavaalit piti alun perin järjestää muistaakseni huhtikuussa 2017, sen jälkeen lokakuussa 2017, sen jälkeen presidentinvaalien aikaan tammikuussa 2018 ja sen jälkeen nyt lokakuussa 2018. Tällä hetkellä tavoiteaikataulu lienee siellä jossain toukokuun 2019 tienoilla, ja on selvää, että jos ja kun maakuntauudistus toteutuu jossain muodossa, uudella hallinnolla menee vielä jonkin aikaa järjestäytyä ja luoda toimivat yhteistyökanavat esimerkiksi kaupunkien ja maakunnan välille. Tässä yhteydessä on kriittisen tärkeää, että me emme menetä sitä työtä, joka nyt on jo tehty.  

Esimerkiksi tässä Tampereen työllisyydenhoidon kokeilussa ajatus oli, että puretaan niitä vanhoja raja-aitoja, joita on ollut eri organisaatioiden välillä, niin että valtiollinen elyn työllisyydenhoito ja kunnallinen työllisyydenhoito tekevät aiempaa tiiviimmin yhteistyötä, ja tätä kautta on saatu varmasti paras mahdollinen osaaminen käyttöön. Nyt kun katsoo esimerkiksi kasvupalvelu-uudistuksen kuulemisia, niin on tullut paljon sellaista viestiä, että uusi kasvupalvelulaki kaipaa hiomista siinä suhteessa, että se varmasti varmistaa kuntien ja maakunnan sujuvan yhteistyön jatkossakin. Ainakaan itse en ottaisi sitä riskiä, että käytännössä keskeyttäisin kokeilut ennenaikaisesti, koska varmasti kaikkien yhteinen tavoite on se, että kokeilujen opit saadaan hyvään käyttöön. 

18.56 
Pia Viitanen sd :

Arvoisa rouva puhemies! Myös minun puolestani lämmin kiitos edustaja Satoselle tästä aloitteesta. Kun kuulin siitä, että aiotte tämän aloitteen jättää, olin hyvin ilahtunut, koska mielestäni se oli selkeä merkki siitä, että järki voittaa, eli vaikka hallitus nyt esittää toista, niin on mahdollista, että viisaita aloitteita tulee myös hallituspuolueilta. Mielestäni Arto Satonen on tämän asian hyvä asiantuntija, hänellä on tästä paljon kokemusta näiden edustajavuosien varrelta ja hän tietää tilanteen. Siksi kiitän siitä, että teitte tämän aloitteen, ja tietenkin luonnollisesti itsekin sen allekirjoitin, niin kuin varmasti jokainen meistä pirkanmaalaisista mielellään, [Olli-Poika Parviainen: Kyllä!] sillä kyseessähän on muun muassa myös meidän alueemme. Tässä edustaja Parviainen edellä hyvin kuvasi niitä hyviä tuloksia, mitä Pirkanmaalla kaiken kaikkiaan tästä on saatu. 

Itselläni oli se mukava tilanne, että juuri maanantaina kävin Lempäälän kunnan työvoimapalveluissa kuulemassa terveisiä, miltä tilanne sieltä käsin näytti. Ihan juuri sama tilanne oli, että siellä tehdään erittäin hyvää työtä, ollaan lähellä ihmistä ja on saatu hyviä tuloksia — Tampereen hyvät tulokset täällä jo mainittiin. Eli siis nimenomaisesti olemme saaneet paljon näyttöä siitä, että meillä on käsissämme malli, joka ihan oikeasti toimii. Siksi olisikin hyvin surullista, jos kävisi niin, että sitten kun löydämme malleja, jotka toimivat, jotka tuottavat tulosta ja joiden seurauksena moni työtön saa työpaikan, työllistyy tai pääsee sellaisten toimien piiriin, mitä juuri siinä elämäntilanteessa tarvitaan, sitten yhtäkkiä ei tällaista palvelua eikä tällaista toimintamuotoa enää olisi. Ja tämä olisi todella, kuten todettu, iso sääli. 

