Viimeksi julkaistu 9.7.2025 17.01

Pöytäkirjan asiakohta PTK 116/2022 vp Täysistunto Keskiviikko 26.10.2022 klo 14.00—18.33

12. Hallituksen  esitys  eduskunnalle  ostovoiman  vahvistamista  vuonna  2023  koskevaksi lainsäädännöksi  sekä  laiksi  lasten  kotihoidon  ja  yksityisen  hoidon  tuesta  annetun  lain muuttamisesta

Hallituksen esitysHE 236/2022 vp
Lähetekeskustelu
Ensimmäinen varapuhemies Antti Rinne
:

Lähetekeskustelua varten esitellään päiväjärjestyksen 12. asia. Puhemiesneuvosto ehdottaa, että asia lähetetään sosiaali- ja terveysvaliokuntaan. 

Lähetekeskusteluun varataan tässä vaiheessa enintään 30 minuuttia. Asian käsittelyssä noudatetaan aikataulutettujen asioiden osalta sovittuja menettelytapoja. — Avaan jälleen keskustelun. Ministeri Sarkkinen, esittelypuheenvuoro, olkaa hyvä. 

Keskustelu
17.08 
Sosiaali- ja terveysministeri  Hanna Sarkkinen 
(esittelypuheenvuoro)
:

Arvoisa puhemies! Venäjän rikollinen sota Ukrainassa on radikaalisti muuttanut paitsi suomalaista ja Euroopan turvallisuusympäristöä myös talouden tilaa ja näkymää. Venäjän hyökkäys Ukrainaan vaikuttaa välillisesti kansalaisten ostovoimaan, kun hinnat nousevat. Hallitus vastaa elinkustannusten kasvuun ja tukee kansalaisia monin täsmätoimin. 

Nyt käsittelyssä oleva ostovoimapaketti vastaa erityisesti pienituloisten lapsiperheiden vaikeaan tilanteeseen. Paketti on osa laajempaa budjettiriihessä päätettyä kokonaisuutta elinkustannusten ja energian hinnan nousuun vastaamiseksi. 

Tämän hallituksen esityksen tavoitteena on tukea erityisesti lapsiperheitä poikkeuksellisessa taloustilanteessa, jossa muun muassa ruoan, energian ja liikkumisen kustannukset kotitalouksille ovat nousseet. Määräaikaisten etuuksien korotuksen tavoitteena on suunnata tukea pienituloisiin, köyhyysriskissä oleviin lapsiperheisiin. 

Lisäksi tavoitteena on lääkekorvausjärjestelmän vuosiomavastuun eli niin sanotun hintakaton jäädyttämisellä tukea myös sairauden hoidossa eniten lääkkeistään maksavien asemaa, joiden joukossa on paljon ikäihmisiä. Kustannusten nousun arvioidaan olevan väliaikaista, mistä syystä eri etuuksien korotukset sekä lääkkeiden vuosiomavastuuosuuden jäädytys toteutetaan määräaikaisena toimenpiteenä. 

Arvoisa puhemies! Lapsiperheiden tukemiseksi ehdotetaan 20 prosentin korotusta työttömyysturvan lapsikorotukseen, kymmenen euron korotusta opintorahan huoltajakorotukseen sekä viiden euron korotusta lapsilisän yksinhuoltajakorotukseen vuodelle 2023. Toimeentulotukea saavien perheiden tukemiseksi esitetään toimeentulotuen alle 18-vuotiaiden lasten perusosaan kymmenen prosentin korotusta ensi vuodelle.  

Näiden toimien lisäksi osana tätä pakettia lasten yksityisen hoidon tuen hoitolisän täyteen määrään esitetään 100 euron pysyvää korotusta. Tällä helpotetaan yksityisiä varhaiskasvatuspalveluita käyttävien perheiden asemaa. Opetusministeri Andersson on tuonut eduskuntaan myös tärkeän esityksen varhaiskasvatusmaksujen alentamisesta, johon tämä esitys liittyy. 

Lisäksi osana tätä nyt käsittelyssä olevaa niin sanottua ostovoimapakettia ehdotetaan, että sairausvakuutuslain lääkekorvausjärjestelmän vuosiomavastuu jäädytetään vuoden 2022 tasoon vuonna 2023. 

