Arvoisa puhemies! Täytyy sanoa, että on hieman ääni kellossa muuttunut siitä, kun äsken puhuttiin julkisen talouden suunnitelmasta ja oltiin kyllä niin huolissaan valtiontaloudesta kuin olla ja voi, ja niin pitääkin olla. Nyt sitten tässä, edustaja Garedew, te suurin piirtein juhlitte, kun hallitus yli 200 miljoonalla eurolla tekee aukkoja meidän veropohjaan. [Kaisa Garedew: Mahtavaa!] Siis 200 miljoonalla eurolla. Ensin ollaan huolissaan julkisesta taloudesta, ja seuraavassa puheenvuorossa 200 miljoonaa meni niin, että hujahti. Kyllä täytyy sanoa, että näistä puheista uskottavuus on kaukana.
Arvoisa puhemies! Se, mitä konkreettisesti tässä esityksessä tapahtuu, on todella se, että 50 miljoonalla eurolla ajoneuvoveroa kevennetään, mikä on asiantuntijoiden kannanottojen mukaan ja myös koko valiokunnan kannanottojen mukaan — siis joka oli ihan yhteisesti hyväksytty kanta — iso menetys suhteessa siihen, paljonko siitä hyöty on nyt sille yksittäiselle autonomistajalle. Sehän tässä on, että 50 miljoonaa euroa menee ja hyöty yksittäiselle autonomistajalle on varsin pieni, ja niin kuin te hyvin äsken sanoitte, tämä alennushan kohdistuu eniten juuri vanhoihin, suuripäästöisiin autoihin. [Kaisa Garedew: Hyvä!] Se on varmaan hieman erilaista siihen politiikkaan nähden, mitä aikaisemmin ihan yhteisesti tässä salissa on haluttu edistää, elikkä kun on nimenomaan haluttu pyrkiä uudistamaan meidän autokantaa.
Arvoisa puhemies! Kun todella täällä monessa keskustelussa ollaan huolissaan julkisen talouden tilanteesta, ja niin pitääkin olla, niin silloin kannattaisi myös hyvin tarkasti katsoa, kuinka paljon itse haluaa omalla toiminnallaan tehdä aukkoja sinne tulopohjaan. Tälläkin kertaa tulemme näkemään, kun ensi vuoden osalta katsomme tätä keltaista kirjaa, että jos putsaamme pois kaikki ne verotoimenpiteet, mitä liittyy työn verotuksen alentamiseen, joka on hyvä asia ja jota me jopa esitämme enemmän kuin hallitus on tekemässä, niin sellaiset muut toimenpiteet, joilla tehdään aukkoa meidän veropohjaan, ovat yli 250 miljoonaa ensi vuonna. Sitten täällä ihmetellään, mistä se 11 miljardia tulee sinne, kun pitää ottaa velkaa. Nyt toivon, että seuraavan kerran, kun käsitellään taas julkisen talouden suunnitelmaa tulevaisuudessa, muistaisitte huomioida sekä menot että tulot ja sen, että ei kannata tehdä sellaisia esityksiä, jotka aivan tarpeettomasti rapauttavat meidän veropohjaa ja ohjaavat teidät sitten ensi keväänä pohtimaan jälleen lisäleikkauksia.
Näistä syistä, arvoisa puhemies, toisessa käsittelyssä tulen esittämään, että tämä lakiehdotus ajoneuvoveron alennuksesta tultaisiin hylkäämään, koska tässä tilanteessa tälle ei ole mitään perusteita.
Sitten vielä loppuun: Kun te juhlitte tästä liikkumisen hinnan alentamisesta, niin arvoisa edustaja Garedew, ette ole tainnut lukea sitä teidän hallituksenne ohjelmaa, mitä tässä tapahtuu. Tehän nimenomaan kallistatte työn perässä liikkumisen hintaa, kun te heikennätte matkakuluvähennystä. Siis hupiajelua halvemmaksi, työn perässä liikkumista kalliiksi. Voiko sen hölmömpää politiikkaa tehdä?
Toinen varapuhemies Tarja Filatov
:Edustaja Lintilä.