2 luku
Viranomaisten tutkintamenettely ja valvontatoimenpiteet
3 §
Tarkastusviraston tiedonsaantioikeus
Tarkastusvirastolla on poliittista mainontaa koskevan asetuksen ja tämän lain mukaisia tehtäviä hoitaessaan oikeus salassapitosäännösten estämättä saada tarpeelliset mainitun asetuksen ja tähän lakiin perustuvien velvollisuuksien epäiltyyn rikkomiseen liittyvät tiedot, selvitykset ja asiakirjat mainitun asetuksen 3 artiklassa tarkoitetuilta rahoittajilta ja poliittisen mainonnan palveluiden tarjoajilta. Tarkastusvirastolla ei kuitenkaan ole oikeutta saada sananvapauden käyttämisestä joukkoviestinnässä annetun lain (460/2003) 16 §:ssä tarkoitetun lähdesuojan piiriin kuuluvia tietoja.
Tarkastusvirastolla on oikeus saada 1 momentissa säädetyin perustein kuitenkin vain välttämättömät erityisiä henkilötietoryhmiä koskevat tai niihin yksityiselämän suojan näkökulmasta rinnastuvat poliittista mainontaa koskevan asetuksen ja tähän lakiin perustuvien velvollisuuksien epäiltyyn rikkomiseen liittyvät tiedot.
Sen lisäksi, mitä 1 ja 2 momentissa säädetään, tarkastusvirastolla on poliittista mainontaa koskevan asetuksen 22 artiklan 3 kohdassa tarkoitettuja tehtäviä hoitaessaan oikeus salassapitosäännösten estämättä saada välttämättömät mainitun asetuksen ja tähän lakiin perustuvien velvollisuuksien epäiltyyn rikkomiseen liittyvät tiedot, selvitykset ja asiakirjat digitaalisten palvelujen sisämarkkinoista ja direktiivin 2000/31/EY muuttamisesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) 2022/2065 (digipalvelusäädös), jäljempänä digipalvelusasetus, 51 artiklan 1 kohdan a alakohdassa tarkoitetulta muulta henkilöltä.
Poliittisen mainonnan palveluiden tarjoajan, rahoittajan ja digipalveluasetuksen 51 artiklan 1 kohdan a alakohdassa tarkoitetun muun henkilön on luovutettava tiedot ilman aiheetonta viivytystä, viranomaisen pyytämässä muodossa ja maksutta.
Tarkastusvirastolla on tässä pykälässä säädetyt tiedonsaantioikeudet, kun se pyytää tietoja toisen jäsenvaltion toimivaltaisen viranomaisen pyynnöstä poliittista mainontaa koskevan asetuksen 23 artiklan perusteella tai kun se osallistuu mainitussa artiklassa tarkoitettuihin yhteisiin tutkimuksiin.
Sen lisäksi, mitä 5 momentissa säädetään, tarkastusvirastolla on tässä pykälässä säädetyt tiedonsaantioikeudet, kun se pyytää tietoja Liikenne- ja viestintäviraston pyynnöstä digipalveluasetuksen 58 artiklan perusteella tai kun tarkastusvirasto osallistuu Liikenne- ja viestintäviraston aloittamiin digipalveluasetuksen 60 artiklassa tarkoitettuihin koordinaattoriviranomaisten yhteisiin tutkimuksiin.
4 §
Tiedonvaihto viranomaisten välillä
Toimivaltaisilla viranomaisilla on salassapitosäännösten estämättä oikeus luovuttaa poliittista mainontaa koskevassa asetuksessa ja tässä laissa säädettyjen tehtäviensä hoitamisen yhteydessä saamansa tiedot ja laatimansa asiakirjat sekä ilmaista salassa pidettävä tieto toisilleen, jos se on poliittista mainontaa koskevassa asetuksessa tai tässä laissa niille säädettyjen tehtävien hoitamiseksi välttämätöntä.