Muut kuin lasten kotihoidon ja yksityisen hoidon tuesta annetun lain muuttamista koskevat lait olisivat voimassa määräaikaisesti vuoden 2023 ajan. Lasten kotihoidon ja yksityisen hoidon tuesta annetun lain muuttamista koskeva pysyvä muutos tulisi voimaan 1.3.2023. Esitys liittyy valtion vuoden 2023 talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä. 

Ehdotus lisäisi julkisen talouden menoja yhteensä 75 miljoonaa euroa. Valtion osuus tästä olisi 36,9 miljoonaa euroa, kuntien osuus 9,8 miljoonaa euroa ja vakuutusmaksuilla katettava osuus 28,3 miljoonaa euroa. Lisäksi esityksellä on vähäisiä vaikutuksia hyvinvointialueiden menoihin. Yksityisen hoidon tuen hoitolisän pysyvän tasokorotuksen kustannus kunnille kompensoidaan yhteisöveron jako-osuuksien muutoksella. 

Esitettyjen väliaikaisten etuuskorotusten yhteisvaikutus olisi erityisesti pienituloisten kotitalouksien tuloja kasvattava. Muutoksista seuraavasta kotitalouksien käytettävissä olevien tulojen yhteenlasketusta kasvusta noin 75 prosenttia kohdistuisi kolmeen pienituloisimpaan tulokymmenykseen. Perhetyypeistä merkittävintä kasvu olisi yksinhuoltajatalouksissa. Suhteellisesti pienituloisiksi luokiteltuihin kotitalouksiin kuuluvien lasten lukumäärää muutokset vähentäisivät arviolta vajaalla 5 000 lapsella. 

Ehdotetut etuuskorotukset suuntautuisivat niille perheille, joissa pienituloisuus on tutkimusten mukaan yleisintä, eli yhden vanhemman talouksiin, opiskelijaperheisiin sekä perheisiin, joissa on työttömyyttä. 

Arvoisa puhemies! On ensiarvoisen tärkeää, että nyt esitetyissä toimissa huomioidaan myös toimeentulotuen varassa olevat kaikkein pienituloisimmat lapsiperheet. Toimeentulotukea pitkään saaneiden lapsiperheiden taloudellinen liikkumavara on yleensä vähäinen. Hintojen noususta iso osa on kohdentunut elintarvikkeisiin, jotka muodostavat toimeentulotukea saavissa perheissä merkittävän osan kulutuksesta. 

Toimeentulotuen lasten perusosien korottaminen on välttämätöntä myös siksi, että nyt ehdotetut korotukset muihin etuuksiin hyödyttäisivät myös toimeentulotukea saavia lapsiperheitä. Ehdotukset edistävät osaltaan näiden lasten ja perheiden yhdenvertaisuutta muihin nähden. 

Yksityisen hoidon tuen hoitolisän täyden määrän pysyvä korotus kohdentuu pienituloisiin perheisiin, jotka ovat oikeutettuja tulovähenteiseen yksityisen hoidon tuen hoitolisään. Yksityisen hoidon tuen hoitolisän korotuksella pyritään mahdollistamaan se, että myös pienituloiset perheet voivat edelleen tarvittaessa käyttää yksityisiä varhaiskasvatuspalveluita eikä kunnan ja yksityisen tahon järjestämän varhaiskasvatuksen asiakasmaksujen välinen ero muodostuisi kovin suureksi. 

Lääkekorvausjärjestelmän vuosiomavastuun arvioidaan olevan esityksen johdosta noin 44 euroa alhaisempi kuin ilman jäädytystä. Vuosiomavastuun jäädytyksen arvioidaan lisäävän lisäkorvausten saajamäärää noin 40 000 henkilöllä, jolloin saajia arvioidaan olevan yhteensä noin 363 000 henkilöä. Muutoksen arvioidaan kohdentuvan ikääntyneisiin ja keskimääräistä sairaampiin henkilöihin. 

