Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Toiseen käsittelyyn ja ainoaan käsittelyyn esitellään päiväjärjestyksen 13. asia. Nyt voidaan toisessa käsittelyssä hyväksyä tai hylätä lakiehdotukset, joiden sisällöstä päätettiin ensimmäisessä käsittelyssä. Lopuksi päätetään ainoassa käsittelyssä toimenpidealoitteesta.
Ärade herr talman! Finland borde i likhet med flera andra länder välja att inte lägga en extra skatt på frukt- och bärsafter då de inte innehåller tillsatt socker. Finland har i dag en punktskatt på läskedrycker som hämtar in betydande summor till statsbudgeten. Punktskatten föreslås nu höjas. Förslaget om höjning av punktskatten på läskedrycker gäller dock alla drycker som innehåller mer än 0,5 procent socker. Det här innebär att även naturligt framställda bär- och fruktsafter beskattas på samma sätt som kolsyrade läskedrycker, trots att många saftprodukter är framställda utan processat socker och tillsatsämnen. Dessa kan hälsomässigt därför inte jämställas med kolsyrade läskedrycker trots att de innehåller annat socker, naturligt fruktsocker, för det är en skillnad på processat socker som används i bland annat läskedrycker och koncentratjuicer och naturligt socker som finns naturligt i frukt och bär som används då man gör juice, saft och must utan tillsatsämnen.
Ärade talman! Produktionen av färskpressade bär- och fruktdrycker är en krävande produktion med stora mervärden som har blivit en viktig bisyssla för många frukt- och bärodlare i hela landet, vilket stödjer en levande landsbygd. Produktionen av bland annat äppelmust har också minskat på finländska fruktodlares svinn och ekonomiska utsatthet. Då hagelstormar tidigare förstört äppelskördar och äpplena behövt slängas kan i dag åtminstone en del av skördens värde räddas genom att man kan göra äppelmust av de äpplen som träffats av hagel. Det är så klart också bra för miljön att kunna ta tillvara på råvaror så att man minimerar svinnet.
Ärade talman! För bär- och fruktsafter påverkar skattehöjningen prisbilden eftersom marginalerna är så små och saften därför blir dyrare för konsumenten. Kolsyrade läskedrycker och koncentrat har ofta en produktion med högre marginaler så att en skattehöjning inte i lika hög grad behöver påverka deras utgångspris i handeln för konsumenter. Det här visas tydligt i de grafer och den statistik som finns som underlag för förslaget. Det finns också flera exempel på länder som har valt att inte alls beskatta bär- och fruktsafter utan tillsatt socker, och bara sju länder inom EU uppbär en liknande punktbeskattning som Finland. Under förra mandatperioden lämnade jag därför in ett skriftligt spörsmål som föreslog att man i punktbeskattningen skulle särskilja frukt- och bärsafter från produkter med tillsatt socker med hänvisning till att de rent hälsomässigt inte kan jämställas. Dessutom skulle det ge våra små musterier bättre möjlighet att verka och överleva i konkurrensen precis enligt samma logik som vi i dag för mikro- och små ölbryggerier har en lättnad i accisen med hänvisning till bland annat deras sysselsättande effekt.
Ärade talman! Det här är något jag och många andra har fortsatt att driva. Konkreta förslag på hur detta kunde genomföras utan att det skulle snedvrida konkurrensen har också lyfts fram i utskottets sakkunnighöranden. Det är också glädjande att utskottet bland annat hört äppelodlare i sina sakkunnighöranden. Finansutskottet föreslår nu ett uttalande där man förutsätter att finansministeriet utreder om punktskatten på läskedrycker kan ändras så att bär- och fruktsafter undantas från skatten. Denna utredning förutsätts att lämnas till riksdagen under vårsessionen nästa år i enlighet med vad som också står i regeringsprogrammet. Det här är ett mycket bra uttalande och ännu ett steg på vägen framåt. Det ger stöd i det fortsatta arbetet som nu görs i den här frågan.
Ärade talman! Naturligt framställda livsmedelsprodukter är en nordisk specialitet och en grundpelare i en livskraftig landsbygd. Inhemska producenter av bär- och fruktsafter utan tillsatt socker skulle få förbättrade verksamhetsförutsättningar om man skulle särskilja dem från läskedryckerna i punktbeskattningen. Det här är något jag hoppas på att vi kan besluta om nästa år. — Tack.
Keskustelu päättyi.
Eduskunta hyväksyi ensimmäisessä käsittelyssä sisällöltään päätetyt, hallituksen esitykseen HE 27/2019 vp sisältyvät 1.—3. lakiehdotuksen. Lakiehdotusten toinen käsittely päättyi. Eduskunta yhtyi valiokunnan ehdotukseen toimenpidealoitteen hylkäämisestä. Eduskunta hyväksyi mietintöön sisältyvän lausumaehdotuksen. Asian käsittely päättyi.