Viimeksi julkaistu 19.4.2021 16.44

Talousarvioaloite TAA 297/2020 vp 
Mari-Leena Talvitie kok ym. 
 
Talousarvioaloite määrärahan lisäämisestä Oulu—Ylivieska-kaksoisraiteen suunnitteluun (30 000 000 euroa)

Eduskunnalle

Pääradan kehittämisellä Oulun ja Ylivieskan välillä on suuri merkitys niin alueellisesti kuin valtakunnallisesti. Raideliikenteen kehittäminen tukee Pohjois-Suomeen sijoittuvan teollisuuden toimintaedellytyksiä ja näin vaikuttaa positiivisesti koko Suomen vientiin. Se on myös tärkeä osa päästötavoitteiden saavuttamista, sillä tavara- ja henkilöliikenteen siirtymisellä raideliikenteeseen on huomattava merkitys päästövähennyksiin. Pääverkon kehittäminen on edellytys TEN-T-verkon laajentamiselle. Pohjois-Suomelle hanke on merkittävä, sillä Oulu—Ylivieska-kaksoisraide parantaa Pohjois-Suomen saavutettavuutta, edistää Pohjois-Suomen kilpailukykyä sekä yhdistää Suomen kasvukeskukset sekä keskeiset tuotantolaitokset ja logistiset solmupisteet kestävällä tavalla.  

Yksiraiteinen rataosuus on erittäin tiheästi liikennöity ja lisäksi tavara- ja henkilöjunien suuret nopeuserot tekevät radasta hyvin häiriöherkän. Tavaraliikenteen määrässä väli Kokkola—Oulu on valtakunnan toiseksi vilkkain, sen liikennemäärä noin 7 miljoonaa tonnia/vuosi. Liikenteen ennakoidaan kasvavan noin 10 % vuoteen 2030 mennessä. Oulusta etelään henkilöliikenteessä on yli miljoona matkustajaa vuosittain ja matkustajamäärien arvioidaan kasvavan 40—45 % vuoteen 2030 mennessä. Oulun ja Kokkolan välillä kulkee yhteensä 37 henkilö- ja tavarajunaa päivittäin.  

Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että eduskunta lisää 30 000 000 euroa momentille 31.10.77 Oulu—Ylivieska-kaksoisraiteen suunnitteluun.  
Helsingissä 16.10.2020 
Mari-Leena Talvitie kok 
Ville Vähämäki ps