Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Suomi ja Ruotsi ovat tällä hetkellä ainoat Euroopan unionin naapurimaat, joiden rajojen yli ei kulje henkilöjunaliikennettä. Hallituksen tuleekin tarkastella mahdollisuuksia Oulun ja Haaparannan välisen radan sähköistämisestä vuodenvaihteessa 2024/2025. Sen ansiosta pohjoinen sitoisi Suomen osaksi kansainvälistä raideyhteyttä Eurooppaan asti, mutta tarjoaisi myös merkittävän väylän pohjoisen henkilöliikenteeseen. Sähköistäminen on konkreettinen keino mahdollistaa aito rajan ylittävä junaliikenne Suomen ja Ruotsin välille.
Kansainvälisesti tarkasteltuna Tornion ja Haaparannan alue on myös merkittävä kuljetuskäytävien solmukohta. Tästä kertoo muun muassa se, että alue on osa vireillä olevaa TEN-T-ydinverkkokäytävän laajennusta Perämerenkaaren ympäri. Sen lisäksi alueen läpi kulkevat useat merkittävät Pohjois-Suomen ja Pohjois-Ruotsin kansainväliset liikennekäytävät. Henkilöliikenne tarjoaisikin lisää mahdollisuuksia työssäkäyntialueen laajentumiseen Perämeren alueella.
Suomen ja Ruotsin välinen yhteistyö on myös merkittävästi lisääntynyt sen jälkeen, kun maista tuli Nato-liittolaisia. Kulkuyhteydellä on siis merkittävä strateginen rooli myös huoltovarmuuden ja puolustuspolitiikan kautta tarkasteltuna. Tämä parantaisi alueen liikenneyhteyksiä ja vahvistaisi yhteyksiä Ruotsiin ja muuhun Eurooppaan.
Henkilöliikenne rataosuudella Oulu—Haaparanta olisi siis merkittävä panostus kohti yhtenevää länttä ja Eurooppaa. Henkilöliikenteen suunnittelu on jo aloitettu VR:n toimesta, joten puuttuu enää rahoitus rataosuudesta, joka palvelisi tehokkaasti niin matkailua kuin työmatkaliikennettä. Henkilöliikenne tarvitsee kuitenkin taloudellista tukea. Kansainvälisen saavutettavuuden sekä Pohjoisen elinkeinoelämän kannalta onkin merkittävää, että valtiolta tulisi taloudellista tukea Oulu—Haaparanta-junayhteyden avaamista varten, jotta uuden yhteyden taloudelliset resurssit olisi turvattu seuraaville vuosille.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,