Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Järvenpään ja Helsingin välillä valtatiellä 4 puuttuu 18 kilometriä riista-aitaa, mikä muodostaa merkittävän ongelman liikenneturvallisuudelle vilkkaasti liikennöidyllä moottoritiellä. Riista-aita alkaa tällä hetkellä nelostiellä vasta Järvenpään eteläisen liittymän pohjoispuolelta. Riista-aidan puute on merkittävä vaaratekijä kansalaisten liikenneturvallisuudelle. Viime vuosina valtatiellä 4 Keski-Uudenmaan alueella on tapahtunut lukuisia hirvikolareita. Yksistään vuosina 2018—2022 hirvieläinonnettomuuksia on tapahtunut tieosuudella jopa yli kaksikymmentä. Viimeksi kesällä 2024 uutisoitiin laajasti hirven aiheuttamasta poikkeuksellisen vakavasta ketjukolarista, joka tapahtui nelostiellä Keravan tuntumassa. Poikkeuksellinen ketjukolari on vain yksi esimerkki siitä, millaisiin ongelmiin riista-aidan puuttuminen nelostien keskeisiltä osuuksilta voi pahimmillaan johtaa.
Lahdenväylältä puuttuvan riista-aidan rakentaminen tulee viipymättä aloittaa Keravan ja Järvenpään välille. Uudenmaan ELY-keskus on tuonut julkisuudessa esiin, että syy riista-aitojen rakentamatta jättämiseen ei ole tahdon vaan rahan puutteesta kiinni. Viime kesän poikkeuksellisen ketjukolariin johtaneen hirvionnettomuuden yhteydessä Uudenmaan ELY-keskus on ottanut julkisuudessa kantaa siihen, että ensi sijassa Lahdenväylälle tarvitaan riista-aita Keravan ja Järvenpään välille. Aidattavaa kertyisi tälle välille yhteensä kuuden kilometrin verran, mikä tarkoittaisi 500 000 euron kustannusta. Riista-aidan rakentaminen olisi vaikuttava ja kaivattu teko liikenneturvallisuuden parantamiseksi Keski-Uudellamaalla. Tämän jälkeen on johdonmukaista, että riista-aidan rakentamista jatketaan välillä Kerava—Hiekkaharju. Tavoitteena tulee olla, että riista-aita turvaa tien käyttäjiä nykyistä kattavammin.
Edellä olevan perusteella ehdotan,