Tarkastusvirastolla on oikeus saada esitutkintaviranomaiselta salassapitosäännösten estämättä tiedot, jotka ovat välttämättömiä 15 §:n 3 momentin noudattamiseksi.
5 §
Tarkastukset
Tarkastusvirastolla on poliittista mainontaa koskevan asetuksen ja tähän lakiin perustuvien velvoitteiden epäiltyyn rikkomiseen liittyvää valvontaa varten oikeus päästä tilaan, jota poliittisen mainonnan palvelujen tarjoaja tai poliittista mainontaa koskevan asetuksen 22 artiklan 3 kohdassa tarkoitetussa tilanteessa digipalveluasetuksen 51 artiklan 1 kohdan a alakohdassa tarkoitettu muu henkilö käyttää elinkeino- tai ammattitoimintaansa liittyviin tarkoituksiin, ja tehdä valvonnassa tarvittavia tarkastuksia.
Tarkastusvirastolla on tarkastuksia tehdessään oikeus salassapitosäännösten estämättä saada tutkittavakseen sekä jäljentää ja takavarikoida jäljennösten ottamista varten epäiltyyn rikkomukseen liittyvän valvontatehtävän kannalta tarpeellinen liikekirjeenvaihto, kirjanpito, muut asiakirjat ja tiedot missä tahansa muodossa tallennusvälineestä riippumatta. Tarkastusta toimittava virkamies voi pyytää poliittisen mainonnan palvelujen tarjoajan tai digipalveluasetuksen 51 artiklan 1 kohdan a alakohdassa tarkoitetun muun henkilön edustajalta tai henkilöstön jäseneltä tarkastuksen kohteeseen ja tarkoitukseen liittyviä selvityksiä tosiseikoista ja asiakirjoista sekä tallentaa saamansa vastaukset. Tarkastusvirastolla ei kuitenkaan ole oikeutta saada sananvapauden käyttämisestä joukkoviestinnässä annetun lain 16 §:ssä tarkoitetun lähdesuojan piiriin kuuluvia tietoja.
Tarkastukseen sovelletaan lisäksi hallintolain (434/2003) 39 §:ää.
Pysyväisluonteiseen asumiseen käytetyssä tilassa tarkastuksen saa toimittaa vain, jos se on välttämätöntä epäillyn rikkomuksen selvittämiseksi ja kyseessä olevassa tapauksessa on olemassa perusteltu ja yksilöity syy epäillä poliittista mainontaa koskevaan asetukseen tai tähän lakiin perustuvia velvollisuuksia rikotun tai rikottavan tavalla, josta voi olla seuraamuksena tämän lain mukainen hallinnollinen seuraamusmaksu.
Tarkastusvirastolla on tässä pykälässä säädetyt tarkastusoikeudet, kun virasto toimittaa tarkastuksen toisen jäsenvaltion toimivaltaisen viranomaisen pyynnöstä Suomessa poliittista mainontaa koskevan asetuksen 23 artiklan perusteella tai kun virasto osallistuu mainitussa artiklassa tarkoitettuihin toimivaltaisten viranomaisten yhteisiin tutkimuksiin.
Sen lisäksi, mitä 5 momentissa säädetään, tarkastusvirastolla on tässä pykälässä säädetyt tarkastusoikeudet, kun se toimittaa tarkastuksen Liikenne- ja viestintäviraston pyynnöstä Suomessa digipalveluasetuksen 58 artiklan perusteella tai kun tarkastusvirasto osallistuu Liikenne- ja viestintäviraston aloittamiin digipalveluasetuksen 60 artiklassa tarkoitettuihin koordinaattoriviranomaisten yhteisiin tutkimuksiin.
