Valtiovarainvaliokunta esittää mietinnössään kansalaisaloitteen dieselautojen käyttövoimaveron poistosta hylkäämistä (VaVM 11/2021 vp). Valiokunnan mietintö on valiokunnan hyväksymä asiakirja, jonka pohjalta täysistunto päättää asiasta. Asia on ainoassa käsittelyssä täysistunnossa keskiviikkona 8. syyskuuta.
Valiokunta toteaa, että liikenteen nykyinen verojärjestelmä perustuu ajoneuvojen kiinteisiin veroihin, eli autoveroon, ajoneuvoveron perusveroon, käyttövoimaveroon ja todellisen käytön verotukseen eli polttoaineveroon. Fiskaalisten tavoitteiden lisäksi liikenneverotuksella toteutetaan ohjausta liikenteen ympäristöhaittojen vähentämiseksi.
Käyttövoimaveroa tulee tarkastella osana Suomen ympäristöperusteista energiaveromallia. Energiaveromallilla pyritään verottamaan eri polttoaineita neutraalisti ja objektiivisilla perusteilla. Polttoainevero määräytyy kunkin polttoaineen energia- ja hiilisisällön sekä lähipäästöominaisuuksien perusteella. Kaikilla fossiilisilla ja bioperäisillä liikennepolttoaineilla tulisi olla sama, bensiinin verotasoon sidottu energiasisältövero.
Fossiilisen ja bioperäisen dieselöljyn vero ei kuitenkaan ole yhtä korkea kuin energiaveromallin laskentaperuste edellyttäisi. Dieselöljyn lievemmällä verotuksella on haluttu alentaa muun muassa kuorma-autoliikenteen ja sitä kautta vientiteollisuuden sekä linja-autoliikenteen kustannuksia. Verotukea ei tule kohdentaa henkilöautoiluun vaan sen verotus tulee olla yhdenvertainen muiden polttoaineiden kanssa. Koska dieselhenkilöautojen suosimiselle ei ole ympäristö- eikä muitakaan perusteita, dieselkäyttöisistä henkilöautoista kannetaan ajoneuvoveron käyttövoimaveroa, millä yhdenmukaistetaan henkilöautoilun verotus.
Valiokunta korostaa, että polttoaineveron tasot tai käyttövoimavero eivät ole yhteydessä polttoaineiden kuluttajahintoihin eikä verotuksella ole tavoitteena tasata polttoaineiden kuluttajahintojen eroja, vaan eroja eri käyttövoimien verotuksessa.
Käyttövoimaveron poistaminen olisi ilmastotavoitteiden kannalta haitallinen toimenpide ilman, että samalla poistetaan myös dieselin verotuki. Nykyinen verotuki (v. 2021 arvio 378 milj. €) kohdistuu pääosin kuorma- ja linja-autoliikenteelle. Tuen poistaminen heikentäisi alan kilpailukykyä.
Raskaan liikenteen verotuen lisäksi merkittävä syy käyttövoimaverolle on nykyisin se, että veron avulla varmistetaan polttoaineiden energiaveromallin objektiivisuus ja hyväksyttävyys EU-lainsäädännön näkökulmasta. Tällöin mahdollistetaan myös se, että Suomessa voi olla käytössä sekä biopolttoaineiden jakeluvelvoite että biopolttoaineet huomioiva veromalli.
Valiokunta toteaa, että kun otetaan huomioon nykyinen verojärjestelmä kokonaisuutena ja edellä esitetyt huomiot raskaan liikenteen ja henkilöautoliikenteen polttoaineverotason eriyttämisen tarpeesta sekä nykyiset ilmastotavoitteet, kansalaisaloite ehdotetaan hylättäväksi.
Valiokunnan mietintö sisältää perustelut ja päätösehdotuksen. Valtiovarainvaliokunnan mietintö kansalaisaloitteesta dieselautojen käyttövoimaveron poistamisesta on luettavissa kokonaisuudessaan eduskunnan verkkosivuilta.