Kiitoksia, arvoisa rouva puhemies! Hyvät kuulijat, käsittelyssä on hallituksen esitys, jossa esitetään muutoksia alusliikennepalvelulakiin, alusturvallisuuden valvonnasta annettuun lakiin ja sakon täytäntöönpanosta annettuun lakiin. [Hälinää — Puhemies koputtaa]
Ensimmäinen varapuhemies Paula Risikko
:Pyydän oikeasti poistumaan teitä, jotka täällä pidätte omia puheenvuoroja ja keskusteluja. — Elikkä nyt, ministeri Ranne.
Kiitoksia. — Esityksen tavoitteena on saattaa kansallinen alusliikennepalvelua koskeva lainsäädäntömme vastaamaan kansainvälistä sääntelykehitystä, mitä pidetään tärkeänä merenkulun kansainvälisen luonteen vuoksi.
Alusliikennepalvelulakia muutettaisiin kansainvälisen sopimuksen ihmishengen turvallisuudesta merellä eli SOLAS-yleissopimuksen päätöslauselman muutoksen myötä siten, että alusliikennepalvelun jakamisesta erilaisiin alusliikennepalvelutehtäviin luovuttaisiin. Lisäksi täsmennettäisiin alusliikennepalvelua koskevia pätevyysvaatimuksia sekä alusliikennepalveluhenkilöstön koulutusta ja sen järjestämistä koskevia vaatimuksia. Tarkoituksena on, että alusliikennepalveluhenkilöstön pätevyyttä ja koulutusta koskevien vaatimusten osalta noudatettaisiin nykykäytäntöä vastaavasti kansainvälisiä standardeja.
Esityksessä ehdotetaan tehtäväksi eurooppalaisen merenkulkualan yhdennetyn palveluympäristön perustamista koskevan Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen vaatimat kansalliset säädösmuutokset. Lisäksi tehtäisiin tarpeelliset muutokset, jotta Liikenne- ja viestintäviraston Portnet-järjestelmä voitaisiin korvata uudella merenkulun tiedonhallintajärjestelmällä, joka täyttää asetuksen aiempaa sääntelyä laajemman soveltamisalueen vaatimukset.
Esityksessä myös ehdotetaan tehtäväksi pääasiassa lakiteknisiä täsmennyksiä alusliikennepalvelulain seuraamussääntelyyn sekä alusturvallisuuden valvonnasta annettuun lakiin.
Sakon täytäntöönpanosta annetun lain soveltamisalaa laajennettaisiin koskemaan myös alusliikennepalvelulaissa tarkoitettuja liikennevirhemaksuja. Jatkossa alusliikennepalvelulain mukaiset liikennevirhemaksut täytäntöönpanisi muiden liikennevirhemaksujen tapaan Oikeusrekisterikeskus, kun aiemmin siitä on vastannut Tulli. Käytännön vaikutus olisi vähäinen, sillä näitä virhemaksuja määrätään vuosittain vain muutamia.
Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian. Eurooppalaisen merenkulkualan yhdennettyyn palveluympäristöön liittyvät pykälät tulisivat voimaan kuitenkin vasta 15.8.2025, jolloin EMSW-asetus tulee sovellettavaksi. — Kiitoksia.
Ensimmäinen varapuhemies Paula Risikko
:Kiitoksia. — Seuraavaksi puheenvuoron käyttää edustaja Autto.