Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Asemanseudut ovat tärkeitä kaupunkikehityksen paikkoja, joita kaupungit voisivat hyödyntää asunto- ja palvelurakentamisessa huomattavasti nykyistä paremmin. Alueiden hyödyntäminen edellyttää usein myös ratapihojen uudistamista, kansiratkaisuja tai toimintojen muualle siirtämistä. Kuopion henkilö- ja tavararatapihat ovat liikenneteknisesti ja turvallisuuden kannalta tulleet tiensä päähän aiheuttaen huomattavia vuotuisia käyttö- ja ylläpitokustannuksia sekä turvallisuus- ja sujuvuusriskejä. Kuopion rautatieaseman yhteystunnelit ja rautatiekatokset ovat säilyneet pääosin muuttumattomina 1930-luvun rakentamisesta lähtien. Asemalaiturialueelle ei ole lainkaan tämän päivän vaatimuksia vastaavia esteettömiä kulkuyhteyksiä. Henkilöratapiha ja sen turvalaitteet ovat täysin vanhentuneet.
Kuopiossa keskeisenä osana kaupunkikeskustan kehittämistä ollaan toteuttamassa Kuopion Asemanseudun uudistaminen. Alueella on käynnissä mittava yksityinen rakennushanke. Nykyisestä linja-auto- ja rautatieaseman alueesta muodostetaan seudullisesti tärkeä joukkoliikennepalvelut ja matkakeskustoiminnot sisältävä keskittymä, jota täydentää arkkitehtuuriltaan edustava toimisto-, liike- ja palvelutiloja sekä asumista sisältävä työpaikka-alue. Rakentamishankkeen arvo on noin 170 miljoonaa euroa, ja se valmistuu vuonna 2023. Matkakeskuksen ja aseman välinen uusi tunneli otetaan käyttöön tammikuussa 2020.
Hankekokonaisuuden toteutumisen kannalta on erityisen tärkeää, että aseman kohdan perusparannustyöt tulisi saada valmiiksi käynnissä olevan asemanseudun rakentamisen rinnalla. Henkilöaseman parantaminen lisäisi matkustajien palvelutasoa ja turvallisuutta. Erityisesti puutteellisten esteettömien kulkuyhteyksien haitat poistuisivat. Henkilöjunille saataisiin asianmukaisemmat hoito- ja seisontamahdollisuudet kuin nykyisellä tavararatapihalla.
1.vaiheena toteutettavan henkilöaseman ja -ratapihan muutosten kustannusarvio on noin 20 000 000 euroa. Aloittamisen määrärahat tulee varata vuoden 2020 talousarvioon. Koko Kuopion ratapihahankkeen kustannusarvio on noin 50 000 000 euroa. Toinen vaihe tulee käynnistää välittömästi ensimmäisen vaiheen jatkoksi.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,