Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Maantie 955 on seututieluokkainen maantie Kittilän Könkään kylän ja Inarin taajaman välillä. Tie on nykyisin pääosin 5—6 metrin levyinen mutkainen ja kapea sorapintainen maantie. Nopeusrajoitus on pääosin 80 km/h, kyläalueiden kohdalla se on laskettu 60 km/h. Vuonna 2010 tien keskimääräinen vuorokausiliikennemäärä oli suunnittelualueen alkuosalla noin 540 ajoneuvoa vuorokaudessa ja loppuosalla noin 300 ajoneuvoa vuorokaudessa. Raskaan liikenteen osuus liikennemääristä on 5 %. Parannettava tieosuus on 12,6 kilometrin pituinen ja se päättyy Hanhimaan kylän eteläpuolella. Tieosuus sijoittuu kokonaisuudessaan Kittilän kunnan alueelle.
Liikennemäärät ovat kasvaneet huomattavasti viime vuosina, mikä johtuu Suurikuusikon kultakaivoksen työmatkaliikenteestä ja matkailuliikenteen kasvusta. Ennustetaan, että tien liikennemäärät kasvavat edelleen runsaasti kaivoksen huoltoliikenteen kasvun sekä kasvavan matkailuliikenteen johdosta. Erityisesti Inarintie 172:n kohdalla oleva jyrkkä mutka on erittäin vaarallinen ja paikassa tapahtuu useita ojaanajoja vuosittain. Tiellä on myös koulukuljetuksia.
Nykyisen sorapintaisen tien rakenteen kunto on heikko ja siinä esiintyy kantavuuspuutteita. Tie ei vastaa nykyisten liikennemäärien vaatimuksia. Uusi tie tulisi rakentaa kestopäällystettynä ja tien kokonaisleveys on 8,0 metriä. Kustannusarvio hankkeelle on 7 000 0000 euroa. Korjaamalla ko. tieosuus parannetaan alueen liikenneyhteyksiä huomattavasti, mm. yhteys Suurikuusikon kultakaivokselle paranee, kun työmatkaliikenne ja kaivoksen raskas huoltoliikenne voivat käyttää suorinta tieyhteyttä. Näin raskaan liikenteen tuottama häiriö asutukselle pienenee ja alueen liikenneturvallisuus paranee.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,