Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Ensimmäiseen käsittelyyn esitellään päiväjärjestyksen 7. asia. Käsittelyn pohjana on liikenne‑ ja viestintävaliokunnan mietintö LiVM 2/2023 vp. Nyt päätetään lakiehdotusten sisällöstä. — Yleiskeskustelu, ja siellä ensimmäisenä edustaja Furuholm.
Arvoisa puhemies! Liikenne- ja viestintävaliokunta on antanut mietinnön hallituksen esityksestä 10/2023. Valiokunnan mietintö asiassa on yksimielinen. Siinä esitetään, että eduskunta hyväksyy Kansainvälisessä merenkulkujärjestössä IMO:ssa vuonna 2022 tehdyn teollisuustyöntekijöitä kuljettavia aluksia koskevan kansainvälisen turvallisuussäännöstön. Turvallisuussäännöstö saatetaan voimaan ihmishengen turvallisuudesta merellä vuonna 1974 tehdyn yleissopimuksen liitteeseen tehdyillä muutoksilla. Tämän lisäksi esitetään, että eduskunta hyväksyy lain lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta. Turvallisuussäännöstö sisältää keskeiset teollisuustyöntekijöitä kuljettavia aluksia koskevat turvallisuusvaatimukset merellä tapahtuvassa niin sanotussa offshore-toiminnassa, kuten merituulivoimaloiden rakentamisessa ja huoltotoiminnassa sekä öljynporaustoiminnassa, joissa tarvitaan runsaasti ammattitaitoista henkilöstöä.
Mietinnössä esitetään myös aluksen teknisestä turvallisuudesta ja turvallisesta käytöstä annettuun lakiin muutoksia, jotka koskevat teollisuustyöntekijöiden kuljettamista sellaisilla matkoilla ja sellaisilla aluksilla, jotka eivät kuulu turvallisuussäännöstön soveltamisalaan mutta joista on tarpeellista säätää kansallisesti.
Yleissopimuksen liitteen muutos ja turvallisuussäännöstö tulevat kansainvälisesti voimaan 1.7.2024. Suomen osalta esitetään, että säännöstö tulee voimaan 1.7.2024. Lakisäännösten voimaantulo on myös pääsääntöisesti — no, tässä on nyt virhe — 1.7.2024. Valiokunta on tehnyt joitain lakiteknisiä muutoksia toiseen lakiehdotukseen. — Kiitos.
Edustaja Viitala.
Arvoisa rouva puhemies! Suomi on riippuvainen sujuvasta meriliikenteestä sekä merellä tapahtuvista toiminnoista, ja turvallisuus onkin tärkeintä niin meriolosuhteissa kuin muuallakin työelämässä. Esityksessä ehdotetaan, että eduskunta hyväksyisi Kansainvälisessä merenkulkujärjestössä IMO:ssa vuonna 22 tehdyn teollisuustyöntekijöitä kuljettavia aluksia koskevan kansainvälisen turvallisuussäännöstön sekä lain lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta.
Suomen merialueelle on suunniteltu mittavia merituulivoimahankkeita, ja niiden myötä merellä tapahtuvat erilaiset asennustoimintoihin liittyvät työt ja henkilökuljetukset tulevat lisääntymään haastavissa olosuhteissa. Näitä asennustöitä tehdään toivottavasti useita vuosia myös tästä päivästä eteenpäin.
Turvallisuussäännöstö sisältää keskeiset teollisuustyöntekijöitä kuljettavia aluksia koskevat turvallisuusvaatimukset. Valiokunnan mietinnön sisältö on mielestäni kannatettava ja ajankuvaan peilaten oikein tarpeellinen.
Yleiskeskustelu päättyi.
Eduskunta hyväksyi hallituksen esitykseen HE 10/2023 vp sisältyvien 1. ja 2. lakiehdotuksen sisällön mietinnön mukaisena. Lakiehdotusten ensimmäinen käsittely päättyi.