Arvoisa rouva puhemies! Haluan vielä itsekin tarkentaa sitä, että missään nimessä en kannata sitä, että fyysistä rajoittamista voisi käyttää niissä keinoissa, joita halutaan käyttää rangaistuksena, ei missään nimessä näin — jos sellainen kuva kenties omasta puheenvuorostani tuli, niin se on täysin väärä — vaan nimenomaan niin, että se on osa sitä repertuaaria, jolla kouluissa tilanne pystytään pitämään omassa hallinnassa ilman, että siihen tarvitaan viranomaisia, joilla on voimankäyttöoikeuksia. Siitähän tässä viime kädessä on kyse, ja ennen kaikkea siitä, että ajatellaan sekä sen oppilaan omaa turvallisuutta, joka on siinä kohteena, että myöskin muiden oppilaiden turvallisuutta ja oikeutta rauhalliseen oppimisympäristöön.
Mutta yhden näkökulman haluaisin tähän vielä tuoda: olen tietyllä tapaa edustaja Rasinkankaan kanssa samaa mieltä — jos hän käytti sellaisen puheenvuoron, en ollut itse paikalla — että aina ikään kuin tällaista laajempaa kirjallista ilmoitusta ei ole tarpeen tehdä johtuen ihan siitä syystä, että jos on... On tärkeää käydä sen oppilaan vanhempien kanssa tilanne läpi, ja mikäli siinä ilmenisi sitten, että asiaa on tarvetta laajemmin selvittää ja vanhemmat sitä vaativat, niin silloin ehkä tällainen ilmoitus olisi sitten tarpeen tehdä, mutta sitä, että ikään kuin varmuuden vuoksi tehtäisiin aina jokaisesta, en välttämättä koe tarpeelliseksi. Toki se pitää myöskin siellä koulun sisäisissä menettelytavoissa käsitellä jollakin tapaa, mutta ei tehdä siitä liian vaikeata, koska henkilökohtaisesti tiedän sen, että jos siitä menetelmästä tehdään vaikea prosessi, niin se itsessään estää sen prosessin käyttämisen, elikkä kynnys nousee taas sitä kautta liian korkealle, niin ettei uskalleta rajoittaa sitten sen lapsen toimintaa fyysisin keinoin. Mutta tässä on toki varmaan sitten pohdinnan paikka, ja asiantuntijat kouluissa itse tietävät paremmin, mikä sitten on järkevä tapa toimia.
Mutta yksi seikka, minkä vielä haluaisin nostaa, on se, että myöskin näissä tilanteissa, joissa oppilas ei suostu esimerkiksi häiriötilanteessa poistumaan luokasta, pitäisi fyysisesti pystyä häntä ohjaamaan ilman, että on pelkoa siitä, että hänelle sitten kenties aiheutuu jonkunlainen kipu siitä, kun häntä otetaan kiinni tai ohjataan pois luokasta, ja sitä kautta sitten ikään kuin rikosprosessi alkaisi. Sen luokkarauhan ja opiskelurauhan turvaamisen pitäisi olla sen verran korkealla prioriteetilla, että myöskin fyysisesti voidaan ohjata oppilas pois luokasta tai muusta tilasta, missä hän aiheuttaa vaaraa tai häiriötä.
Toinen varapuhemies Tarja Filatov
:Edustaja Hiltunen.