6 §
Kutsuminen kuultavaksi
Tarkastusvirastolla on oikeus kutsua poliittista mainontaa koskevan asetuksen 22 artiklan 3 kohdassa tarkoitettua valvontaa tehdessä välityspalvelun tarjoajan edustaja tai henkilöstön jäsen kuultavaksi mainitun asetuksen ja tähän lakiin perustuvien velvollisuuksien epäiltyyn rikkomiseen liittyvistä tiedoista. Tarkastusvirastolla on sama oikeus myös digipalveluasetuksen 51 artiklan 1 kohdan a alakohdassa tarkoitetun muun henkilön edustajaa tai henkilöstön jäsentä kohtaan. Tarkastusvirasto voi tallentaa saamansa vastaukset kuultavan suostumuksella millä tahansa teknisellä välineellä.
Tarkastusvirastolla on tässä pykälässä säädetyt oikeudet, kun virasto pyytää tietoja toisen jäsenvaltion toimivaltaisen viranomaisen pyynnöstä poliittisen mainonnan asetuksen 23 artiklan perusteella tai kun virasto osallistuu mainitun artiklan mukaisiin toimivaltaisten viranomaisten yhteisiin tutkimuksiin.
Sen lisäksi, mitä 2 momentissa on säädetty, tarkastusvirastolla on tässä pykälässä säädetyt oikeudet, kun se pyytää tietoja Liikenne- ja viestintäviraston pyynnöstä digipalveluasetuksen 58 artiklan perusteella tai kun tarkastusvirasto osallistuu Liikenne- ja viestintäviraston aloittamaan digipalveluasetuksen 60 artiklassa tarkoitettuihin koordinaattoriviranomaisten yhteisiin tutkimuksiin.
7 §
Asianajajia ja muita oikeudenkäyntiasiamiehiä ja oikeudenkäyntiavustajia koskeva poikkeus tiedonsaanti- ja tarkastusoikeudesta
Poiketen siitä, mitä edellä tässä luvussa säädetään, tarkastusvirastolla ei ole oikeutta saada tai tarkastaa asianajajista annetussa laissa (496/1958) tarkoitetulta asianajajalta tai muulta ulkopuoliselta oikeudenkäyntiasiamieheltä tai -avustajalta tai näiden apulaiselta eikä henkilöltä, jonka hyväksi oikeudenkäyntiasiamiehen tai -avustajan salassapitovelvollisuus on säädetty, oikeudenkäyntiasiamiestehtävien hoitamisen yhteydessä vaihdettuja luottamuksellisia tietoja ja asiakirjoja. Oikeudenkäyntiasiamies- ja oikeudenkäyntiavustajatehtäviksi luetaan varsinaisten oikeudenkäyntiin liittyvien tehtävien lisäksi oikeudellinen neuvonta, joka koskee asiakkaan oikeudellista asemaa esitutkinnassa rikoksen johdosta, hallinnollisessa menettelyssä tai asian muussa oikeudenkäyntiä edeltävässä käsittelyvaiheessa taikka oikeudenkäynnin käynnistämistä tai sen välttämistä.
Edellä 1 momentissa säädettyä sovelletaan kaikkiin tarkastusviraston poliittista mainontaa koskevan asetuksen 22 artiklan 5 kohdan, digipalveluasetuksen 51 artiklan 1 kohdan ja tämän lain 3, 5 ja 6 §:n mukaisiin tutkintavaltuuksiin riippumatta siitä, käytetäänkö niitä tarkastusviraston omien tehtävien suorittamisessa tai Liikenne- ja viestintäviraston tai toisen jäsenvaltion toimivaltaisen viranomaisen pyynnöstä.
8 §
Virka-apu
Tarkastusvirastolla on oikeus poliittista mainontaa koskevassa asetuksessa ja tässä laissa säädettyjen tehtäviensä suorittamiseksi saada pyynnöstä poliisilta virka-apua.
9 §
Valvontapäätös
Tarkastusvirasto voi tämän lain mukaisia tehtäviä hoitaessaan velvoittaa rahoittajaa ja poliittisen mainonnan palvelujen tarjoajaa, joka rikkoo poliittista mainontaa koskevaa asetusta, lopettamaan asetuksen rikkominen ja velvoittaa tämän korjaamaan virheensä tai laiminlyöntinsä kohtuullisessa määräajassa.
