Viimeksi julkaistu 19.4.2021 15.19

Talousarvioaloite TAA 346/2016 vp 
Sirpa Paatero sd ym. 
 
Talousarvioaloite merenkululle asetettujen väylämaksujen poistamisesta (-46 200 000 euroa)

Eduskunnalle

Suomen ulkomaankaupan viennistä noin 90 % ja tuonnista noin 70 % kulkee meritse. Vuoden 2015 alusta voimaan tulleen rikkidirektiivin vaatimusten täyttäminen edellyttää käytännössä siirtymistä raskaasta polttoaineesta merkittävästi kalliimpaan meridieseliin, koska korvaavat vaihtoehdot kuten rikkipesurit ja LNG-laivoihin siirtyminen ovat vielä kehitysvaiheessa tai marginaalikäytössä. Meridieseliin siirtyminen nostaa Suomen elinkeinoelämän merikuljetuskustannuksia satoja miljoonia euroja vuodessa. Voimassa oleva väylämaksujärjestelmä heikentää metsä-, metalli- ja kemianteollisuuden sekä satamien kilpailukykyä ja vääristää kilpailuympäristöä Itämeren alueella. Lisäksi väylämaksujen ja rikkidirektiivin huomattava negatiivinen yhdistelmä on johtanut liikenteen siirtymiseen Suomesta Venäjän ja Baltian reiteille. EU-maista vastaavantyyppinen, mutta alempi väylämaksu on käytössä ainoastaan Ruotsissa. 

Väylämaksujärjestelmä on vaikeaselkoinen ja epäoikeudenmukainen. Kohdennetut alennukset väylämaksuissa ovat saattaneet eri lasteja eriarvoiseen asemaan. Kansainvälisesti ehdottomasti yleisin ja yksinkertaisin käytäntö on se, että vesiväylät kuten tie- ja rautatieväylätkin rahoitetaan suoraan valtion budjetista. Suomen kansainvälisesti poikkeava ja mittaluokassaan ainutlaatuinen väylämaksu voidaan nähdä Suomen itse itselleen luomana kaupan esteenä. Väylämaksuista luopuminen kohdistuu tasapuolisesti varustamoihin, kauppaan ja teollisuuteen. 

Ponsiosa 

Edellä olevan perusteella ehdotamme,

että eduskunta poistaa momentin 11.19.06 ja väylämaksuihin arvoidun 46 200 000 euron tulokertymän. 
Helsingissä 30.9.2016 
Sirpa Paatero sd 
Anneli Kiljunen sd 
Markku Pakkanen kesk 
Satu Taavitsainen sd