Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Liikennepolttoaineiden verotasoja korotettiin elokuusta 2020 alkaen. Muutoksen arvioidaan lisäävän valtion energiaverotuloja vuonna 2023 noin 250 milj. eurolla.
Veronkorotus nosti dieselin ja bensiinin hintoja yleisesti 6—7 senttiä litralta ja aiheutti lisäkustannuksia muun muassa maatiloille sekä kuljetusalalle. Yksittäiselle ajoneuvoyhdistelmälle veronkorotuksen vaikutus on ollut noin 10 000 euroa vuodessa ja koko kuljetusalalle lähes 80 miljoonaa euroa vuodessa.
Hallituksen verolinjauksissa ei huomioida maantiekuljetusten merkitystä viennin kilpailukyvylle eikä maataloudelle. Polttoaineen hinta vaikuttaa suoraan maatilojen kannattavuuteen, kuljetusyrittäjiin sekä Suomen vientiteollisuuteen. Samoin polttoaineen hinta vaikuttaa etenkin maaseudun työssäkäyviin ja vähäosaisiin huomattavasti enemmän kuin julkisten liikenteen palvelujen ääressä asuviin. Kysymys polttoaineen hinnasta liittyy myös alueelliseen yhdenvertaisuuteen.
Esitämme, että polttoaineverotusta kevennetään 1.8.2020 voimaan tullutta polttoaineveron korotusta edeltävälle tasolle. Aloite sisältyy KD eduskuntaryhmän vuoden 2023 vaihtoehtobudjettiin.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,