Viimeksi julkaistu 2.7.2025 19.08

Pöytäkirjan asiakohta PTK 47/2023 vp Täysistunto Tiistai 24.10.2023 klo 14.00—16.17

7. Hallituksen esitys eduskunnalle ihmishengen turvallisuudesta merellä vuonna 1974 tehdyn kansainvälisen yleissopimuksen liitteeseen tehtyjen muutosten sekä yleissopimukseen liittyvän teollisuustyöntekijöitä kuljettavia aluksia koskevan kansainvälisen turvallisuussäännöstön hyväksymiseksi ja voimaansaattamiseksi sekä laiksi aluksen teknisestä turvallisuudesta ja turvallisesta käytöstä annetun lain muuttamisesta

Hallituksen esitysHE 10/2023 vp
Valiokunnan mietintöLiVM 2/2023 vp
Ensimmäinen käsittely
Ensimmäinen varapuhemies Paula Risikko
:

Ensimmäiseen käsittelyyn esitellään päiväjärjestyksen 7. asia. Käsittelyn pohjana on liikenne‑ ja viestintävaliokunnan mietintö LiVM 2/2023 vp. Nyt päätetään lakiehdotusten sisällöstä. — Yleiskeskustelu, ja siellä ensimmäisenä edustaja Furuholm. 

Keskustelu
16.05 
Timo Furuholm vas 
(esittelypuheenvuoro)
:

Arvoisa puhemies! Liikenne- ja viestintävaliokunta on antanut mietinnön hallituksen esityksestä 10/2023. Valiokunnan mietintö asiassa on yksimielinen. Siinä esitetään, että eduskunta hyväksyy Kansainvälisessä merenkulkujärjestössä IMO:ssa vuonna 2022 tehdyn teollisuustyöntekijöitä kuljettavia aluksia koskevan kansainvälisen turvallisuussäännöstön. Turvallisuussäännöstö saatetaan voimaan ihmishengen turvallisuudesta merellä vuonna 1974 tehdyn yleissopimuksen liitteeseen tehdyillä muutoksilla. Tämän lisäksi esitetään, että eduskunta hyväksyy lain lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta. Turvallisuussäännöstö sisältää keskeiset teollisuustyöntekijöitä kuljettavia aluksia koskevat turvallisuusvaatimukset merellä tapahtuvassa niin sanotussa offshore-toiminnassa, kuten merituulivoimaloiden rakentamisessa ja huoltotoiminnassa sekä öljynporaustoiminnassa, joissa tarvitaan runsaasti ammattitaitoista henkilöstöä. 

Mietinnössä esitetään myös aluksen teknisestä turvallisuudesta ja turvallisesta käytöstä annettuun lakiin muutoksia, jotka koskevat teollisuustyöntekijöiden kuljettamista sellaisilla matkoilla ja sellaisilla aluksilla, jotka eivät kuulu turvallisuussäännöstön soveltamisalaan mutta joista on tarpeellista säätää kansallisesti.  

Yleissopimuksen liitteen muutos ja turvallisuussäännöstö tulevat kansainvälisesti voimaan 1.7.2024. Suomen osalta esitetään, että säännöstö tulee voimaan 1.7.2024. Lakisäännösten voimaantulo on myös pääsääntöisesti — no, tässä on nyt virhe — 1.7.2024. Valiokunta on tehnyt joitain lakiteknisiä muutoksia toiseen lakiehdotukseen. — Kiitos.  

Ensimmäinen varapuhemies Paula Risikko
:

Edustaja Viitala.  

16.07 
Juha Viitala sd :

Arvoisa rouva puhemies! Suomi on riippuvainen sujuvasta meriliikenteestä sekä merellä tapahtuvista toiminnoista, ja turvallisuus onkin tärkeintä niin meriolosuhteissa kuin muuallakin työelämässä. Esityksessä ehdotetaan, että eduskunta hyväksyisi Kansainvälisessä merenkulkujärjestössä IMO:ssa vuonna 22 tehdyn teollisuustyöntekijöitä kuljettavia aluksia koskevan kansainvälisen turvallisuussäännöstön sekä lain lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta. 

Suomen merialueelle on suunniteltu mittavia merituulivoimahankkeita, ja niiden myötä merellä tapahtuvat erilaiset asennustoimintoihin liittyvät työt ja henkilökuljetukset tulevat lisääntymään haastavissa olosuhteissa. Näitä asennustöitä tehdään toivottavasti useita vuosia myös tästä päivästä eteenpäin. 

Turvallisuussäännöstö sisältää keskeiset teollisuustyöntekijöitä kuljettavia aluksia koskevat turvallisuusvaatimukset. Valiokunnan mietinnön sisältö on mielestäni kannatettava ja ajankuvaan peilaten oikein tarpeellinen. 

Yleiskeskustelu päättyi. 

Eduskunta hyväksyi hallituksen esitykseen HE 10/2023 vp sisältyvien 1. ja 2. lakiehdotuksen sisällön mietinnön mukaisena. Lakiehdotusten ensimmäinen käsittely päättyi.