Arvoisa puhemies! Nyt käsittelyssä oleva niin sanottu ostovoimapaketti on siis tärkeä osa laajempaa kokonaisuutta, jolla hallitus budjettiriihessä sovitusti pyrkii osaltaan vastaamaan kansalaisten toimeentulon ongelmiin ajankohtaisessa vaikeassa tilanteessa. Tällä palasella vastataan pienituloisten lapsiperheiden ja myös ikääntyneiden ja paljon lääkkeitä tarvitsevien henkilöiden tilanteeseen. 

Ensimmäinen varapuhemies Antti Rinne
:

Kiitoksia esittelystä. — Edustaja Räsänen, olkaa hyvä. 

17.14 
Päivi Räsänen kd :

Arvoisa herra puhemies! Tämäkin esitys sisältää kannatettavia ehdotuksia, mutta kiinnitän tässä puheenvuorossani huomion nyt tähän yksityisen hoidon tuen hoitolisän 100 euron korotukseen, mikä on tietysti hyvä asia, mutta eilen täällä käsiteltiin esitystä kunnallisen varhaiskasvatuksen asiakasmaksujen alentamisesta niin, että tulorajoja nostetaan 33 prosentilla. Tässä keskustelussa, samoin kuin siinä hallituksen eilen käsitellyssä esityksessä, todettiin, että tämä yksityisen hoidon tuen hoitolisän korottaminen ei valitettavasti riitä ikään kuin kompensoimaan sitä kasvavaa eroa, joka on tulossa näiden asiakasmaksujen välille, siis kunnallisen ja yksityisen varhaiskasvatuksen asiakasmaksujen välille. Tämä käytännössä johtaa siihen, että sen varhaiskasvatuslakiesityksenkin mukaan kunnalliseen varhaiskasvatukseen tulee kohdistumaan lisää painetta, koska merkittävä osa lapsista siirtyy maksuttoman kunnallisen varhaiskasvatuksen piiriin, ja arvioitiin, että siellä lasten lukumäärä lisääntyi jopa 2 900:lla hengellä, mikä tarkoittaa jo entuudestaan varsin kuormitetun kunnallisen varhaiskasvatuksen edelleen taakoittumista, ja samalla se merkitsee sitten sitä, että nämä yksityiset toimijat joutuvat todennäköisesti tiukemmille, koska ne eivät ole kilpailukykyisiä nimenomaan näiden korkeampien maksujen suhteen tämän kunnallisen varhaiskasvatuksen kanssa. Siksi toivonkin, että valiokunnassa nyt tätä kokonaisuutta vielä tarkasteltaisiin, onko tämä 100 euron korotus riittävä kompensoimaan tätä kunnallisten varhaiskasvatusmaksujen alentamista vai tarvittaisiinko tässä tuntuvampi korotus, jotta sitten myös voitaisiin tukea niitä perheitä, jotka käyttävät yksityisen varhaiskasvatuksen palveluja. 

Ensimmäinen varapuhemies Antti Rinne
:

Kiitoksia. — Edustaja Kinnunen Mikko, olkaa hyvä. 

17.17 
Mikko Kinnunen kesk :

Arvoisa herra puhemies! Kiitos ministeri Sarkkiselle esittelystä. Tällä kaudella olemme tehneet erittäin paljon perheiden arkea parantavia päätöksiä. Nyt hintojen noustessa teemme vaikeissa oloissa arkea helpottavat täsmäratkaisut ensi vuodelle. 

Lähes kaikki lausunnonantajat kannattivat tätä esitystä ja sen tavoitetta tukea erityisesti lapsiperheitä. Työttömyysturvan lapsikorotusta, toimeentulotuen alle 18‑vuotiaiden lasten perusosaa, opintorahan huoltajakorotusta ja lapsilisän yksinhuoltajakorotusta nostetaan. Lisäksi lääkekatto jäädytetään ensi vuoden osalta, eli lääkekustannukset eivät nouse. Tämä on helpotus kaikille, jotka joutuvat käyttämään paljon lääkkeitä. Se voi koskea monen ikäisiä. Tämä auttaa myös vanhuksia, joille ikä on tuonut sairauksia mukanaan. 

