Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Koska turvallisuustilanne on muuttunut viime vuosien aikana koko maailmassa, myös Euroopassa ja etenkin Suomessa, ehdotan, että eduskunta selvittää, millä toimilla voimme vahvistaa kansan resilienssiä ja kriisinsietokykyä poikkeusoloissa. On tärkeää, että luontosuhde ja selviytymistaidot on kattavasti ja käytännönläheisesti otettu huomioon perusopetuksessa.
Tavoitteena tulee olla, että jokaisella peruskoulunsa päättävällä nuorella on taidot selviytyä vähintään 36 tuntia ilman sähköä, vettä ja ruokaa missä päin Suomea tahansa. Meillä Lapissa on hyviä erä- ja luonto-opetukseen perehtyneitä kouluja, muun muassa Ranuan peruskoulu ja Enontekiön erälukio, joista voimme ottaa oppia ja skaalata opetuksen järjestämiseen koko Suomessa.
Opetussuunnitelmassa ei tällä hetkellä ole erätaitoja pakollisena oppiaineena, mutta eduskunnan tulee selvittää sen lisäämistä liikunnanopetuksen opetussuunnitelmaan. Erätaidot ovat kiinteässä yhteydessä Suomen olosuhteissa selviytymiseen, ja on kansakunnan kriisinsietokyvyn näkökulmasta keskeistä harjoitella niitä myös eri koulutusasteilla.
Edellä olevan perusteella ehdotamme,