10 §
Sitoumukset
Tarkastusvirasto voi päätöksellään määrätä välityspalvelun tarjoajan poliittista mainontaa koskevan asetuksen 7—17 ja 21 artiklassa säädettyjen velvollisuuksien noudattamiseksi tarjoamat sitoumukset tätä velvoittaviksi. Päätöksessä on samalla todettava, ettei toimivaltaisen viranomaisen jatkotoimille ole enää perusteita. Päätös on voimassa toistaiseksi tai määräajan.
Tarkastusvirasto voi ottaa asian uudelleen käsiteltäväkseen, jos jokin päätöksen perusteena oleva tosiseikka on muuttunut olennaisesti, jos sitoumuksia rikotaan tai jos päätös on perustunut osapuolten toimittamiin puutteellisiin, virheellisiin tai harhaanjohtaviin tietoihin.
11 §
Yhteistyö eri viranomaisten kanssa
Tarkastusviraston, tietosuojavaltuutetun ja Liikenne- ja viestintäviraston on poliittista mainontaa koskevan asetuksen ja tämän lain mukaisia tehtäviä hoitaessaan toimittava tarkoituksenmukaisessa yhteistyössä.
Jos tietosuojavaltuutettu tai Liikenne- ja viestintävirasto vastaanottaa toimenpidepyynnön, joka koskee poliittista mainontaa koskevassa asetuksessa säädettyjä rahoittajien tai poliittisen mainonnan palvelujen tarjoajien velvollisuuksia, sen on ilmoitettava asiasta tarkastusvirastolle.
Jos tarkastusvirasto vastaanottaa toimenpidepyynnön, joka koskee välityspalvelun tarjoajalle poliittisen mainonnan asetuksen 7—17 ja 21 artiklassa säädettyjä velvollisuuksia, sen on ilmoitettava asiasta Liikenne- ja viestintävirastolle.
12 §
Uhkasakko
Tarkastusvirasto voi asettaa rahoittajalle, poliittisen mainonnan palvelujen tarjoajalle ja digipalveluasetuksen 51 artiklan 1 kohdan a alakohdassa tarkoitetulle muulle henkilölle 9 §:n nojalla antamansa valvontapäätöksen tai muun tämän lain nojalla antamansa määräyksen tehosteeksi uhkasakon.
Poliittisen mainonnan asetuksen 22 artiklan 3 kohdassa tarkoitetussa tilanteessa uhkasakko asetetaan välityspalvelun tarjoajalle päiväkohtaisesti juoksevana. Välityspalvelun tarjoajalle asetettavan uhkasakon enimmäismäärä on viisi prosenttia sen asettamispäätöstä edeltävän tilikauden keskimääräisestä päivittäisestä maailmanlaajuisesta liikevaihdosta tai tulosta kultakin viivästyspäivältä. Liikevaihdolla tarkoitetaan kirjanpitolain (1336/1997) 4 luvun 1 §:ssä tarkoitettua tai sitä vastaavaa liikevaihtoa. Jos tilinpäätös ei ole uhkasakkoa asetettaessa vielä valmistunut tai jos liiketoiminta on vasta aloitettu eikä tilinpäätöstä ole saatavissa, liikevaihto voidaan arvioida muun saatavan selvityksen perusteella.
Edellä 2 momentissa tarkoitettu uhkasakko asetetaan uhkasakkolain (1113/1990) 9 §:ssä säädetystä poiketen ilman kiinteää peruserää ja lisäeriä. Uhkasakkolain 10 §:n 2 momentissa säädetystä poiketen 2 momentissa tarkoitettu uhkasakko voidaan tuomita kerrallaan enintään 60 päivän ajanjaksolta. Sen ylittävältä osalta uhkasakko raukeaa niiltä päiviltä, jotka ovat alkaneet ennen kuin päätös uhkasakon tuomitsemisesta tehdään.
