Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Suomessa on käytössä väylämaksujärjestelmä. EU-maista vastaavantyyppinen, mutta alempi väylämaksu on käytössä ainoastaan Ruotsissa. Väylämaksujärjestelmä heikentää erityisesti satamien sekä metsä-, metalli- ja kemianteollisuuden kilpailukykyä ja vääristää kilpailuympäristöä Itämeren alueella.
Kohdennetut alennukset väylämaksuissa ovat saattaneet eri lasteja eriarvoiseen asemaan. Kansainvälisesti ehdottomasti yleisin ja yksinkertaisin käytäntö on se, että vesiväylät kuten tie- ja rautatieväylätkin rahoitetaan suoraan valtion budjetista. Suomen kansainvälisesti poikkeava ja mittaluokassaan ainutlaatuinen väylämaksu voidaan nähdä Suomen itse itselleen luomana kaupan esteenä. Väylämaksuista luopuminen kohdistuu tasapuolisesti varustamoihin, kauppaan ja teollisuuteen.
Väylämaksut tulee poistaa valtion talousarviosta. Tulot vähenevät tämän vaikutuksesta 47,4 miljoonaa euroa.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,