Suuri valiokunta yhtyy valtioneuvoston kantaan EU-neuvotteluissa lapsiin kohdistuvan seksuaaliväkivallan ehkäisyä ja torjuntaa koskevista säännöistä (ns. CSAM-asetusehdotus). Lausunnossaan suuri valiokunta esittää valtioneuvoston kantaan täsmennyksiä.
EU:n jäsenmaat pyrkivät sopimaan neuvoston yleisnäkemyksestä viimeksi joulukuussa 2024. Silloinen kompromissiehdotus ei kuitenkaan saanut jäsenmaiden riittävää määräenemmistöä tuekseen. Neuvotteluiden keskeisimmät haasteet ovat liittyneet tunnistamismääräystä koskevaan sääntelyyn – erityisesti luottamuksellisen viestinnän suojaan ja viestinnän salaukseen. Suuri valiokunta totesi lausunnossaan marraskuussa 2024 (SuVL 10/2024), että tuolloin ehdotettu malli olisi tosiasiassa kiertänyt päästä päähän salauksen käytön tarkoituksen.
EU:n neuvoston nykyinen puheenjohtajamaa Puola tavoittelee neuvoston osittaista yleisnäkemystä kesäkuun oikeus- ja sisäasioiden neuvoston yhteydessä 12.–13.6.
Uudessa kompromissiehdotuksessa tunnistamismääräystä koskeneet säännökset on poistettu, mitä suuri valiokunta pitää myönteisenä. Ehdotuksessa ei enää tosiasiallisesti aseta velvoitetta purkaa viestinnän päästä päähän -salausta tai rajoiteta sen käyttöä eikä soveltaminen johda laajaan ja yksilöimättömään viestinnän sisällön tarkkailuun ja tunnistamiseen viranomaisen toimesta.
Sen sijaan esitetään, että asetuksessa vakiinnutettaisiin tilapäisen poikkeusasetuksen numeroista riippumattomien viestintäpalvelujen tarjoajien vapaaehtoista tunnistamista koskeva sääntely. Palveluntarjoajat voisivat jatkaa omalla päätöksellään viestien tunnistamista ja siitä raportointia omissa palveluissaan. Pelkästään viranomaisten toimenpiteillä ei voida tehokkaasti puuttua ilmiöön, vaan on tärkeää, että palveluntarjoajat voivat omilla vapaaehtoisilla toimenpiteillään vaikuttaa siihen, että palveluiden käyttäminen on turvallista ja rikoksia voidaan ehkäistä niiden ylläpitämillä alustoilla.
Ehdotus on kehittynyt monelta osin eduskunnan neuvottelutavoitteiden (SuVL 10/2024) mukaisesti. Kompromissiehdotus sisältää lukuisia velvollisuuksia, jotka parantavat lasten suojaamista verkkovälitteiseltä seksuaaliväkivallalta, kuten velvollisuus riskien arviointiin ja lieventämiseen sekä mahdollisuus antaa esto- ja poistamismääräyksiä.
Suuri valiokunta pitää kompromissiehdotuksen mallia tuoda tilapäisen poikkeusasetuksen menettelyjä pysyvän EU-sääntelyn piiriin lähtökohtaisesti kannatettavana. Reunaehtoina suuri valiokunta katsoo, että jatkoneuvotteluissa on varmistettava, ettei vapaaehtoista tunnistamista koskeva sääntely tai neuvottelujen kuluessa syntyvät mahdolliset muut ratkaisut tosiasiallisesti johda laajaan ja yksilöimättömään viestinnän sisältöön puuttumiseen, heikennä sähköisen viestinnän tietosuojaa tai kyberturvallisuutta tai haittaa vahvan salauksen käyttämistä.
Sääntelyn tulee myös olla kaikilta osin yhteensopiva EU:n yleisen tietosuojalainsäädännön kanssa ja pantavissa täytäntöön nykyteknologialla mahdollisimman teknologianeutraalisti.
Suuri valiokunta kiinnittää valtioneuvoston erityistä huomiota perustuslakivaliokunnan asiasta antamiin valtiosääntöoikeudellisiin näkemyksiin. Perustuslakivaliokunnan lausunnon perusteluihin viitaten suuri valiokunta toteaa, että jatkoneuvotteluissa on varmistettava, että rikostorjunnan tarpeita varten luotavat menettelyt ja sääntely täyttävät yleiset perusoikeuksien rajoitusedellytykset ja ovat muutoinkin ongelmattomia luottamuksellisen viestin suojan ja muiden perusoikeuksien näkökulmasta.
Suuri valiokunnan mukaan valtioneuvoston tulee aktiivisesti edistää EU-tasolla sellaista oikeudellista sääntelyä, jolla voidaan saavuttaa ehdotuksen tavoitteet ennaltaehkäistä ja torjua lapsiin kohdistuvaa verkkovälitteistä seksuaaliväkivaltaa. Tämä on erityisen tärkeää nykytilanteessa, jossa lapsiin kohdistuva seksuaalinen väkivalta on siirtynyt enenevässä määrin ja monimuotoisin tavoin tietoverkkojen avustuksella tehtäväksi. EU-toimien lisäksi päämääriä on edistettävä tehokkaasti myös kansallisin toimin ja kansainvälisen yhteistyön kautta. Lapsiin kohdistuvan seksuaaliväkivallan torjunnan tulee perustua lasten uhriksi joutumisen estämiseen, ei pelkästään materiaalin tai sen jakelun poistamiseen.
Eduskunta käsitteli Suomen neuvottelukantaa valtioneuvoston selvityksen (UJ 2/2025–U 69/2022) pohjalta.
Asian käsittelytiedot ja asiakirjat:
Lapsiin kohdistuvan seksuaaliväkivallan ehkäisyä ja torjuntaa koskevat säännöt (U 69/2022)
Suuri valiokunta sai asiasta lausunnot perustuslakivaliokunnalta, liikenne- ja viestintävaliokunnalta ja hallintovaliokunnalta.