Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Valtatien 20 Korvenkylän ja Kiimingin välisen tieosuuden uudistamiselle on lukuisia perusteita. Tieosuus on altis onnettomuuksille, jotka korostuvat erityisesti aamujen ja iltojen ruuhkahuippujen aikaan. Valtatien vuorokautiset liikennemäärät ovat aiempina vuosina vaihdelleet 10 000—17 000 ajoneuvon välillä. Raskasta liikennettä on ollut runsaasti, lähes 800 ajoneuvoa tai ajoneuvoyhdistelmää vuorokaudessa.
Tieosuuden uudistamista on selvitetty vuoden 2019 aikana. Selvitystyössä on selvitetty, onko tien muuttamiseen nelikaistaiseksi edellytyksiä, ja myöhemmin jatkoselvitetty kyseisen muuttamisen vaikutuksia alueen kunnissa ja tieosuuden välittömässä ympäristössä.
Tieosuuden muuttaminen nelikaistaiseksi parantaisi osuuden liikenteen välityskykyä, sujuvuutta ja liikenneturvallisuutta. Uudistus palvelisi ennen kaikkea alueen runsaslukuista väestöä. Tien leventäminen parantaa ja yhdenmukaistaa valtatien yhteysvälin laatutason. Henkilöautoliikenteen sujuvuus paranee ja yhteysvälin matka-aika lyhenee. Joukkoliikenteen sekä kevyen liikenteen ja jalankulkijoiden kulkuolosuhteet paranevat. Tien parantaminen vähentää Jäälin kohdalla sijaitsevan I-luokan pohjavesialueen pilaantumisriskiä.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,