Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Maantie 637 (Suolahdentie) on tärkeä tieyhteys Laukaan kirkonkylästä pohjoiseen Kuusan taajamaan, josta maantie jatkuu edelleen Konneveden suuntaan. Kuusasta on tieyhteys myös Suolahden (maantie 642) ja Valkolan suuntiin (maantie 16756). Nykyinen maantie on kapeahko ja mäkinen. Tiellä on kapeat pientareet, jotka eivät ole riittävät jalankulun ja pyöräilyn tarpeisiin. Maantien liikennemäärä vuonna 2017 oli keskimäärin 5 000 ajoa vuorokaudessa, josta raskaan liikenteen osuus oli noin viisi prosenttia.
Jalankulku- ja pyöräilyväylän rakentaminen parantaisi jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuutta alueella. Jalankulku ja pyöräily ovat päästöttömiä ja edullisia kulkutapoja, jotka kaiken lisäksi edistävät kansanterveyttä. Kansalaisten mahdollisuuksia kävellä ja pyöräillä turvallisesti ja helposti tuleekin edistää kaikin keinoin.
Kohteesta on vuonna 2007 valmistunut aluevaraussuunnitelma ja vuonna 2011 valmistunut tiesuunnitelma. Tiesuunnitelmassa on esitetty jalankulku- ja pyöräilyväylän toteutus maantielle 637 Vehniäntien liittymän (maantie 6375) ja Koskelantien yksityistieliittymän väliselle osuudelle. Väylän kokonaispituus on noin kolme kilometriä, josta on rakennettu noin 700 metrin osuus välillä Rokkamäki—Peurunka.
Hankesuunnitelmat ovat valmiina ja toteutus voidaan aloittaa heti, kun hankerahoitus on varmistunut. Hankkeessa on kunnan rahoitusosuus. Hankkeen arvioitu kokonaiskustannus on 1,6 miljoonaa euroa.
Edellä olevan perusteella ehdotan,