Uhkasakkoa ei saa asettaa 3 §:ssä tarkoitetun tiedonantovelvollisuuden tehosteeksi luonnolliselle henkilölle, jos henkilöä on aihetta epäillä rikoksesta ja tiedot liittyvät rikosepäilyn kohteena olevaan asiaan, eikä luonnolliselle henkilölle 6 §:n mukaisen kuulemispyynnön tehosteeksi.
Muilta osin uhkasakkoon sovelletaan uhkasakkolakia.
3 luku
Hallinnolliset seuraamukset
13 §
Poliittisen mainonnan palvelujen tarjoajien seuraamusmaksu
Tarkastusvirasto voi määrätä seuraamusmaksun poliittisen mainonnan palvelujen tarjoajalle, joka tahallaan tai huolimattomuudesta rikkoo tai laiminlyö poliittista mainontaa koskevan asetuksen:
1) 7 artiklan 1 kohdassa säädetyn velvollisuuden pyytää rahoittajalta tai rahoittajan puolesta toimivalta mainonnan palvelujen tarjoajalta mainitussa kohdassa tarkoitetut ilmoitukset tai 2 kohdassa säädetyn velvollisuuden varmistaa, että sen tekemässä sopimusjärjestelyssä on edellytetty rahoittajaa tai rahoittajan puolesta toimivaa mainonnan palvelujen tarjoajaa antamaan mainitun kohdan mukaiset tarvittavat tiedot;
2) 9 artiklan 1 kohdassa säädetyn velvollisuuden säilyttää mainitussa kohdassa tarkoitetut tarvittavat tiedot tai 3 kohdassa säädetyn velvollisuuden säilyttää edelle mainittuja tietoja mainitussa kohdassa säädetyn ajan;
3) 11 artiklan 1 kohdassa säädetyn velvollisuuden varmistaa, että sen julkaisemien, näyttämien tai levittämien poliittisten mainosten yhteyteen on asetettu mainitussa kohdassa tarvittavat tiedot, tai 3 kohdassa säädetyn velvollisuuden asettaa 1 kohdassa tarkoitetut tiedot mainoksen yhteyteen merkinnöillä, jotka soveltuvat käytetylle välineelle, mahdollistavat mainoksen tunnistamisen poliittiseksi mainokseksi ja pysyvät paikoillaan mainosta edelleen levitettäessä;
4) 12 artiklan 1 kohdassa säädetyn velvollisuuden varmistaa, että 11 artiklan 1 kohdan e alakohdassa tarkoitettu avoimuusilmoitus sisältää tarvittavat 12 artiklan 1 kohdassa ja 6 kohdan tarkoittamassa delegoidussa säädöksessä tarkoitetut tiedot, 3 kohdan ensimmäisessä alakohdassa säädetyn velvollisuuden varmistaa avoimuusilmoituksen saatavuus koko poliittisen mainoksen julkaisuajan tilanteessa, jossa avoimuusilmoitus ei ole sisällytettynä suoraan osaksi mainosta, 3 kohdan toisessa alakohdassa säädetyn velvollisuuden tarjota avoimuusilmoitus, jota ei ole sisällytettynä suoraan osaksi mainosta, helposti saatavissa olevassa muodossa ja velvollisuuden pitää avoimuusilmoitus ajan tasalla koko mainoksen julkaisuajan tai 4 kohdassa säädetyn velvollisuuden säilyttää avoimuusilmoitukset muutoksineen seitsemän vuoden ajan sen jälkeen, kun asianomainen poliittinen mainos on julkaistu viimeisen kerran;
