Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Kemin ratapiha on alueellinen järjestelypiha ja se toimii teollisuuden tuotantolaitoksien sekä Ajoksen sataman tulo- ja lähtöratapihoina. Huomattava osa ratapihan liikenteestä on raakapuun kuljetuksia. Ratapihalta lähtee tuotekuljetuksia myös muihin satamiin. Henkilöliikenteenteessä Kemin ratapiha toimii kaukojunien pysähdyspaikkana. Ratapihalla on kaksi laituriraidetta. Rataosuus kuuluu Euroopan laajuiseen TEN-T-ydinverkkoon
Väylävirasto on tunnistanut Kemin ratapihalla tarpeen parantaa sähköistämättömiä lajitteluraiteita sähköistetyiksi junankulkuraiteiksi, matkustajaliikenteen edellytyksiä laiturijärjestelyin sekä tasoristeysturvallisuutta. Tavoitteena on myös ratapihojen toiminallisuuden sekä tasoristeysturvallisuuden parantaminen. Ratapiha on osoittautunut epätoimivaksi erityisesti puuttuvan alikulkutunnelin vuoksi. Aseman edessä oleva päälaituri on nykyaikainen korkea 450 metrin pituinen laituri. Välilaituri on sen sijaan matala. Ratateknisten määräysten ja ohjeiden mukaan korkean laiturin keskelle ei voida rakentaa laituripolkua, koska laitureiden välinen tasoero tulee liian suureksi.
Välilaiturille ei ole rakennettu alikulkutunnelia, vaan käynti välilaiturille tapahtuu laituripolkuja pitkin, jotka voivat sijaita vain asemalaiturin päässä, eli kuten Kemissä etelä- ja pohjoispäässä. Käynti rautatieaseman kakkoslaiturille on osoittautunut kohtuuttomaksi pitkän kiertotien vuoksi. Välilaiturille kuljettaessa matkustajat joutuvat kiertämään jalkaisin pitkän matkan, sillä molemmat laituripolut sijaitsevat melko kaukana asemarakennuksesta. Kulkumatkallaan välilaiturille matkustajat joutuvat ylittämään ykkösraiteen. Epäkäytännöllinen ja vaarallinen kulkujärjestely aiheuttaa turvallisuusuhan ja vaikeuttaa liikuntavammaisten junan käyttöä.
Edellä olevan perusteella ehdotan,