Osa ratkaisuista on myös pysyviä. Yksityisen hoidon tuen hoitolisää nostetaan 100 eurolla pysyvästi. Yksityisen hoidon tuen hoitolisää on tärkeää korottaa nyt, kun varhaiskasvatuksen maksuja alennetaan merkittävästi. Ero yksityisen ja julkisen varhaiskasvatuksen maksujen välillä ei näin ollen kasva kohtuuttomasti. Hoitolisä on tulosidonnainen, joten sen korotus kohdistuu erityisesti pienempituloisiin perheisiin. 

Arvoisa puhemies! Tuleva talvi ei tule olemaan helppo kenellekään. Inflaatio jyllää ja lainan korot nousevat. Lämmityskausi tulee kalliiksi, sitä ei voi mitenkään välttää. Ostovoimapaketin toimet pehmentävät kuitenkin tilannetta merkittävästi. Joulukuun ylimääräinen lapsilisä on monelle perheelle suuri helpotus. Sähkötuki ja sähkövähennys tulevat perheissä todelliseen tarpeeseen. 

Perheiden puolustaminen ja perheiden hyvinvointi on keskustalle aivan keskeistä. Kun perheet pärjäävät, Suomi pärjää. Rakennetaan yhdessä aidosti lapsiystävällinen ja yhteisöllinen Suomi, jossa on hyvä perustaa perhe ja kasvattaa lapsia, jossa niin perheellisillä kuin yksin asuvilla ja kaikenikäisillä on hyvä elää yhdessä. 

Ensimmäinen varapuhemies Antti Rinne
:

Kiitoksia. — Edustaja Laiho, olkaa hyvä. 

17.20 
Mia Laiho kok :

Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessä lapsiperheiden tukemiseksi esitetään väliaikaisesti korotettaviksi työttömyysturvan lapsikorotusta, lapsilisän yksinhuoltajakorotusta, opintorahan huoltajakorotusta sekä toimeentulotuen alle 18-vuotiaiden lasten perusosaa vuoden 2023 loppuun. Sen lisäksi lasten kotihoidon ja yksityisen hoidon tuesta annetun lain mukaisen yksityisen hoidon tuen hoitolisän enimmäismäärää esitetään korotettavaksi pysyvästi 100 eurolla. Nämä ovat kannatettavia esityksiä tässä vaiheessa, kun ostovoima on heikentynyt ja talouden tilanne on hankaloitunut myös lapsiperheissä, ja nämä lapsiperheisiin kohdistuvat tuet tulevat varmasti tarpeeseen. 

Itsekin kiinnittäisin huomiota tähän, minkä edustaja Räsänen täällä myös nosti esille, eli yksityisen hoidon tuen korotukseen ja sen riittävyyteen. Julkisella puolella asiakasmaksuja on suunniteltu laskettavan, ja niitä on laskettu jo edellisen hallituksen toimesta, mutta yksityisen hoidon tuki on jäänyt ajastaan jälkeen. Tietäen varhaiskasvatuksen hankalan tilanteen, työvoiman saatavuuden, työn raskauden ja yhä kasvavat vaatimukset sekä lasten määrän nousun on tärkeää ottaa mukaan myös yksityisiä toimijoita mahdollisimman laajalti. Tämä lisää myös perheiden valinnanmahdollisuutta hoitopaikan suhteen, ja myös kunnissa tilanhallinta on helpompaa, kun on useampia toimijoita. Sen takia tätä asiaa on syytä valiokunnassa vielä tarkastella, onko tämä korotustaso riittävä ja millä tavalla kannustetaan jatkossa yksityisiä palveluntuottajia myös jatkamaan ja perustamaan uusia päiväkotiyksiköitä, koska se on kyllä lasten ja henkilökunnan etu, mitä enemmän meillä tarjontaa on, ja sitä kautta varmasti työn houkuttelevuuttakin saadaan lisättyä. 

Ensimmäinen varapuhemies Antti Rinne
:

Kiitoksia. — Edustaja Myllykoski, olkaa hyvä. 