5) 13 artiklan 2 kohdassa erittäin suurille verkkoalustoille ja erittäin suurille verkossa toimiville hakukoneille säädetyn velvollisuuden varmistaa, että poliittinen mainos ja 12 artiklan 1 kohdassa tarkoitetut tiedot ovat saatavilla poliittisten verkkomainosten eurooppalaisessa rekisterissä 13 artiklan 2 kohdassa säädetyn ajan, 3 kohdassa säädetyn velvollisuuden tarjota pääsy 12 artiklan 1 kohdassa tarkoitettuihin tietoihin 9 artiklan 3 kohdassa määritellyn ajan tilanteessa, jossa asiaan liittyvä poliittinen mainos on poistettu tai siihen pääsy on estetty tai 13 artiklan 4 kohdassa muille kuin 13 artiklan 2 kohdassa tarkoitetuille poliittisen mainonnan julkaisijoille säädetyn velvollisuuden asettaa poliittiset verkkomainokset ja niihin liittyvät 12 artiklan 1 kohdassa tarkoitetut tiedot saataville verkkomainosten eurooppalaisessa rekisterissä viimeistään 72 tunnin kuluttua poliittisen mainoksen ensimmäisestä julkaisemisesta;
6) 14 artiklan 1 kohdassa säädetyn velvollisuuden liittää siinä tarkoitettuun toimintakertomukseen kampanjakohtaisesti koostetut tiedot, jotka koskevat rahamääriä tai muita sellaisia etuja, jotka on saatu osittaisena tai kokonaisena vastineena tarjotuista palveluista;
7) 21 artiklan 1 kohdan ensimmäisessä alakohdassa tarkoitetulle palveluntarjoajalle, jolla ei ole toimipaikkaa Euroopan unionin jäsenvaltiossa, mutta joka tarjoaa palvelua Suomeen, säädetyn velvollisuuden nimetä kirjallisesti laillinen edustaja johonkin niistä Euroopan unionin jäsenvaltioista, joissa kyseinen palveluntarjoaja tarjoaa palvelujaan.
14 §
Seuraamusmaksun suuruus
Seuraamusmaksun suuruus perustuu kokonaisarviointiin ja sitä määrättäessä on otettava huomioon poliittista mainontaa koskevan asetuksen 25 artiklan 4 kohdassa mainitut tekijät sekä mahdolliset tapauksen olosuhteisiin vaikuttaneet muut tekijät.
Poliittisen mainonnan palvelun tarjoajalle määrättävä seuraamusmaksu saa olla enintään kuusi prosenttia sen seuraamusmaksupäätöstä edeltäneen tilikauden vuotuisesta maailmanlaajuisesta liikevaihdosta.
Liikevaihdolla tarkoitetaan kirjanpitolain 4 luvun 1 §:ssä tarkoitettua liikevaihtoa tai sitä vastaavaa liikevaihtoa. Jos tilinpäätös ei ole seuraamusmaksua määrättäessä vielä valmistunut tai jos liiketoiminta on vasta aloitettu eikä tilinpäätöstä ole saatavissa, liikevaihto voidaan arvioida muun saatavan selvityksen perusteella.
15 §
Seuraamusmaksun määräämättä jättäminen ja määräämisoikeuden vanhentuminen
Seuraamusmaksua ei määrätä, jos:
1) velvoitteen rikkomista on pidettävä vähäisenä; tai
2) seuraamusmaksun määräämistä on pidettävä ilmeisen kohtuuttomana.
Seuraamusmaksu voidaan jättää määräämättä, jos poliittisen mainonnan palveluntarjoaja on oma-aloitteisesti ryhtynyt riittäviin toimenpiteisiin 13 §:ssä tarkoitetun velvoitteen rikkomisen tai laiminlyönnin korjaamiseksi välittömästi sen havaittuaan eikä rikkominen tai laiminlyönti ole vakava tai toistuva.
Seuraamusmaksua ei voida määrätä sille, jota epäillään samasta teosta esitutkinnassa, syyteharkinnassa tai tuomioistuimessa vireillä olevassa rikosasiassa. Seuraamusmaksua ei voida määrätä myöskään sille, jolle on samasta teosta annettu lainvoimainen tuomio.
