Viimeksi julkaistu 2.7.2025 19.08

Pöytäkirjan asiakohta PTK 50/2023 vp Täysistunto Perjantai 27.10.2023 klo 13.00—13.18

3. Hallituksen esitys eduskunnalle ihmishengen turvallisuudesta merellä vuonna 1974 tehdyn kansainvälisen yleissopimuksen liitteeseen tehtyjen muutosten sekä yleissopimukseen liittyvän teollisuustyöntekijöitä kuljettavia aluksia koskevan kansainvälisen turvallisuussäännöstön hyväksymiseksi ja voimaansaattamiseksi sekä laiksi aluksen teknisestä turvallisuudesta ja turvallisesta käytöstä annetun lain muuttamisesta

Hallituksen esitysHE 10/2023 vp
Valiokunnan mietintöLiVM 2/2023 vp
Osittain ainoa, osittain toinen käsittely
Ensimmäinen varapuhemies Paula Risikko
:

Osittain ainoaan, osittain toiseen käsittelyyn esitellään päiväjärjestyksen 3. asia. Ensin päätetään liikenne- ja viestintävaliokunnan mietinnön LiVM 2/2023 vp pohjalta ainoassa käsittelyssä yleissopimuksen liitteeseen tehdyistä muutoksista ja turvallisuussäännöstöstä ja sitten toisessa käsittelyssä lakiehdotuksista. 

Avaan keskustelun. — Edustaja Autto, olkaa hyvä.  

Ja nyt pyydän kaikkia muita, joilla ei ole täällä asioita tai tarpeen olla, siirtymään omiin puheenvuoroihin ja keskusteluihin salin ulkopuolelle, kiitos. — Edustaja Autto.  

Keskustelu
13.02 
Heikki Autto kok :

Arvoisa puhemies! On oikein mukavaa, että eduskunta on tällä tavalla täysimääräisesti koolla ja näin moni kansanedustajakollega on varannut aikaa kuulla myöskin tästä liikennevaliokunnan mietinnöstä, joka koskee tärkeää asiaa. 

Tämä on osittain ainoassa käsittelyssä siksi, että kyse on Kansainvälisen merenkulkujärjestön, IMOn, sopimuksesta. IMOn tätä asiaa käsittelevä perussopimushan on jo vuodelta 1974, mutta viime vuonna on saatu aikaan uusi sopimus, jolla tosiaan säädellään merellä teollisuustyöntekijöitä kuljettavien alusten turvallisuutta. Tämähän on sillä tavoin merkitykseltään kasvava meriliikenteen muoto, että tosiaan merellä eivät ole ainoastaan merimiehet ja alusten työntekijät, jotka tietysti esimerkiksi rahtilaivojen toiminnasta vastaavat, vaan tässä ajassa tehdään suuria teollisia investointeja merille, esimerkiksi vaikkapa teollisuuden puhtaan siirtymän varmistamiseksi niin, että tuulivoimainvestointeja pystytään tällaisina merituulivoimainvestointeina toteuttamaan, ja näiden yhteyteen on jopa suunniteltu tuotantolaitoksia merillä ja niin edelleen. Elikkä kyse on siis niistä työntekijöistä, jotka tuovat tämän oman teollisen osaamisensa merellä tapahtuvaan työhön mutta eivät ole varsinaisesti merimiehiä eivätkä sitä kautta alusten henkilökuntaa. Näitä teollisuuden työntekijöitä kuljettavien alusten turvallisuudesta siis on kyse. 

Tosiaan liikenne- ja viestintävaliokunta on tätä asiaa käsitellyt, kuullut asiantuntijoita ja tullut siihen tulokseen, että on perusteltua tämä sopimus Suomen osalta sekä tietysti hyväksyä että viedä omaan kansalliseen lainsäädäntöömme. 

Arvoisa puhemies! Tässä on ehkä aika montakin tällaista teknistä pykäläkorjausta, joita mietintöön on tehty, mutta nämä tosiaan ovat hyvin teknisiä ja ennemmin tällaisia oikoluvusta johtuvia ja oikeinkirjoituksesta johtuvia kuin niinkään siitä, että asioihin olisi jouduttu sopimuksen osalta puuttumaan. Elikkä uskon näin, että eduskunta voi tämän liikenne- ja viestintävaliokunnan huolellisesti käsittelemän mietinnön ja sen sisällön nyt hyvillä mielin hyväksyä. 

Keskustelu päättyi.  

Eduskunta hyväksyi hallituksen esityksessä HE 10/2023 vp tarkoitetun yleissopimuksen liitteeseen tehdyt muutokset ja turvallisuussäännöstön. Eduskunta hyväksyi ensimmäisessä käsittelyssä sisällöltään päätetyt, hallituksen esitykseen HE 10/2023 vp sisältyvät 1. ja 2. lakiehdotuksen. Yleissopimuksen liitteen ja turvallisuussäännöstön ainoa ja lakiehdotusten toinen käsittely päättyi. Asian käsittely päättyi.