Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Päästökaupan epäsuorien kustannusten kompensaatiotuen momentin määrärahaa käytetään päästökaupan epäsuorien kustannusten kompensaatiotuesta säädetyn lain mukaisten tukien maksamiseen.
Hallituskaudella 2011—2015 päästökauppaoikeuksien huutokauppa kohdennettiin Suomen kehitysyhteis- ja ilmastotyön rahoitukseen, ja menettely sai myönteistä kansainvälistä huomiota. Nyt hallitus esittää päästökaupan tuotot kohdennettaisiin energiaintensiiviselle teollisuudelle. Näin siitä huolimatta, että Valtion taloudellinen tutkimuskeskus lyttäsi työ- ja elinkeinoministeriön luonnoksen muutoksiksi päästökauppaa koskevaan lakiin. VATT on myös tehnyt selvityksen energiaverotukien kielteisistä vaikutuksista. Nyt hallitus haluaa hallitusohjelman mukaisesti rahoittaa tuen päästökauppaoikeuksien huutokauppatuloilla.
Momenttia perustellaan mm. sähköintensiivisen vientiteollisuuden kilpailukyvyn turvaamistavoitteella. Myös tästä VATT on todennut, että se ei pidä paikkaansa, koska yritysten kilpailukyvyn ei ole osoitettu olevat riippuvainen energiaverotuista, ja että tuet ovat ristiriidassa Suomen ilmastotavoitteiden kanssa.
Se, että hallitus siirtää tulot Suomen kehitysyhteis- ja ilmastotyöstä, vahingoittaa Suomen mainetta, koska päätämme sen sijaan tukea teollisuutta, joka on suurin energiankuluttaja. Suomi-kuva kärsii kehitysyhteistyön suurista leikkauksista ja siitä, että Suomi jo alle vuoden kuluttua Pariisin sopimuksen hyväksymisestä jälkeen ryhtyy toimenpiteisiin, jotka eivät edistä ilmastopolitiikkamme.
Haluamme Suomen olevan vahva ja luotettava kansainvälinen toimija sekä kansainvälisessä kehitysyhteistyössä että ilmastopolitiikassa. Ainoastaan pitkän aikavälin yhteisillä toimenpiteillä voimme ennaltaehkäistä globaaleja levottomuuksia ja parantaa ihmisten arkipäivää ja elinympäristöämme. Tämän vuoksi haluamme kohdentaa päästökaupan epäsuorien kustannusten kompensaationtuen toisin kuin hallitus tekee.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,