Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Kolin kansallispuiston kävijämäärät ovat olleet voimakkaassa kasvussa viime vuosina. Kolin huipulla kansallispuiston sisällä sijaitsevat Pohjois-Karjalan Osuuskaupan operoima Break Sokos Hotel Koli sekä Metsähallituksen Luontokeskus Ukko. Huipun läheisyydessä sijaitsevat pysäköintialueet, josta pääsee Kolin huipulle kiskohissiä käyttämällä tai portaita pitkin.
Kuluvana vuonna Kolin kansallispuiston kävijämäärän ennustetaan olevan yli 200 000, mikä on näkynyt pysäköintialueiden riittämättömyytenä. Tilanpuutteen vuoksi autoja pysäköidään vaarallisesti Kolin huipulle vievän tien varteen, pahimmillaan tien laidalle on kertynyt sadan auton jonoja. Hallitsematon pysäköinti aiheuttaa merkittävän turvallisuusriskin.
Tavoitteena on löytää vaihtoehtotarkasteluun pohjautuen Kolin pysäköinnin suunnitteluratkaisu, joka yhtäältä ratkaisee pysäköinnin haasteet (myös pidemmälle tulevaisuuteen kasvuennusteet huomioiden) ja toisaalta edistää Kolin alueen luontoa ja kulttuuriperintöä säästävän kestävän matkailukasvun tavoitetta. Pysäköinnin suunnitteluratkaisu pitää sisällään turvalliset kulkuyhteysratkaisut pysäköintialueelta Kolin huipulla sijaitsevalle hotellille ja luontokeskukselle, Kolin kyläkeskukseen sekä yhteydet Kolin kansallispuistossa sijaitseville muille opastetuille polkureiteille. Suunnittelu toteutetaan vuorovaikutteisena sidosryhmäprosessina siten, että avaintoimija on Metsähallitus yhteistyössä Lieksan kaupungin ja Pohjois-Savon ELY-keskuksen liikennevastuualueen kanssa.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,