17.23 
Jari Myllykoski vas :

Arvoisa herra puhemies! On oikeastaan taas pakko kiittää ministeri Sarkkista hyvästä esittelystä ja tyytyväisenä todeta, että eduskunnassa ei juurikaan kuulu soraääniä, kun puhutaan tästä hallituksen hintojen nousun tukipakettikokonaisuudesta. Me kaikki olemme täällä hyvinkin valaistuneita siitä, että tämä hintojen nousu ja kustannusten nousu edellyttää toimia, ja tässä kohtaa on hyvin vähän kritiikkiä siitä, jos me joudumme tässä kohtaa ottamaan velkaa, sillä jos ei tätä tilannetta hoidettaisi nyt näillä tukitoimilla, saattaisi olla, että me olisimme suuremman velanoton tarpeessa, ja erityisesti sen inhimillisen kärsimyksen osalta, mihinkä syrjäytymisen ja huono-osaisuuden osalta ihmiset ja perheet voivat ajautua, tässä kohtaa on erinomaisen tärkeää, että hallituksella riittää rohkeutta tehdä näitä, ja mikä parasta, eduskunnassa ei ole juurikaan huomautettavaa sen suhteen, minkälaisia toimia hallitus on tehnyt. 

Hartaasti toivon, että työttömyysturvan lapsikorotus 20 prosentilla, lapsilisän yksinhuoltajakorotus viidellä eurolla, opintorahan huoltajakorotus kymmenellä eurolla, toimeentulotuen alle 18-vuotiaiden lasten perusosan korotus kymmenellä prosentilla ja niin edelleen olisivat nyt tässä, jotta seuraava hallitus ei joutuisi vuoden 24 talven osalta olemaan vielä samanlaisessa tilanteessa, että meillä Suomessa tämä tilanne on yhtä heikko niin energiakriisin kuin jo mahdollisesti pitkittyneen Venäjän Ukrainaan suorittaman epäinhimillisen hyökkäyssodan vuoksi. Eli haluan nähdä, että keväällä aurinko voisi todella lämmittää myös muutenkin kuin sulattaa lumet vain, niin että meillä olisi tilanne helpompi ja nyt puhuttaisiin todellakin ainutkertaisista ratkaisuista. 

Ensimmäinen varapuhemies Antti Rinne
:

Kiitoksia. — Edustaja Mäkisalo-Ropponen, olkaa hyvä. 

17.25 
Merja Mäkisalo-Ropponen sd :

Arvoisa puhemies! Kiitos ministeri Sarkkiselle tästä erittäin tärkeästä esityksestä. Tämä hallituksen esitys useiden sosiaaliturvaa säätävien lakien väliaikaisesta muutoksesta vastaamaan korkeaan inflaatioon ja jatkuvasti nouseviin energiahintoihin on välttämätön kokonaisuus auttamaan kaikista heikoimmassa asemassa olevia kansalaisia tämän tulevan talven yli. Kuten ministeri totesi esittelyssään, lakiesitykseen liittyy useita erilaisia toimenpiteitä, ja kaikkia niitä tarvitsemme. 

On tärkeää, että hallitus tekee juuri tällaisia etuuksiin kohdistuvia toimia, sillä esimerkiksi sosiaaliturvan varassa olevat ihmiset ja perheet ovat kaikista suurimmassa vaarassa kärsiä hintojen noususta. Määräaikainen sähkötuki on tärkeä keino pitää huolta, että myös energialaskuun tehtävän kotitalousvähennyksen ulkopuolelle tulojen vähäisyyden takia jäävät saavat tukea korkeisiin laskuihin. 

On myöskin tärkeää, että tukea kohdistetaan lapsiperheille muun muassa korotettujen huoltajakorotusten muodossa. Jo nyt yli 110 000 lasta asuu pienituloisissa perheissä, ja hintojen nousu uhkaa yhä useampia lapsiperheitä köyhyydellä. Emme kuitenkaan saa unohtaa myöskään jatkuvasti kasvavaa yksin asuvien joukkoa, johon kuuluu muun muassa niin pienituloisia opiskelijoita kuin pienellä eläkkeellä eläviä ikäihmisiä. Lääkekustannusten kasvun hillitseminen auttaa erityisesti monia ikäihmisiä. 

