Arvoisa puhemies! Hyviä huomioita. Todellakin, tämä lakihan on yksi osa sitä palveluiden parantamista eri puolilla Suomea. Tämä on se tavoite, mitä tässä ollaan viemässä eteenpäin.
Kun oli kysymys siitä, miten nämä pienemmät paikat saavat ne palvelut yhä edelleen pidettyä, niin siinähän on useampi asia. Toinen on se, että meillä voi olla toimipaikkoja, jotka eivät ole koko viikkoa auki, mutta siellä voidaan olla joinakin päivinä tai osa päivästä paikan päällä. Ja ehkä suurempi tekijä, mihin tässä viimeisessäkin puheenvuorossa vielä viitattiin, on sitten nämä yhteispalvelupisteet, jotka voivat myöskin olla vaikkapa osittain liikkuvia — meillä voi olla liikkuvia palvelupisteitä — mutta ehkä enemmän merkitsee se, että me voidaan tämän lain mukaan, kuten meillä on tähänkin mennessä ollut mahdollisuus, yhdistää valtion ja kuntien eri toimijoita samaan pisteeseen.
Tähän kysymykseen hyvinvointialueista. Kun tällä hetkellä ovat kunnat ja valtio voineet olla yhteispisteissä, niin nämä kyselyt on tietysti ajateltu niin, että se on ollut sitten se kunta, joka on voinut siellä vastata, ja myöskin on niin, että tulevaisuudessa se hyvinvointialue voisi olla siinä samassa toimipisteessä. Tai se voidaan tietysti sijoittaa juuri semmoiseen paikkaan, missä muutenkin ihmiset liikkuvat, on se sitten siellä hyvinvointialueen palveluissa tai vaikkapa jossain kauppakeskuksessa, paikassa, jossa ihmiset normaalistikin ovat.
Tähän fyysiseen mahdollisuuteen saada palveluita on kiinnitetty huomiota. Ja meillä on tässä ollut myöskin tukea niin, että sen lisäksi, että siellä on aidosti ihminen paikalla, on myöskin tukea siinä, mitenkä näitä digitaalisia palveluita voidaan käyttää ja opitaan käyttämään. Meillä on tällä hetkellä ollut tämä projektina useamman vuoden eri puolilla Suomea yhteistyönä valtion, kuntien, seurakuntien ja järjestöjen kanssa, ja nyt tästä tehdään vakituinen toiminta. Ja yhä edelleen se toimii näiden kaikkien tuella, niin että ihmisillä on myöskin, kun he haluavat käyttää digitaalisia palveluita, ihminen, joka voi auttaa siinä digitaalisten palveluiden käyttämisessä. Ja oli hyvä huomio, että myöskin tämä puhelin on aina siellä mukana.
Kaikissa näissä pitää tietenkin huomioida esteettömyys. Me olemme sitoutuneet siihen, ja täällä on tällä hetkellä lainsäädäntö esteettömyydestä, jossa digitaalisuuden esteettömyys on yksi suurimmista kysymyksistä, ja tietysti se saavutettavuus, koska kaikille tulee myöskin kielen olla julkisissa palveluissa sellaista, että sen aidosti ymmärtää, mitä siellä pitää tehdä. — Kiitos.