Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Toiseen käsittelyyn esitellään päiväjärjestyksen 17. asia. Nyt voidaan hyväksyä tai hylätä lakiehdotukset, joiden sisällöstä päätettiin ensimmäisessä käsittelyssä. — Keskustelua, edustaja Autto.
Arvoisa rouva puhemies! Kuten puhemieskin totesi, nyt voidaan hyväksyä tai hylätä nämä lakiesitykset, ja totta kai eduskunta varmasti hyvin yksituumaisesti hyväksyy tämän mietinnön ja sen pohjalla olevan hallituksen esityksen ilmailulain muutoksesta.
Se, mikä tässä keskustelussa on kuitenkin tärkeää tuoda esiin, on se, minkä liikenne- ja viestintävaliokuntakin on hyvin omassa mietinnössään todennut. Suomi on täällä Euroopan pohjoisella ja Euroopan keskuksista varsin etäisellä alueella sijaitseva maantieteellisesti laaja maa, ja monet elinkeinomme ovat erittäin riippuvaisia lentoliikenteen toimivuudesta myös tulevaisuudessa. Kun siirrytään lentoliikenteen osalta osana Euroopan kunnianhimoisia ja sinänsä tietysti aivan oikeita tavoitteita siirtyä kohti päästötöntä toimintaa, päästötöntä liikennettä ja vähäpäästöisempää lentoliikennettä, on tärkeää varmistaa se, että näitä vaihtoehtoisia polttoaineita on saatavilla myös lentoliikenteen osalta niin, että lentoliikenteen kustannukset eivät Suomessa kasva kohtuuttomasti. On selvää, että näiden vaihtoehtoisten polttoaineiden nykyiset tuotantomäärät Euroopassa tai globaalisti eivät millään riitä kattamaan niitä tavoitteita, joita Euroopan unioni on itselleen asettanut.
Tässä todella toivon sitä, että Suomi osana omaa EU-vaikuttamistaan huolehtii, että tulevan komission työohjelmassa keskeisenä on varmistaa se, että joko näitä vaihtoehtoisia polttoaineita saadaan riittävästi ja riittävän edulliseen hintaan niin, että tällainen vähemmän päästävä lentoliikenne on mahdollista, tai sitten täytyy muulla tavoin turvata se, että lentoliikenne Suomeen ja Suomesta maailmalle toimii tulevaisuudessakin. Lentoliikenne on meille joka tapauksessa välttämätön liikennemuoto.
Keskustelu päättyi.
Eduskunta hyväksyi ensimmäisessä käsittelyssä sisällöltään päätetyt, hallituksen esitykseen HE 80/2024 vp sisältyvät 1.—3. lakiehdotuksen. Lakiehdotusten toinen käsittely päättyi. Eduskunta hyväksyi mietintöön sisältyvän lausumaehdotuksen. Asian käsittely päättyi.