Viimeksi julkaistu 19.4.2021 17.47

Talousarvioaloite TAA 115/2018 vp 
Tarja Filatov sd ym. 
 
Talousarvioaloite määrärahan lisäämisestä lisäraiteiden yleissuunnitelman laatimiseksi pääradalla välillä Riihimäki—Hämeenlinna—Tampere (8 000 000 euroa)

Eduskunnalle

Päärata on maan ylivoimaisesti vilkkaimmin liikennöity raideosuus henkilöliikenteessä. Tämän osuuden välityskyvyn parantaminen on kustannustehokasta, ja mahdollistaa maapolitiikan ja asuntotuotannon tehostamisen radan vaikutuspiirissä. Tähän Kanta-Hämeen maakunta ja kunnat ovat osaltaan valmiita. 

Kesäkuussa 2016 solmittuun Suomen kasvukäytävän kasvukäytäväsopimukseen kirjattiin valtion ja alueen yhteiseksi tavoitteeksi "toiminnallisen kokonaisuuden kehittäminen siten, että kasvukäytävä yhä vahvemmin muodostaa yhtenäisen työmarkkina-, liiketoiminta- ja yhteistoiminta-alueen, joka houkuttelee yrityksiä, osaajia ja kansainvälisiä sijoituksia". 

Pääradan välityskyvyn parantaminen välillä Helsinki—Riihimäki—Hämeenlinna—Tampere on edellytys koko Suomen raideliikennepalvelujen parantamiselle kysyntää vastaavaksi. Helsinki—Tampere-rataosuuden välityskyvyllä on kasvukäytävän sisäisten vaikutusten lisäksi merkittävät säteilyvaikutukset lähes koko Itä-, Länsi- ja Pohjois-Suomen elinkeinoelämän kuljetuksiin, henkilöliikenteen saavutettavuuteen ja näiden alueiden elinvoimaan. Tässäkin mielessä rataosuus on Suomessa täysin poikkeuksellinen. 

Välityskyvyn parantamisen ensimmäinen vaihe rataosalla Helsinki—Riihimäki on tekeillä. 

Pääradan uudistamiseksi välillä Riihimäki—Hämeenlinna—Tampere on seuraavaksi käynnistettävä lisäraiteiden yleissuunnitelman laatiminen. Ilman lisäraiteen mahdollistamaa kapasiteetin lisäystä ei lähiliikennejunien tarjontaa voida lisätä eikä tavaraliikenteelle voida tarjota riittävän hyvää palvelutasoa. Nykyisellään rataosan kapasiteetti on erittäin häiriöherkkää, mikä vähentää raideliikenteen ja kuljetusten luotettavuutta ja heijastuu suoraan elinkeinoelämään. 

Suunnittelu eri vaiheineen ennen varsinaista toteutusta kestää useita vuosia. Tästä syystä Riihimäki—Tampere-välin lisäraiteiden yleissuunnitelman laatiminen tulisi aloittaa viipymättä. Vuonna 2018 valmistuneen tarveselvityksen tulokset ja esitykset palvelevat myös hyvin yleissuunnittelua ja myös vaiheittain toteutusta. 

Tämä aloite on tehty yhteistyössä Hämeen liiton ja Hämeen vaalipiirin kansanedustajien kanssa. 

Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että eduskunta lisää 8 000 000 euroa momentille 31.10.77 rataosuuden Riihimäki—Hämeenlinna lisäraiteiden yleissuunnitelman laatimiseen. 
Helsingissä 28.9.2018 
Tarja Filatov sd 
Aino-Kaisa Pekonen vas 
Martti Talja kesk 
Päivi Räsänen kd 
Timo Heinonen kok 
Sirkka-Liisa Anttila kesk 
Rami Lehto ps 
Mikko Alatalo kesk 
Jari Ronkainen ps 
Juha Rehula kesk 
Arto Pirttilahti kesk 
Sari Tanus kd 
Arto Satonen kok 
Kalle Jokinen kok 
Ville Skinnari sd 
Pauli Kiuru kok 
Satu Hassi vihr 
Sanna Marin sd 
Jukka Gustafsson sd 
Heli Järvinen vihr 
Mika Kari sd 
Sami Savio ps 
Harri Jaskari kok 
Sofia Vikman kok