Arvoisa puhemies! Hallituksen hyvistä toimista huolimatta meidän tulee myös valmistautua kasvavaan ruoka-avun tarpeeseen tulevan talven aikana. Olen kiertänyt nyt syksyn aikana aika monessa ruoka-apua järjestävässä tai toteuttavassa järjestössä ja myöskin tutustunut kirkon diakonityöhön, ja siellä olen kuullut näiltä tahoilta huolestuttavaa viestiä toisaalta kasvaneesta avun tarpeesta ja toisaalta vähentyneestä kauppojen hävikkiruoasta — mikä tietysti toisaalta on ihan ymmärrettävää, mutta nyt ne punalipputuotteet menevät kaupasta jo suoraan asiakkaille, niitä ei enää jouda jaettavaksi sinne leipäjonoihin. Toisaalta on erittäin surullista, että olemme yhteiskunnassa jo ennen tätä kriisiä ajautuneet tilanteeseen, jossa leipäjonoja pidetään ikään kuin normaalina asiana, vaikka perustuslain mukaan yhteiskunnan pitäisi huolehtia riittävästä toimeentulosta. Tämä muutos on tapahtunut ilman kunnollista keskustelua ja ilman, että olemme tehneet asiasta minkäänlaisia tietoisia päätöksiä. 

Tulevasta talvesta meidän tulee selviytyä yhdessä ja kaikki voimavarat yhteen laittaen, mutta jatkossa yhteiskunnan on otettava vastuu sille kuuluvista asioista, ja viimeistään sosiaaliturvauudistuksen on korjattava tämä vakava epäkohta. 

 

Ensimmäinen varapuhemies Antti Rinne
:

Kiitoksia. — Nyt totean, että tälle asialle tässä vaiheessa varattu aika on kulunut umpeen, mutta jos puheenvuorot pysyvät tiiviinä edustaja Bergin ja Mäenpään osalta, niin annan ne tässä vaiheessa. — Edustaja Berg, olkaa hyvä. 

17.29 
Kim Berg sd :

Kiitos, arvoisa puhemies! Haluan myös osaltani kiittää ministeri Sarkkista tästäkin tärkeästä esityksestä. Tämä esitys tuo myös osaltaan lisää tukea lapsiperheiden selviämiseen hintojen noustessa, sillä siinä esitetään määräaikaisia korotuksia moniin lapsiperheiden käyttämiin sosiaalietuuksiin. Tarkoituksena on, että tuki saataisiin suunnattua sinne, mistä siitä on eniten apua vaikeutuvassa taloustilanteessa. Tukea on siis tärkeää kohdistaa erityisesti pienituloisille köyhyysriskissä oleville lapsiperheille, sillä todella moni lapsi asuu pienituloisissa perheissä. 

Hallitus esittää korotuksia muun muassa työttömyysturvan lapsikorotukseen ja toimeentulotuen alle 18-vuotiaiden lasten perusosaan. Työttömyysturvan lapsikorotus kasvaisi 20 prosentilla, jolloin yhden lapsen kohdalla korotus toisi lisää yli 24 euroa. Toimeentulotuen lasten perusosia korotettaisiin 10 prosenttia, jolloin toimeentulotukea saavien perheiden käyttöön jää enemmän rahaa. 

Arvoisa puhemies! Voin lämpimästi kannattaa myös tätä hallituksen erittäin tarpeellista esitystä. 

Ensimmäinen varapuhemies Antti Rinne
:

Ja sitten vielä edustaja Mäenpää tiiviisti. 