Seuraamusmaksua ei voida määrätä valtion viranomaisille, valtion liikelaitoksille, hyvinvointialueiden viranomaisille, kunnallisille viranomaisille, Ahvenanmaan maakunnan itsehallintoviranomaisille, itsenäisille julkisoikeudellisille laitoksille, eduskunnan virastoille, tasavallan presidentin kanslialle eikä Suomen evankelis-luterilaiselle kirkolle ja Suomen ortodoksiselle kirkolle eikä niiden seurakunnille, seurakuntayhtymille ja muille elimille.
Seuraamusmaksua ei saa määrätä, jos on kulunut yli viisi vuotta siitä, kun rikkomus tai laiminlyönti on tapahtunut. Jos rikkomus tai laiminlyönti on ollut luonteeltaan jatkuvaa, viiden vuoden määräaika lasketaan siitä, kun rikkomus tai laiminlyönti on päättynyt.
16 §
Tutkintamenettelyä koskevien säännösten rikkomisesta määrättävä seuraamusmaksu
Jollei rikkomista ole pidettävä merkitykseltään vähäisenä tai seuraamusmaksun määräämistä muutoin perusteettomana, tarkastusvirasto voi määrätä poliittista mainontaa koskevan asetuksen 22 artiklan 3 kohdassa tarkoitettua tehtävää hoitaessaan seuraamusmaksun välityspalvelun tarjoajalle tai digipalveluasetuksen 51 artiklan 1 kohdan a alakohdassa tarkoitetulle muulle henkilölle, joka tahallaan tai huolimattomuuttaan:
1) vastustaa 5 §:n nojalla tehtävää tarkastusta;
2) antaa virheellisiä, puutteellisia tai harhaanjohtavia tietoja vastatessaan 3 §:n nojalla tehtyyn tietopyyntöön tai antaessaan tietoja 5 §:n mukaisen tarkastuksen aikana taikka jättää toimittamatta pyydetyt tiedot viranomaisen asettamassa määräajassa;
3) jättää oikaisematta antamiaan virheellisiä, puutteellisia tai harhaanjohtavia tietoja.
Seuraamusmaksun suuruuden määrittäminen perustuu kokonaisarviointiin, jossa on otettava huomioon rikkomisen laatu ja laajuus sekä moitittavuuden aste. Seuraamusmaksu saa olla enintään yksi prosentti rikkomiseen syyllistyneen välityspalvelun tarjoajan tai 1 momentissa tarkoitetun muun henkilön vuotuisesta tulosta tai maailmanlaajuisesta liikevaihdosta seuraamusmaksun määräämistä edeltäneenä tilikautena.
Seuraamusmaksua ei saa asettaa luonnolliselle henkilölle 1 momentin 2 kohdassa tarkoitetusta tietojenantovelvollisuuden rikkomisesta, jos henkilöä on aihetta epäillä rikoksesta ja tiedot liittyvät rikosepäilyn kohteena olevaan asiaan.
17 §
Julkinen varoitus
Tarkastusvirasto voi antaa poliittista mainontaa koskevan asetuksen 22 artiklan 4 kohdassa tarkoitetun valvonnan yhteydessä rahoittajalle, poliittisen mainonnan palvelujen tarjoajalle ja 21 artiklassa tarkoitetulle lailliselle edustajalle 22 artiklan 5 kohdan g alakohdassa tarkoitetun julkisen varoituksen, jos ne tahallaan tai huolimattomuudesta rikkovat poliittista mainontaa koskevassa asetuksessa niille säädettyjä velvollisuuksia.
Julkinen varoitus voidaan antaa edellyttäen, ettei asia kokonaisuutena arvioiden anna aihetta ankarampiin toimenpiteisiin.
