Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Esitämme, että sote- ja maakuntauudistuksen valmisteluun kohdennetaan riittävä valtion taloudellinen tuki. Sote- ja maakuntauudistus on historiallinen rakenneuudistus, joka muuttaa merkittävästi kuntien, maakuntien ja valtion aluehallinnon tehtävänjakoa. Vuoden 2019 alusta alkaen maakunnat järjestävät kaikki alueensa sosiaali- ja terveyspalvelut sekä vastaavat pelastustoimesta, alueellisesta kehittämistehtävistä ja elinkeinojen edistämistehtävistä sekä mahdollisista muista alueellisista palveluista.
Valtiovarainministeriö on pyytänyt maakunnan liittoja käynnistämään maakuntauudistuksen esivalmistelun. Esivalmistelun on tarkoitus jatkua 1.7.2017 saakka, josta alkaa maakunnan toimintaa valmistelevan väliaikaishallinnon toimintakausi. Väliaikaishallinnon toimikauden päättyessä 1.3.2018 alkaa uuden maakunnan käynnistymisvaihe. Uusien maakuntien on tarkoitus aloittaa toimintansa 1.1.2019.
Maakunta- ja sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistukseen valmisteluvaiheen rahoitus on nykyisellään pitkälti kuntien ja kuntayhtymien vastuulla. Valmisteluun maakunnille tulee kuitenkin kohdentaa riittävä valtion rahoitus muun muassa väliaikaishallinnon kustannuksiin, maakuntien perustamiseen, maakuntien yhteisten palvelukeskusten perustamiseen ja ICT-muutostukeen.
Valmistelutyön tehokas toteuttaminen edellyttää kunnissa ja kuntayhtymissä sekä valtion aluehallinnossa voimavarojen siirtämistä maakuntauudistuksen valmisteluun. Laajan kokonaisuuden valmistelua ei ole mahdollista toteuttaa pelkästään olemassa olevalla henkilöstöllä nykyisten tehtävien rinnalla, vaan valmistelutehtäviin joudutaan osoittamaan lisäresurssia. Hyvällä valmistelulla taataan kaikkia osapuolia tyydyttävä palveluiden, elinvoiman ja kilpailukyvyn edistäminen. Uudistuksen onnistunut toteuttaminen vaatii sitoutumista muutoksen läpivientiin kaikilta osapuolilta sekä taloudellista resursointia valtiolta, kuntakentän ulkopuolelta.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,