Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Suomessa on noin 2 800 tasoristeystä ja niistä 2 060 on vartioimattomia. Liikennevirasto poistaa vuosittain käytöstä yksittäisiä tasoristeyksiä. Esimerkiksi vuonna 2015 poistettiin käytöstä 22 tasoristeystä ja vuonna 2016 vastaavasti 25. Marraskuussa 2017 liikenne- ja viestintäministeriö päätti nelivuotisen toimenpideohjelman laatimisesta vuosille 2018—2022 tasoristeysturvallisuuden lisäämiseksi. Liikennevirasto on tehnyt parannusprojekteista listan. Ohjelmaan kuuluu 65 toimenpidettä, joiden yhteenlaskettu arvo on 28 miljoonaa euroa. Liikennevirasto on tänä vuonna budjetoinut 21 tasoristeyksen parannustyöt, ja ensi vuonna määrä on kutakuinkin sama. Liikenneviraston mukaan puolipuomilaitos maksaa 200 000—250 000 euroa. Hinta tasoristeyksen korvaamiseksi sillalla vaihtelee 0,6 miljoonasta eurosta 3,5 miljoonaan euroon. Uusien tiejärjestelyjen kulut vaihtelevat tapauksittain.
Kun liikenne- ja viestintäministeriön toimenpideohjelma tasoristeyksien turvallisuuden lisäämiseksi loppuu vuonna 2022, Suomessa on edelleen jäljellä noin 2 000 vartioimatonta tasoristeystä. Toimenpideohjelman tavoite tehdä 65 toimenpidettä neljässä vuodessa on riittämätön. Vartioimattomien tasoristeyksien korjaamisen tulee tapahtua nopeammin.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,