Tarkastusviraston on julkaistava julkista varoitusta koskevat tiedot viipymättä sen jälkeen, kun päätöksestä on ilmoitettu sen kohteena oleville tahoille ja päätös on lainvoimainen. Julkaisemisesta on käytävä ilmi rikkomisen luonne sekä rikkomisesta vastuussa olevat 1 momentissa tarkoitetut toimijat. Tiedot on pidettävä tarkastusviraston internetsivuilla neljän vuoden ajan. Jos muutoksenhakuviranomainen kumoaa päätöksen kokonaan tai osittain, valvontaviranomaisen on julkistettava tieto muutoksenhakuviranomaisen päätöksestä vastaavalla tavalla kuin varoitus on julkistettu.
Jos julkisen varoituksen kohteena olevan luonnollisen henkilön tai oikeushenkilön nimen julkistaminen olisi kohtuutonta, varoituksen julkistaminen olisi omiaan vaikuttamaan haitallisesti meneillään oleviin vaaleihin tai kansanäänestykseen tai varoituksen julkistaminen vaarantaisi meneillään olevan viranomaistutkinnan, tarkastusvirasto voi:
1) lykätä varoituksen julkistamista, kunnes perusteita olla tekemättä se ei enää ole;
2) julkistaa varoitus julkistamatta varoituksen kohteena olevan henkilön nimeä;
3) jättää varoitus julkistamatta, jos 1 ja 2 kohdassa tarkoitetut toimenpiteet eivät ole riittäviä varmistamaan sitä, ettei varoitus vaikuta haitallisesti meneillään oleviin vaaleihin tai kansanäänestykseen.
Jos tarkastusvirasto julkistaa varoituksen julkistamatta varoituksen kohteena olevan henkilön nimeä, tarkastusvirasto voi samalla päättää julkistaa nimen myöhemmin kohtuullisen ajan kuluttua, jos perusteet julkistamatta jättämiselle lakkaavat tuossa ajassa.
Varoitus voidaan kuitenkin jättää julkistamatta, jos julkistaminen olisi kohtuuton päätöksen kohteena olevan toimenpiteen vähäisyyden vuoksi.
5 luku
Erinäiset säännökset
20 §
Laillisten edustajien rekisteri
Tarkastusvirasto pitää rekisteriä poliittisen mainonnan palvelujen tarjoajien, joilla ei ole Euroopan unionin jäsenvaltiossa toimipaikkaa, laillisista edustajista 21 artiklassa säädetyn mukaisesti.
Sen lisäksi, mitä poliittista mainontaa koskevan asetuksen 21 artiklan 1 kohdassa säädetään, poliittisen mainonnan palvelujen tarjoajan on annettava tiedot sähköisesti, ellei virasto erityisestä syystä hyväksy tietojen ilmoittamista paperilla.
21 §
Vaalien ja kansanäänestysten päivämäärien julkaiseminen
Oikeusministeriö ilmoittaa tarkastusvirastolle asetuksen 26 artiklan noudattamiseksi tarvittavat tiedot hyvinvointialueilla ja kunnissa toimitettavista neuvoa-antavista kansanäänestyksistä.
22 §
Seuraamusmaksun täytäntöönpano
Tämän lain nojalla maksettavaksi määrätyn seuraamusmaksun täytäntöönpanosta säädetään sakon täytäntöönpanosta annetussa laissa (672/2002).
23 §
Muutoksenhaku
Muutoksenhausta hallintotuomioistuimeen säädetään oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetussa laissa (808/2019).
Muutoksenhaussa uhkasakon asettamista ja maksettavaksi tuomitsemisesta koskevaan päätökseen sovelletaan kuitenkin uhkasakkolakia.
Tarkastusviraston muussa kuin 13 ja 16 §:n nojalla antamassa päätöksessä voidaan määrätä, että päätöstä on noudatettava muutoksenhausta huolimatta, jollei valitusviranomainen toisin määrää.
24 §
Voimaantulo
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .