Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Eduskunta hyväksyi täysistunnossa perjantaina 25. huhtikuuta äänestysten jälkeen ulkomaalaislain ja perusopetuslain sisällöt.
Lakiehdotukset käsitellään aina kahdessa käsittelyssä. Ensimmäisessä käsittelyssä päätetään lakiehdotusten sisällöstä. Toisessa käsittelyssä päätetään lakiehdotuksen hyväksymisestä tai hylkäämisestä. Ensimmäiset käsittelyt molemmista lakiesityksistä käytiin torstain 24.4. täysistunnosta ja sisältöjen hyväksymisestä äänestettiin perjantaina 25.4.
Ulkomaalaislakia on tarkoitus muuttaa niin, ettei turvapaikkapuhuttelupöytäkirjaa enää tarkasteta turvapaikkapuhuttelussa, ellei sitä pidetä tarkoituksenmukaisena, ja että kansainvälistä suojelua saaville myönnettäviin matkustusasiakirjoihin asetetaan käyttörajoituksia suhteessa kansalaisuusvaltioon tai aiempaan pysyvään asuinmaahan. Muutosten tavoitteena on tehostaa kansainvälistä suojelua koskevia hakemusprosesseja kehittämällä viranomaisten toimintaa ja yksinkertaistamalla hakemusmenettelyä.
Lakiesityksen sisältö hyväksyttiin äänestysten jälkeen hallintovaliokunnan mietinnön (HaVM 10 2025) mukaisena. Valiokunnan mietintöön sisältyi kaksi vastalausetta, muutosehdotus ja hylkäysehdotus.
Perusopetuslakia on tarkoitus muuttaa niin, että puhelinten ja mobiililaitteiden käyttöä voidaan rajoittaa oppituntien aikana. Lakimuutosten tavoitteena on vahvistaa opettajien ja rehtoreiden toimivaltuuksia puuttua mobiililaitteiden käyttöön koulupäivän aikana, parantaa oppilaiden keskittymistä opetukseen ja koulun muuhun toimintaan sekä vahvistaa opetukseen osallistuvan oikeutta turvalliseen opiskeluympäristöön.
Lakiesityksen sisältö hyväksyttiin äänestyksen jälkeen sivistysvaliokunnan mietinnön (SiVM 3/2025) mukaisena. Valiokunnan mietintöön sisältyi vastalause.