Eduskunta päättää Suomen asioista
 
    
      Eduskunta päättää koko Suomen asioista. Eduskunnassa on 200 kansanedustajaa, jotka suomalaiset valitsevat äänestämällä neljän vuoden välein. 
 
    
      
 
   
 
   Eduskunta päättää Suomen lait. Hallitus valmistelee eduskunnalle lakiehdotuksia, ja eduskunnassa kansanedustajat keskustelevat ja äänestävät ehdotuksista. Lopulta hallitus toteuttaa eduskunnan tekemät päätökset. 
 
    
      
 
   
 
   Lisäksi eduskunta päättää siitä, miten Suomen yhteiset rahat käytetään. 
 
    
      
 
   
 
   Eduskunta voi myös erottaa hallituksen, jos se ei ole tyytyväinen hallituksen toimintaan.
 
    
      
 
   
 
   Ketkä muut päättävät Suomen asioista?
 
    
      Eduskunnan lisäksi Suomen asioista päättävät 
- presidentti
- kuntien päättäjät 
- hyvinvointialueiden päättäjät 
- Suomen edustajat Euroopan unionissa. 
Presidentti ja hallitus johtavat Suomen ulkopolitiikkaa. Presidentti on myös armeijan ylin johtaja. Kuntien ja hyvinvointialueiden päättäjät vastaavat oman alueensa asioista. 
 
    
      
 
   
 
   Euroopan parlamentissa Suomen edustajat päättävät Euroopan unionin yhteisistä asioista yhdessä muiden maiden kanssa.