Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Munakka on kasvava ja kehittyvä kylä Ilmajoella lähellä Etelä-Pohjanmaan maakuntakeskusta Seinäjokea. Kylän alueella on päiväkoti ja kylässä toimii juuri saneerattu koulu. Päiväkoti ja koulu sijaitsevat Munakantien välittömässä läheisyydessä. Suurin osa koululaisista kulkee koulumatkan Munakantietä käyttäen ja koulumatka on vaarallinen. Kylällä toimii myös nuorisoseura ja kioski, jotka tuovat liikennettä Munakantielle.
Lisäksi alueella on maataloutta, joka tarkoittaa runsasta maatalouskoneiden liikennettä. Myös raskasta liikennettä on huomattavasti. Tie yhdistää usean kylän, eli toimii läpikulkureittinä.
Tiellä on sattunut useita ulosajoja ja myös kuolemaan johtanut onnettomuus. Tiellä näkyvyys on paikka paikoin huono kasvillisuudesta ja mutkaisuudesta johtuen. Kevyen liikenteen on vaarallista kulkea tietä, jossa ei ole juurikaan piennarta. Se on kapea ja huonokuntoinen. Talvella aurauksen seurauksena tie kapenee entisestään.
Mahdollinen Munakantien pyörätie olisi jatkumoa Seinäjoentien ja Vaasantien varressa kulkevaan pyörätiehen. Näin ollen aukeaisi yhtenäinen ja turvallinen reitti kevyelle liikenteelle Seinäjoelle saakka.
Matka olisi koululta noin 3 km Ilmajoen suuntaan, koska tämä turvaisi koulukyydityksen ulkopuolelle jäävät oppilaat. Pyörätie koululta noin 2,5 km Seinäjoentien suuntaan, jolloin aukeaisi yhtenäinen reitti Seinäjoelle. Tielle kokonaisvaltaisen kevyen liikenteen väylän rakentaminen vaatisi parantamista n. 5 kilometrin pituudelta. Hanke voitaisiin toteuttaa myös osissa — esimerkiksi ensin n. 2,8 kilometrin osuudella.
Ilmajoen kunta on varannut 15 000 euroa kevyen liikenteen väylän suunnitteluun.
Edellä olevan perusteella ehdotan,