17.30 
Juha Mäenpää ps :

Arvoisa puhemies! Tämän esityksen 236 tavoitteena on tukea erityisesti lapsiperheitä määräaikaisella etuuksien korotuksella poikkeuksellisessa taloustilanteessa. Tämä korottaa työttömyysturvan lapsikorotusta, lapsilisän yksinhuoltajakorotusta ja opintorahan huoltajakorotusta sekä toimeentulotuen alle 18-vuotiaiden lasten perusosaa. Tämä on sillä lailla hyvä lakiesitys — tämä on jopa parempi kuin tuo toinen — että tämä kohdistuu oikeasti sinne pienituloisempiin, ja täten tätä nyt voin puoltaa, vaikka tässäkin pieniä aukkopaikkoja on, elikkä Kuntaliitto vaatii, että valtion tulee korvata erityisluonnoksessa ehdotettujen korotusten kunnille aiheuttamat lisäkustannukset täysmääräisesti, ja sitten Kelalla on vaikeuksia ehtiä tähän järjestelyyn. Jotta Kela ehtii toteuttaa tarvittavat muutokset järjestelmään, myös Kelan toiveena on myöhäisempi voimaantulo. Nämä aiheuttavat Kelalle haasteita, ja se mahdollisesti aiheuttaa sen, että näistä tulee sitten viivästyksiä. 

Kuten aikaisempi esitys 235, tämäkin on selvästi päätetty miettimättä etukäteen sen vaikutuksia ja käytännön toteutusta. Mutta siitä huolimatta se on pakko viedä läpi, kun on kerran tullut luvattua, ja tämä siinä mielessä suotavaa on heille myöntää, että nyt tämä kohdistuu oikeaan osoitteeseen. — Kiitos. 

Ensimmäinen varapuhemies Antti Rinne
:

Kiitoksia. — Ministeri Sarkkinen, kaksi minuuttia, olkaa hyvä. 

17.32 
Sosiaali- ja terveysministeri Hanna Sarkkinen :

Arvoisa puhemies! Kiitos jälleen keskustelusta. — On varmaankin syytä arvioida yksityisen hoidon tuen hoitolisän korotuksen ja varhaiskasvatusmaksujen alentamisen suhdetta toisiinsa, mutta sinänsä on hyvin positiivinen ja työllisyyttä kannustava suunta, että varhaiskasvatuksen maksujen alentamista perheille jatketaan tämänkin esityksen myötä, ja tietysti erityisen tarpeellista se on tällaisessa tilanteessa, missä monen lapsiperheen ostovoima heikkenee hintojen nousun seurauksena. 

Arvoisa puhemies! Lapsiperheköyhyyden torjuminen on pitkällä tähtäimellä hyvin tärkeää, kuten täällä on todettu, sillä köyhyys valitettavasti periytyy ja lapsena koettu köyhyys vaikuttaa usein ihmisen koko elämänpolkuun. Erityisen tärkeää on nyt tässä tilanteessa, kun hinnat laaja-alaisesti nousevat, pitää huolta erityisesti kaikista pienituloisimmista lapsiperheistä ja pyrkiä ehkäisemään lapsiperheköyhyyden kasvua. 

Toki työllisyyden edistäminen on äärettömän tärkeätä lapsiperheköyhyyden vähentämisen näkökulmasta, ja on siinä mielessä positiivista, että työllisyysaste on edelleen kehittynyt hyvin, vaikka synkät pilvet nyt Suomen ja Euroopan talouden taivaalla Venäjän brutaalin hyökkäyssodan seurauksena lisääntyvätkin. Tämä vahva työllisyystilanne näkyy myös sosiaaliturvamenojen vähentymisenä. Juuri annoimme hallituksesta eduskunnalle lisätalousarvion, jossa jälleen menoarvio sosiaalietuuksissa pienenee useilla sadoilla miljoonilla euroilla vahvan työllisyyskehityksen ansiosta. 

Uskon, että Kela selviää tämänkin lain muutosten mukaisista toimeenpanoista, ja Kelan kanssa toki dialogia asiasta jatkuvasti käydään. 

Sitten totean ruoka-avusta, että toivon tietysti, että näillä toimilla, mitä tänään on eduskuntaan esitetty, voimme osaltaan vähentää ruoka-avun tarvetta. On totta, että ruoka-apu ei ole normaali ilmiö [Puhemies koputtaa] emmekä me siihen saa totuttautua, ja on kyllä tärkeää myös ruoka-avun ajankohtaista tilannetta seurata ja katsoa, miltä se eri puolilla Suomea näyttää. 

Keskustelu päättyi. 

Asia lähetettiin sosiaali- ja terveysvaliokuntaan.