Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Hallituksen vuoden 2025 talousarvioesityksessä on perusväylänpitoon osoitettu riittämätön määräraha. Tiestön korjausvelka tulee kasvamaan entisestään. Hallituksen ensi vuodelle laatiman talousarvioesityksen mukaan tiestön korjausvelka tulee kasvamaan pelkästään ensi vuonna sadalla miljoonalla eurolla.
Tiestön kunto heikkenee entisestään myös Keski-Suomessa. Tämä johtaa yhä kalliimpiin kustannuksiin tulevina vuosina. Korjausvelan kiinni kurominen on entistä haastavampaa. Lisäksi perusväylänpidon heikkous kasvattaa tiekäyttäjien kustannuksia, onnettomuuksia ja muita kustannuksia.
Keski-Suomi on vuosien mittaan jäänyt perusväylänpidon rahoituksessa jälkeen useista muista maakunnista. Keski-Suomessa on maakunnan sisäisen liikenteen lisäksi vilkas valtakunnallinen läpikulkuliikenne ja paljon raskasta liikennettä. Maantieliikenteellä on keskeisin rooli sekä maakunnan sisäisessä liikkumisessa, että liikkumisessa maakunnasta muualle Suomeen. On paikallaan, että Keski-Suomen osuutta kasvatetaan rahoituksessa.
Uusien väylähankkeiden sijaan on ensisijaista, että jo olemassa olevasta väyläverkostosta pidettään riittävällä tavalla huolta. Perusparannus- ja kunnossapitohankkeita tulee toteuttaa koko Keski-Suomen alueella. Ympäri maakunnan on tarvetta muun muassa päällysteiden uusimisille, siltojen korjauksille ja tievalaistuksen uusimiselle.
Edellä olevan perusteella ehdotan,