Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Vaikka Seinäjoen lentokentän säännöllinen reittiliikenne on loppunut ja tilauslentoliikenne tauolla, kehitetään lentokenttää edelleen.
Seinäjoen Lentoasema Oy ja Into Seinäjoki Oy ovat neuvottelemassa miehittämättömällä droonilla rahtilogistiikkaa kehittävän kansainvälisen yrityksen kanssa. Yrityksen tavoitteena on rakentaa EU:n alueelle rahtilentokenttien logistiikkaverkosto. Yhtiön miehittämättömän droonin kuljetuskapasiteetti ja toimintasäde ovat merkittävästi suuremmat kuin muilla tämänhetkisillä kehittäjillä. Drooni pystyy kuljettamaan yli 300 kiloa rahtia 2 500 kilometrin etäisyydelle. Yritys on halukas perustamaan kansainvälisten rahtilentojen tukikohdan Seinäjoelle, ja sen kanssa on allekirjoitettu aiesopimus. Kaupallisten rahtilentojen on määrä alkaa kesällä 2021.
Kansainväliset rahtidroonilennot tarjoavat suomalaisille vienti- ja tuontiyrityksille nopean ja ketterän logistisen yhteyden ympäri Eurooppaa. Kansainvälisten lentojen tueksi Seinäjoen lentokentän yhteyteen ollaan rakentamassa kotimaisten, lyhyen matkan drooniyritysten liiketoimintaa hoitamaan vienti- ja tuontirahdin kansallista ja paikallista logistiikkaa.
Seinäjoen kaupungin kehitysyhtiö INTO Seinäjoki on mukana AirportHUB / Air traffic and logistics development between the EU rural areas and China -hankkeessa. Hankkeen puitteissa tehdään monenlaisia toimenpiteitä Seinäjoen lentoasematoiminnan aktivoimiseksi. Seinäjoki kehittää valmiuksia ja matkailutuotteita Kiinasta Eurooppaan suuntautuvan henkilölogistiikan kasvattamiseen sekä pohjoismaisen sähkölentotoiminnan rakentamiseen yhdessä Ruotsin ja Norjan kanssa (FAIR-sähkölentokonehanke).
Jotta ympärivuotinen ja turvallinen drooni- ja sähkölentotoiminta olisi mahdollista pohjoisissa olosuhteissa, Seinäjoella aloitetaan ekologisen mallilentokentän suunnittelutyö. Pilotoinneissa testataan mm. menetelmiä kiitoteiden sulana pitämiseen sekä valaistukseen. Aihe on herättänyt kiinnostusta myös EU-komissiossa.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,