Arvoisa puhemies! Tämän esityksen tarkoituksena on säädösten päivittäminen vastaamaan Euroopan unionin lainsäädännön vaatimuksia. Esityksessä esitetään säädettäväksi uusi laki jalkineiden ja tekstiilituotteiden vaatimuksenmukaisuudesta. Lailla pannaan täytäntöön jalkinemerkintädirektiivi sekä annetaan täydentäviä säännöksiä tekstiilimerkintäasetuksesta ja markkinavalvonta-asetuksesta.
Lisäksi ehdotettu laki ehdotetaan lisättäväksi markkinavalvontalain soveltamisalaan.
Sakon täytäntöönpanosta annettuun lakiin ehdotetaan tehtäväksi seuraamusmaksun täytäntöönpanosta johtuva tekninen muutos.
Markkinavalvonta-asetus on horisontaalinen, eri tuoteryhmien markkinavalvontaa koskeva säädös. Sen soveltamisalaan kuuluu 70 eri EU:n tuotesäädöstä. Tämä esitys on osa markkinavalvonta-asetuksen laajempaa täytäntöönpanoa, jota koskeva hallituksen esitys eräiden tuotteiden markkinavalvonnasta annetun lain muuttamisesta ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi on eduskunnan käsiteltävänä.
Jalkinemerkintädirektiivi ja tekstiilimerkintäasetus kuuluvat markkinavalvonta-asetuksen soveltamisalaan.
Jalkineiden pääasiallisissa ainesosissa käytettävien materiaalien merkinnöistä säädetään jalkinemerkintädirektiivissä. Esityksessä direktiivin täytäntöönpanosäätely nostetaan asetuksen tasolta lain tasolle. Esitetyssä laissa säänneltäisiin muun muassa jalkineiden pääasiallisia ainesosia koskevien merkintöjen vaatimuksista ja merkintävelvollisuudesta.
Tekstiilimerkintäasetuksessa säännellään muun muassa tekstiilikuitujen nimityksistä, tekstiilikuitujen vastaavien selosteiden ja merkintöjen käytöstä sekä tekstiilituotteiden kuitukoostumuksen määrittämisestä kvantitatiivisen analyysin avulla. Säännös on täysharmonisoiva. Esitetyssä laissa olisi viittaussäännös tekstiilimerkintäasetukseen tekstiilituotteita ja -kuituja koskevien merkintä- ja selostevaatimusten osalta.
Markkinavalvonta-asetuksen 41 artiklassa edellytetään, että jäsenvaltiot säätävät markkinavalvonta-asetuksen ja sen liitteessä 2 luetellun unionin yhdenmukaisuussäännöksen rikkomiseen soveltuvista seuraamuksista, joilla asetetaan velvollisuuksia talouden toimijoille. Seuraamusten on oltava tehokkaita, oikeasuhtaisia ja varoittavia. Koska jalkinemerkintädirektiivi ja tekstiilimerkintäasetus sisältyvät liitteen 2 säännöksiin, on niissä annettujen velvollisuuksien rikkomisesta säädettävä seuraamus.
Esitetyssä laissa jalkineiden ja tekstiilituotteiden vaatimuksenmukaisuudesta esitetään, että seuraamukseksi säädettäisiin seuraamusmaksu. Ehdotuksen mukaan Turvallisuus- ja kemikaalivirasto voisi määrätä seuraamusmaksun talouden toimijalle, joka ei noudata jalkinemerkintöjä koskevia vaatimuksia tai tekstiilikuitujen nimityksiä tai tekstiilituotteiden selosteita tai merkintöjä koskevia vaatimuksia. Sekä jalkineiden että tekstiilikuitujen ja -tuotteiden merkintöjen olisi oltava suomen ja ruotsin kielellä. Seuraamusmaksun suuruus perustuisi kokonaisarviointiin, ja sitä määriteltäessä otettaisiin huomioon muun muassa rikkomuksen laatu, laajuus, vakavuus ja kestoaika. Seuraamusmaksun enimmäismäärä olisi 3 000 euroa.
Tämä esitetty lainsäädäntö esitetään tulemaan voimaan 1. päivä tammikuuta 2022.
Puhemies Anu Vehviläinen
:Edustaja Reijonen.