Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Valtatie 8 (E8) eli yhteysväli Turku—Vaasa—Kokkola—Oulu on merkittävä tavara- ja työmatkaliikenteen väylä. Kaikki läntisen Suomen satamat ja lentoasemat ovat valtatien 8 yhteydessä.
Länsirannikon satamien kautta kulkee noin 40 % Suomen vienti- ja tuontikuljetuksista. Merkittävä osa kuljetuksista kulkee valtatietä 8 pitkin. Valtatie 8 on Turun, Porin, Vaasan ja Kokkolan välisellä osuudella ainoa valtakunnallisen liikennejärjestelmän toimiva yhteys.
Tieosuus Vassor—Kärlax on vilkasliikenteinen, ja tien turvallisuus on pääteiden huonoimpia. Mutkaisen ja mäkisen tieosuuden vuoden keskimääräinen vuorokausiliikenne on n. 4 500 ajoneuvoa/vrk. Raskaan liikenteen osuus on 11 %. Tieosuus on hankala raskaalle liikenteelle etenkin talviliukkailla.
Kapeuden ja ohitusnäkemien puuttumisen vuoksi liikenne jonoutuu, ja nopeusrajoitus on jouduttu pudottamaan 80 kilometriin tunnissa. Näistä syistä kuljetukset hidastuvat, ja kuljetuskalusto kuluu nopeasti ja vaurioituu. Tästä aiheutuu yrityksille lisäkustannuksia, mikä vaikuttaa suoraan niiden kilpailukykyyn. Tieosuus on valaisematon, ja sillä tapahtuu runsaasti onnettomuuksia.
Vuosina 2000—2006 on suunnitteluosuudella sattunut yhteensä 39 poliisin tietoon tullutta liikenneonnettomuutta. Onnettomuuksista 17:ssä on aiheutunut henkilövahinkoja. Liikenteen ongelmia pyritään helpottamaan rakentamalla välille Vassor—Kärklax kaksi (1,5 km ja 2,2 km) erillistä keskikaiteellista ohituskaistaosuutta. Ohituskaistaosuuksille rakennetaan riista-aita sekä tievalaistus. Tien geometriaa parannetaan muun muassa poistamalla mäkiä ja oikomalla mutkia Mustasaaressa ja Vöyrillä. Toimenpiteiden seurauksena liikenteen sujuvuus ja liikenneturvallisuus paranevat. Tieosuuden kehittäminen on Pohjanmaan kauppakamarin priorisoima ykköshanke. Vassor—Kärklax-tieosuudelle on valmis tiesuunnitelma, jonka kustannusarvio on n. 7,0 miljoonaa euroa.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,