Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Laadukas ja lapsen edun huomioiva varhaiskasvatus ja perusopetus edellyttävät kohtuullisia ryhmäkokoja lasten turvallisen hoidon ja riittävän läheisyyden turvaamiseksi. Liian suuret ryhmät heikentävät osaavan ja ammattitaitoisen henkilökunnan mahdollisuuksia lapsen yksilölliseen kohtaamiseen, huomioimiseen sekä kehityksen ja oppimisen tukemiseen. Liian isoista ryhmistä tulevat vaikutukset lapsen kehitykseen voivat ulottua pitkälle myöhempään elämään.
Tällä hallituskaudella hallituksen taholta on vahvana tavoitteena ollut, että pienistä lapsista yhä useampi siirtyisi tulevaisuudessa kotihoidosta varhaiskasvatuksen piiriin. Pyrkimyksestä huolimatta hallitus on kuitenkin heikentänyt varhaiskasvatuksen laatua merkittävästi kasvattamalla jo ennestään suuria varhaiskasvatuksen ryhmäkokoja. Ryhmäkokojen suurentamisella tavoiteltavat kustannukset jäävät kuitenkin toteutumatta, mikäli varhaisen tuen vähentyessä joudutaan turvautumaan korjaaviin toimenpiteisiin.
Vastaavasti viime aikaiset tilastot ovat osoittaneet heikennyksiä oppimistuloksissa, mikä on erittäin huolestuttavaa, sillä vahva perusopetus on ollut suomalaisen osaamisen kulmakivi. Pienempien opetusryhmien kautta voidaan lisätä opettajien mahdollisuuksia oppilaiden yksilölliseen kohtaamiseen sekä heidän kehityksen ja oppimisen tukemiseen.
Ryhmäkokojen pienentäminen vaatii merkittävämpää panostusta kuin hallituksen esityksessä. Aloite sisältyy Kristillisdemokraattisen eduskuntaryhmän vuoden 2019 vaihtoehtobudjettiin.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,