Puhemies! Täällähän ministeri Lindström on kovasti sitä puolustellut, että ajetaan alas, ja niinpä minä toivon, että jospa hän kuitenkin miettisi, mikä hyöty on siitä, että pidettäisiin toimivat mallit yllä eikä tehtäisi paljon tuhoa ajamalla ne alas, ja sen sijaan jätettäisiin sitten tekemättä sellaiset asiat, mitkä eivät toimi tai mitkä koetaan hyvin loukkaavina — viittaan tässä nyt vaikka aktiivimalliin. Ihan turha tehdä sellaista, mikä vain enemmänkin loukkaa ihmisten oikeudentajua ja ei tuota tosiasiallisia tuloksia. Siksi mielestäni vaihtokauppa olisi paikallaan: unohdetaan nyt vaikka tämä aktiivimalli pois päiväjärjestyksestä ja otetaan sitten nimenomaisesti tämä kokeilu käyttöön niin, että se voi jatkua myös tulevaisuudessa. 

Niinpä, puhemies, minä toivon, että nyt kun tämä aloite etenee eduskuntakäsittelyyn ja valiokuntiin, tämä sinänsä otettaisiin tosissaan. Minä näen tässä tietynlaista valoa tunnelin päässä tuloksen suhteen siinä suhteessa, että josko valiokunta nyt miettisi tätä niin sanotusti puhtaalta pöydältä ja unohtaisi kaikki arvovaltakysymykset, mitkä liittyvät ministeri Lindströmin esityksiin, niin ehkä sieltä nyt sitten kuitenkin myös hallituspuolueiden voimin, joita oppositio varmasti tukee, [Puhemies koputtaa] saataisiin tähän asiaan muutos. 

19.00 
Sami Savio ps :

Arvoisa puhemies! Myös minä yhdyn tässä salissa nyt aivan aiheestakin esitettyihin kiitoksiin tämän lakialoitteen merkityksestä.  

Kiitos edustaja Satoselle, että olette tuonut tämän tärkeän asian eduskuntaan. Tämä teidän esittelemänne lakialoite, joka on saanut vahvaa tukea myös yli puoluerajojen sekä täältä koko eduskunnasta että erityisesti oman vaalipiirini Pirkanmaan edustajien keskuudesta — meitä pirkanmaalaisia kansanedustajia on täällä nyt paikalla tästä keskustelemassa, mutta asia on tietysti tärkeä myös koko maan näkökulmasta — on varsin hyvä sisällöllisesti mutta toisaalta erittäin ajankohtainen, ja se tulisikin kiireellisesti käsitellä. 

Lakialoite tosiaan mahdollistaisi viime vuonna alkaneen työvoima‑ ja yrityspalveluiden alueellisen kokeilun jatkamisen siten, että kun se alun perin säädettiin voimassaolevaksi tämän vuoden loppuun asti, koska maakuntauudistuksen piti alkaa ensi vuoden alusta lukien, niin tämän lakialoitteen myötä tätä kokeilua sitten jatkettaisiin vuoden 2020 loppuun asti. Hallitusta on kiitettävä siitä, että se ylipäätään mahdollisti nämä hyvin toimineet kokeilut, mutta totta kai niiden lakkauttaminen nyt herättää suuria kysymyksiä ja olisi mielestäni varsin lyhytnäköistä, kuten täällä edeltävistäkin puheenvuoroista on käynyt ilmi. 

Arvoisa puhemies! Hallituksen tavoitteena oli siis alun perin saada maakuntauudistus alkamaan vuoden 2019 alusta lukien. Nyt uudistus on siirtynyt hamaan tulevaisuuteen, vähintään ainakin kahdella vuodella. Itsestäni vahvasti näyttää siltä, että se saattaa jäädä kokonaan toteutumatta, mutta se ei toki ole sinänsä tämän keskustelun pääaihe. Joka tapauksessa olisi hyvin tärkeää, että näitä erinomaisia kokemuksia ja tuloksia tuottaneita kokeiluita, jotka ovat helpottaneet muun muassa monen pitkäaikaistyöttömän työllistymistä ja muittenkin ihmisten arkea, ei ajettaisi nyt alas vaan niistä saatuja hyviä käytäntöjä voitaisiin jatkaa hyvässä hengessä.  

Arvoisa puhemies! Täällä on mainittu muun muassa Tampereen ja Lempäälän hyvät tulokset, ja omasta puolestani voin kiittää eduskuntaa siitä, että omassa kotikaupungissani Ylöjärvellä, joka myös kuuluu Tampereen seudun kokeilun piiriin, on saatu erittäin hyviä tuloksia, ja myös viranhaltijatasolta on esitetty lukuisia kiitoksia eduskunnalle tästä laista.  

Toivon tälle aloitteelle ripeää ja asianmukaista käsittelyä, toivottavasti myönteistä sellaista, ja kuten edustaja Essayah tässä edellä totesi, tässä on tosiaan kyse myös työttömien ihmisten inhimillisestä kohtaamisesta. Se tulee ehdottomasti muistaa tätä lakialoitetta käsiteltäessä. 

19.03 
Arto Satonen kok :

Arvoisa puhemies! Kiitos pirkanmaalaisille kollegoille ja toki kaikille muillekin allekirjoittaneille näistä sanoista, joilla tätä lakialoitetta on tuettu. Se on totta, että se on ollut Pirkanmaan kansanedustajien tavoitteena, että tämä kokeilu saa jatkoa. Mehän teimme jo ennen tätä lakialoitetta yhden kirjallisen kysymyksen aiheesta aikaisemmin, eli tämä on ollut pitkä polku. 

Mitä sitten itse tähän asiaan tulee, niin täällä on hyvin noussut esille tämä henkilökohtainen kohtaaminen. Olen ollut jo kauan ennen kuin olen edes tullut eduskuntaan omalla paikkakunnallani silloisessa Vammalassa, nykyisessä Sastamalassa nuorten ja pitkäaikaistyöttömien työpajan ohjausryhmän puheenjohtajana vuosikausia ja nähnyt, minkälainen merkitys sillä henkilökohtaisella kohtaamisella on. Todellakin silloin, kun tämä henkilöön kohdistuva palvelu on inhimillistä mutta myös tavoitteellista ja aidosti eteenpäinvievää, me saamme aika monia ihmisiä takaisin työmarkkinoille, ja se on todella tärkeää. Oikeastaan niitä samoja ideoita, joita jo silloin aikoinaan Vammalassa toteutettiin, on hyvin pitkälle nyt tässä kokeilussa toteutettu, koska itse asiassa silloinen Vammalan työvoimatoimiston johtaja Regina Saari on tällä hetkellä tämän Tampereen työllisyyskokeilun vetäjä, eli tässä on todellakin kokemusta näiden asioiden hoidossa. Hän ei tietenkään tee tätä yksin, vaan siellä on kymmeniä ihmisiä, jotka ovat tässä tehneet merkittävällä tavalla töitä, että näitä asioita on saatu eteenpäin. 

Toinen asia, johon haluan vielä kiinnittää tässä huomiota ja joka tuli esille edustaja Essayahin puheenvuorossa, oli tämä tietosuojakysymys. Se on kyllä ihan avainasia tässä, koska ennen näitä kokeiluita olleessa järjestelmässä oli juuri se ongelma, että kunnat olivat vastuussa niistä, jotka olivat olleet pitkään työttöminä, mutta ne eivät saaneet niitä tietoja kuin vasta todella pitkän ajan jälkeen. Se on kyllä sellainen ongelma, joka tässä täytyy ratkaista. Nyt tulevaisuus on se, että näitä hoitaa maakunta näitten pilottien kautta, mutta koska kuntien panos on välttämätön — muuten tätä asiaa ei pystytä ratkaisemaan — niin nämä tietosuojaongelmat täytyy kyllä kyetä ratkaisemaan, niin että riittävä tieto on käytettävissä niillä, jotka tosiasiassa työttömiä henkilökohtaisesti palvelevat ja heitä erilaisiin työllistämistä edistäviin palveluihin ohjaavat. Se on mielestäni välttämätöntä. 

19.06 
Olli-Poika Parviainen vihr :

Arvoisa rouva puhemies! Katselin vielä hieman aloitteen allekirjoittajia ja kiinnitin huomiota siihen, että keskusta ja siniset puuttuivat listalta. Tämän vuoksi totean samanhenkisesti, mitä edustaja Satonenkin jo totesi, että tavalla tai toisella meidän pitäisi löytää ratkaisu tämän asian hoitamiseksi — jos se ei ole teknisesti tämän aloitteen kautta, niin sitten olisi hyvä löytää jokin muu tapa — ja tarkastella asiaa pragmaattisesti, koska tässä on hyvin vaikea nähdä puoluepoliittista kysymystä sinänsä.  

Kysymys on siitä, miten me varmistamme, että parhaaksi koetut käytännöt saadaan jatkumaan, ja kun yleinen vastaus on se, mihin työministeri Lindströmkin on vedonnut, että kokeilujen hyvät käytännöt viedään ikään kuin osaksi arkea, osaksi sitä rutiinia, jota tehdään, niin kun meillä on tulossa, tai jos meillä on tulossa, maakuntauudistus, niin siinä tilanteessa ne rutiinit menevät kyllä siinä määrin uusiksi, että minä en haluaisi sellaista tilannetta, jossa sitten odotetaan, että mahdollisesti ilman lisärahoitusta kokeilujen käytännöt viedään vain sellaisenaan uuteen toimintamalliin.  

Kuten edustaja Satonenkin totesi, on tärkeää motivoida kuntia harjoittamaan työllisyydenhoitoa jatkossakin. Tällä hetkellä kunnilla on ollut erilaisia motivaatioita, kuten esimerkiksi niin sanotut sakkomaksut, jotka ovat langenneet pitkälti kuntien maksettavaksi, mutta malli muuttuu hieman maakuntauudistuksen myötä. On hyvä muistaa, että näiden kokeilujen saamisesta kilpailtiin kovasti ja kunnat näkivät kovasti vaivaa pyrkiäkseen löytämään uusia mahdollisuuksia, ja siellä, erityisesti vaikkapa nyt tässä Pirkanmaan kokeilussa, on kyllä rikottu sellaisia ikiaikaisia raja-aitoja, joihin aikaisemmin ei ole ehkä kajottu, ja siksikin olisi nyt äärimmäisen tärkeää löytää keino saada näille kokeiluille jatkoa. 

19.08 
Pia Viitanen sd :

Arvoisa puhemies! Vaikka täällä nyt on tällä hetkellä vain Pirkanmaan edustajia paikalla ja olemme yhtenäisen tuen edustaja Satosen aloitteelle täällä kertoneet, niin minulla on yksi iloinen asia, minkä unohdin sanoa tuossa ensimmäisessä puheenvuorossani. Nimittäin toimin valtiovarainvaliokunnan sivistys- ja tiedejaoston puheenjohtajana, ja meillä oli erittäin hieno vierailu kesällä nimenomaan Tampereelle. Näimme siellä paljon, koimme kulttuuria ja koulutuksesta kuulimme tärkeitä terveisiä. Yksi terveinen tuli meidän pormestariltamme Lauri Lylyltä, joka jaostolle myös tätä asiaa avasi ja kertoi näistä eduista, mitä Pirkanmaalla tässä kokeilussa on ollut. Siellä me sitten yli puoluerajojen otimme kantaa sivistys- ja tiedejaostona sen puolesta, että tätä kokeilua voitaisiin jatkaa, eli se oli minusta merkittävää. Siellä oli viisaita, hyviä edustajia myös hallituspuolueista, oli keskustankin edustus paikalla ja myös viisaita edustajia kokoomuksesta. Se oli erittäin tärkeää, koska se kuitenkin toi esiin yhteistä huolta siitä, että hyvät, toimivat mallit tulisi turvata, säilyttää, eikä ajaa alas.  

Eli näillä sanoilla ja näillä terveisillä vielä kerran kiitokset edustaja Satoselle, ja itse myös toivon, että asia voisi pian saada myönteisen ratkaisun tämän aloitteen myötä. Nimittäin kyllä siellä maakunnissa ollaan nyt ihmeissään, että mitä tapahtuu. Vuodenvaihde tulee aika pian, ja nyt pitäisi sitten nopeasti saada vähän käsitystä, että mitä tulevaisuus edessä pitää. 

19.10 
Arto Satonen kok :

Arvoisa puhemies! Vielä ihan lyhyesti lähinnä edustaja Parviaisen puheenvuoron johdosta: Näin sen itsekin näen, että tässä tapauksessa olennaista ei ole se, mikä on se tapa, millä tavalla nämä käytännöt pääsevät jatkumaan. Mutta silloin jos ei löydetä mitään tapaa, silloin on kyllä se riski, että juuri silloin kun niitä työpaikkoja olisi parhaiten tarjolla, kun me olemme keskellä noususuhdannetta ja tämän tuetun palvelun kautta niitä työpaikkoja löytyisi, meillä voi tulla osaan palveluista sellainen katkos, että sillä voi olla vaikutusta jo työllisyyden tasoon. Sen takia on tosi tärkeää, että yhteisesti tässä löydettäisiin ratkaisuja. Nyt sitten pallo aika pitkälle on työelämä- ja tasa-arvovaliokunnalla tämän aloitteen jälkeen. — Kiitos kaikille tuesta. 

Keskustelu päättyi. 

Asia lähetettiin työelämä- ja tasa-arvovaliokuntaan.