Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
KlaRa-hanke on useiden yksittäisten hankkeiden muodostama kokonaisuus. Toteutuessaan hankekokonaisuus tuo merkittäviä hyötyjä erityisesti Kokkolan suurteollisuusalueeseen liittyvälle elinkeinoelämälle, minkä lisäksi se sujuvoittaa liikennöintiä ja matkaketjujen toimivuutta sekä edistää Kokkolan kaupunkirakenteen myönteistä kehitystä.
KlaRa-hankkeeseen sisältyville toimenpiteille on olemassa painava tarve. Kokkolan suurteollisuusalueella sijaitseva Kokkolan Satama on Suomen kolmanneksi suurin yleissatama, jossa käsitellään joka vuorokausi noin 400 junavaunua. Väyläsyvennyksen jälkeen liikennöinti satamaan ja takaisin kasvaa entisestään, mutta junaliikenteelle on olemassa vain yksi raide.
Tavaraliikenne kulkee Kokkolan rautatieaseman kautta, joka palvelee henkilöliikenteessä noin 200 000 asukkaan väestöpohjaa. Entistä nopeammat yhteydet lisäävät junamatkustamisen suosiota, mutta Kokkolan rautatieaseman puitteet ovat jääneet pahasti jälkeen nykyajan vaatimuksista. Laitureilla ei ole katoksia, parkkipaikat ovat ahtaat ja matkaketjut hankalia.
Kaupungin kasvu puolestaan asettaa haasteita kaupunkirakenteelle, sillä kaupungin laajentuminen rautatieaseman eteläpuoleiselle alueelle on hankalaa ilman toimivia yhteyksiä keskustan palveluihin.
Raiteet alittava alikulkutunneli tiivistää kaupunkirakennetta yhdistämällä etelä- ja pohjoispuolet toisiinsa. Samalla se vauhdittaa eteläpuolelle suunniteltua asuinrakentamista. Kosilan alueelle on myös suunniteltu nelikaistaisena toteutettava valtatien 8 uusi linjaus.
Hankesuunnittelua kokonaisuuden tiimoilta on jo tehty. Hankekokonaisuuden kustannusarvion työlukuna on käytetty 50 miljoonaa euroa. Näin mittavaa kehityshanketta ei ole enää mahdollista toteuttaa kaupungin omin toimenpitein. Valtion ollessa alueella keskeinen toimija on tärkeää, että Kokkolan kaupungilla ja valtiolla on yhteinen tahtotila hankkeen toteuttamisesta. Silloin kokonaisuuden vaiheittainen toteutus voi käynnistyä mahdollisimman nopealla aikataululla. KlaRa-hankkeen ensimmäisen vaiheen toteutuksen käynnistämiseksi on tarpeen tehdä valmistelevia toimenpiteitä Kokkolan ratapiha-alueella (esim. VR:n telakorjaamon siirto). Valmistelevat toimenpiteet ovat välttämättömiä ja linkittyneet osaksi kokonaisuutta.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,