Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Liikenteen verotus on Suomessa korkealla tasolla ja Rinteen hallitus on entisestään korottamassa polttoaineverotusta. Vain osa liikenteestä kerätyistä veroista palautetaan väyläverkoston kunnossapitoon ja investointeihin. Tämä siitä huolimatta, että Suomessa on valtavan suuri investointivelka ja väyläverkoston korjausvelka. Hallitus lisää perusväylänpidon määrärahoja 300 miljoonalla. Väyläverkon kehittämiseen kohdennettuja määrärahoja korotetaan reilulla 53 miljoonalla eurolla. Korotukset ovat tarpeellisia ja tervetulleita, mutta erityisesti uusien liikennehankkeiden osalta riittämättömiä. Väyläverkon kehittämiseen tarvitaan suurempi lisäpanostus.
Yhteiskunta menettää liikennehankkeiden tuottamia hyötyjä, kun liikennehankkeet viivästyvät rahoituksen puutteen vuoksi. Liikenneverkon kehittämisen puutteellinen rahoitus on tällä hetkellä yhteiskunnallisen kehityksen este. Ongelmana on myös se, että pienet hankkeet jäävät suurten varjoon. Hankkeiden viivästyminen ja toteutumisen epävarmuus vaikuttaa kielteisesti elinkeinotoimintaan. Yhteiskunta menettää liikennehankkeiden tuottamia hyötyjä, kun hankkeet viivästyvät rahoituksen puutteen vuoksi.
Kristillisdemokraattinen eduskuntaryhmä esittää 100 miljoonan euron lisäystä väyläverkon kehittämiseen. Lisämäärärahalla väylävirasto pystyy käynnistämään uusia hankkeita. Hankkeiden rahoitukseen pitää lisäksi entistä vahvemmin hakea EU:n rahoitusta.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,